تکثیر و رهاسازی سالانه حدود ۴۰۰ میلیون قطعه آبزی

double-quot تهران - جارپرس - مدیرکل بازسازی ذخایر سازمان شیلات ایران، فعالیت در حوزه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و استخوانی در دریایی خزر، آب های داخلی و دریای جنوب را یک تکلیف قانونی دانست و اضافه کرد: سالانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان را تکثیر و رهاسازی می کنیم.
کد خبر : 123244
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1402 - 18:46
تکثیر و رهاسازی سالانه حدود ۴۰۰ میلیون قطعه آبزی

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، ناصر کرمی راد امروز در جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر که در ساحل چمخاله شهرستان لنگرود برگزار شد، بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان را فعالیتی ملی و حاکمیتی دانست و اظهار کرد: بازسازی ذخایر در ایران قدمت طولانی دارد و ریشه آن در گیلان است.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۱۸ اولین تکثیر ماهی سفید در گیلان آغاز شد، تصریح کرد: تا سال ۱۳۴۷ حدود ۲۵۰ میلیون لارو ماهی سفید تولید و در رودخانه های گیلان رهاسازی شد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، گیلان را همچنین مهد بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و استخوانی دانست و افزود: بازسازی از گیلان شروع کرد و بعدها در مازندران و گلستان توسعه پیدا کرد.

کرمی راد، با اشاره به شکل گیری مرکز شهید بهشتی در سال ۱۳۵۰ و آغاز تولید انبوه، عنوان کرد: مرکز شهید رجایی نیز در سال ۱۳۵۸ و مرکز شهید انصاری نیز در سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون هشت مرکز در ضلع جنوبی دریای خزر به امر بازسازی ماهیان خاویاری و استخوانی مشغول هستند.

وی تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در گیلان را دو برابر مازندران و گلستان دانست و تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی در گیلان رهاسازی شده است.

مدیرکل بازسازی ذخایر سازمان شیلات ایران، فعالیت در حوزه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و استخوانی در دریایی خزر، آب های داخلی و دریای جنوب را یک تکلیف قانونی دانست و اضافه کرد: سالانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان را تکثیر و رهاسازی می کنیم؛ البته وابسته به دریا هستیم و اگر مولد خوبی را صید کنیم، رهاسازی افزایش پیدا می کند و نشان دهنده پایداری بهره برداری است.

وی توسعه مراکز بازسازی ذخایر را در دستور کار دولت دانست و بیان کرد: مصوبه راه اندازی پنج مرکز را در حوزه خلیج فارس و دریای عمان از دولت گرفتیم و توسعه سواحل مکران را دنبال می کنیم لذا با تجربه سازمان شیلات ایران در حوزه خزر و آب های داخلی، شاهد شکوفایی و توسعه بازسازی ذخایر در خلیج فارس و دریای عمان خواهیم بود.

کرمی راد، هدف از بازسازی ذخایر را پشتیبانی از جامعه صیادی و بهره بردار و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان دانست و متذکر شد: طبق قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی، بازسازی ذخایر یکی از رسالت های اصلی سازمان شیلات ایران و مصداق حفاظت از انفال است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.