تیم مذاکره کننده ایران در برابر آمریکا مقاومت کنند

double-quot تهران - جارپرس - یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا به این راحتی تن به خواسته های حق ما نمی دهد، گفت: تیم مذاکره کننده کشورمان به مقاومت در برابر آمریکا ادامه دهد.
کد خبر : 76066
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 8:09
تیم مذاکره کننده ایران در برابر آمریکا مقاومت کنند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، موسی الرضا ثروتی درباره دور اول مذاکرات هسته ای در وین، اظهار کرد: آمریکا به این راحتی تن به خواسته های حق ما نمی دهد. ایران خواهان رفع همه تحریم هاست، اما آمریکا می خواهد با طولانی کردن مذاکرات ، ایران را خسته کرده تا قبول کند که فقط بخشی از تحریم ها تعلیق شود.

وی با اشاره به مذاکرات برجام در سال های قبل خاطرنشان کرد: وزیر خارجه وقت  در مذاکرات برجام به تیم مذاکره کننده اعتماد کرد و متوجه نشد بجای لغو، تعلیق مذاکرات در برجام گنجانده شده بود. در واقع تیم آمریکایی با ۱۵۰ نفر نیرو توانست خواسته های خود را در برجام بگنجاند. الان هم آمریکا دنبال لغو کامل تحریم ها نیست و شاید چند تحریم را لغو و چند تحریم را هم تعلیق کند. در حالیکه رهبری  و مجلس شورای اسلامی بر لغو تحریم ها تاکید دارند، اما آمریکا به این راحتی به خواسته ما تن نمی دهد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپا نماینده آمریکا است و استقلالی از خود  ندارد یا نمی خواهد رابطه خود با آمریکا را بهم بزند، تصریح کرد:  چین و روسیه هم نمی توانند خیلی طرف ایران را بگیرند. چین حدود ۵۰۰ میلیارد دلار با آمریکا مراوده تجاری دارد، اما با ایران کمتر از ۳۰ میلیارد دلار بنابراین طبیعی است که چین نمی تواند به طور قاطع از ایران حمایت کند. روسیه هم که درگیر با تحریم هاست. در این شرایط ما باید روش اقتصاد مقاومتی را به پیش ببریم و همانطور که آمریکا با ما بازی می کند، ماهم با آنها بازی کنیم.

ثروتی همچنین گفت: تیم مذاکره کننده قبلی ما نباید به خواسته آمریکا تن می داد. ما به همه تعهدات خود عمل کردیم اما آمریکا این کار را نکرد. باید اجرای تعهدات متقابل می بود، ولی اینگونه نشد. آمریکا روی حرف خود نمی ایستد بنابراین ما برای تسلیم کردن آنها به موازات حضور در مذاکرات، الگوی اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده و در زمینه هسته ای هم گام های محکم بعدی را برداریم، نفت را ارزان تر به فروش برسانیم، بنزین و فراورده های نفتی را به کشورهای منطقه بفروشیم و معاملات پایاپای انجام دهیم تا آمریکا متوجه شود ایران تسلیم نخواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اجماع جهانی علیه کشورما وجود دارد، افزود: اروپا بخاطر تحریم ها با ما کار تجاری و اقتصادی نمی کند. چین و روسیه هم نمی توانند با ما همکاری تجاری داتشه باشند. آنها هم به گونه ای تحریم ها را اجرا می کنند. اگر چین و روسیه همکاری می کردند، ما نیازی به مذاکره جدید برای احیای برجام نداشتیم. به هرحال نظام اکنون بر مواضع خود ایستاده و پیش از این تاکید کرده است که باید تحریم ها لغو شود، آمریکا تضمین بدهد که دیگر از برجام خارج نمی شود و خسارت خروج از برجام را به ایران پرداخت کند البته ما در مذاکره حرفی از پرداخت خسارت نزدیم و الان آمریکا باید یک گام عقب نشینی کند.

ثروتی با اشاره به برخی واکنش ها در داخل نسبت به مذاکرات، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده مورد حمایت رهبری  و مجلس هستند، اما نمایندگان تفکرات غربی در داخل کشور به جای محکوم کردن آمریکا، تیم مذاکره کننده ما را محکوم می کنند که چرا ۴۰ نفره به مذاکره رفتید؟ چرا کار را پیش نمی برید؟چرا با آمریکا مذاکره مستقیم نمی کنید؟

وی در پایان تاکید کرد: تیم مذاکره کننده باید به مقاومت خود ادامه دهد تا در ادامه مذاکرات ببینیم چه پیش می آید و آمریکا حاضر است امتیاز بدهد یا نه تا تصمیم نهایی را بگیریم. همزمان باید با اقدامات رسانه ای اعلام کنیم ما اهل مذاکره هستیم و این آمریکاست که از برجام خارج شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.