0 نظر
187 بازدید

جاسوسی آمریکا از شبکه مالی سوئیفت

double-quot
تهران – جارپرس – گروهی از هکرها فاش کردند آمریکا بر گردش مالی سوئیفت در بانک‌های خاورمیانه و آمریکای لاتین نظارت داشته است.

کد خبر : 20392
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1396 - 9:21
جاسوسی آمریکا از شبکه مالی سوئیفت

به گزارش جارپرس به نقل از باشگاه خبرنگاران از رویترز؛ گروهی از هکرها با انتشار اسناد و پرونده‌هایی فاش کردند آژانس امنیت ملی آمریکا بر گردش‌های مالی سوئیفت در برخی بانک‌های خاورمیانه و آمریکای لاتین نظارت داشته‌ است. هکرهای افشا کننده‌، خود را “دلالان در سایه” نامیده‌اند.
تعدادی از اسناد منتشر شده از سوی این هکرها دارای مُهر و نشان آژانس امنیت ملی آمریکا هستند؛ اما خبرگزاری رویترز هنوز صحت این اسناد را تأیید نکرده است.
آژانس امنیت ملی آمریکا نیز تاکنون از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.
سوئیفت، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در می ۱۹۷۳ میلادی از سوی ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود.
درحال حاضر بیش از ۹۷۰۰ بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. سامانه پیام‌رسان بین بانکی سوئیفت از سوی بانک‌ها برای انتقال هزاران میلیارد دلار در روز استفاده می‌شود. با وجود اسناد منتشر شده از سوی هکرها؛ دفتر مرکزی سوئیفت در بلژیک اعلام کرد شواهدی دال بر دسترسی به شبکه اصلی سوئیفت وجود ندارد.
مایکروسافت در واکنش به این خبر بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد هیچ کدام از نهادهای دولتی آمریکا به این شرکت هشدار نداده‌اند که چنین اسنادی وجود دارند و یا به سرقت رفته‌اند.
در بیانیه این شرکت آمده است: به غیر از خبرنگاران، هیچ فرد یا سازمانی با ما درباره مطالب منتشر شده از سوی “دلالان در سایه” تماس نگرفته است.
روال کار کاخ سفید به این شکل است که همواره درباره نفوذهای خطرناک برای شرکت‌های بزرگ آمریکایی پیام هشدار ارسال می‌کند. اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا هیچ هشداری در این باره به مایکروسافت ارائه نداده از آن جهت اهمیت دارد که ظاهرا از چند ماه پیش درباره نفوذ “هکرهای در سایه” اطلاع داشته است.
“شین شوک”، کارشناس و مشاور مسائل امنیت سایبری، در این باره گفت: اسناد منتشر شده حاوی کدهای رایانه‌ای است که هکرها می‌توانند از آنها برای نفوذ به سرورهای سوئیفت و نظارت بر فعالیت‌های پیام‌رسانی بانک‌ها استفاده کنند.
وی در ادامه افزود: همانطور که اختلاس سال گذشته از بانک مرکزی بنگلادش موجب از دست رفتن ۸۱ میلیون دلار پول شد، اطلاعات منتشر شده از سوئیفت هم می‌تواند برای هک بانک‌ها و سرقت پول از آنها مورد استفاده قرار بگیرد.
ماجرای اختلاس از بانک مرکزی بنگلادش به رخنه هکرها در سامانه رایانه بانک مرکزی این کشور مربوط می‌شد که از طریق شبکه سوئیفت فرمان انتقال ۹۶۱ دلار از حساب‌های موجود در فیلیپین و سریلانکا را صادر کردند. البته جلوی این حمله سایبری گرفته شد و هکرها نتوانستند برنامه خود را به طور کامل اجرایی کنند؛ اما در نهایت حدود ۸۱ میلیون دلار به سرقت رفت.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.