توکایف: قانون یک بار انتخاب شدن رئیس‌جمهوری را تغییر نخواهم داد

double-quot تهران- جارپرس- «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان شایعات مربوط به برگزاری همه‌پرسی در مورد تغییرات قانون اساسی این کشور را رد کرد و گفت: قاعده ای که بر اساس آن رئیس‌جمهور تنها یک بار می‌تواند انتخاب شود، «دیگر تغییر نخواهد کرد».
کد خبر : 137500
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1402 - 12:07
توکایف: قانون یک بار انتخاب شدن رئیس‌جمهوری را تغییر نخواهم داد

به گزارش روز چهارشنبه جارپرس از ایرنا، قاسم ژومارت توکایف در مصاحبه با «اگمن قزاقستان»، در پاسخ به سوالی در مورد احتمال انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهوری گفت که قانون اساسی را تغییر نخواهد داد و در سال ۲۰۲۶ بار دیگر انتخاب نخواهد شد.

بر اساس قانون اساسی فعلی قزاقستان، رئیس‌جمهوری می‌تواند برای یک دوره هفت ساله انتخاب شود و پس از آن اختیارات وی پایان می‌یابد و نمی‌تواند بار دیگر در انتخابات جدید شرکت کند.

توکایف افزود: پس از انتخاب من به عنوان رئیس جمهور در سال ۲۰۱۹، کشور ما به سمت دموکراتیک کردن نظام سیاسی، تامین آزادی زندگی عمومی و رهایی اقتصاد از انحصار حرکت کرد.

او گفت که ۱۵ سال پیش نیز در مورد ایده یک دوره هفت ساله واحد در بحث‌های بسته صحبت کرده، اما این پیشنهاد با اقبال خوبی مواجه نشد و در آن زمان برخی افراد با نفوذ اصلا مسیر جدید ما را دوست نداشتند.

به گفته توکایف آنها (مخالفان) این تغییر را تهدیدی برای نظام عمیقا ریشه‌دار در کشور و «وضعیت ویژه» خود در ساختار قدرت می‌دانستند. چنین افرادی به طور پنهانی و گاهی آشکارا مخالفت خود را با تغییرات در کشور ابراز کردند.

رئیس‌جمهوری قزاقستان با اشاره به ناآرامی های مسلحانه ژانویه ۲۰۲۲ (دی ماه ۱۴۰۰ ) در این کشور گفت: (این فراد با نفوذ) در نهایت تصمیم گرفتند اصلاحات را معکوس و همه چیز را نابود کنند تا به وضعیت قبلی که برایشان راحت بود بازگردند (که موفق نشدند).

به گفته وی، سال ها مشکلات اجتماعی-اقتصادی حل نشده و رکود عمومی که به انحطاط دولت و جامعه تبدیل شده بود، منجر به ناآرامی های توده‌ای و تلاش برای کودتا در قزاقستان شد.

توکایف، جانشین نورسلطان آبیشویچ نظربایف است که در فاصله ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ ( ۴ اردیبهشت ۱۳۷۶) تا زمان استعفایش در ۱۹ مارس ۲۰۱۹ ( ۲۸ اسفند ۹۷) حدود ۲۶ سال رئیس‌جمهوری قزاقستان بود.

نظربایف در مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۹۷) استعفا داد و توکایف که در آن زمان رئیس مجلس سنا بود، رئیس دولت شد. در تابستان همان سال در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان پیروز شد.

توکایف در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، بلافاصله پس از تصویب اصلاحات قانون اساسی، فرمانی را در مورد انتخابات زودهنگام امضا کرد. بر اساس نسخه جدید قانون اساسی، دوره نمایندگی از پنج سال به هفت سال افزایش یافت، انتخاب مجدد ممنوع است.

در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱)، توکایف دوباره به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

هیچ مشکلی در جهان بدون روسیه قابل حل نیست

رئیس جمهور قزاقستان همچنین در این مصاحبه اعلام کرد که روسیه مهم‌ترین شریک و متحد قزاقستان و کشوری است که بدون آن هیچ مشکلی در جهان حل نمی‌شود.

توکایف تصریح کرد: در طول ۳۰ سال گذشته، پایه‌های روابط بین دو دولت تقویت و بیش از ۳۰۰ معاهده و موافقتنامه بین دو کشور امضا شده است. بر کسی پوشیده نیست که تمام جهان موقعیت روسیه را در نظر می گیرد. هیچ مشکلی در جهان بدون مشارکت این دولت حل نمی شود.

توکایف در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۲۴ چه تاثیری بر قزاقستان خواهد داشت، خاطرنشان کرد: انتخابات در آمریکا، بریتانیا، هند، جمهوری آذربایجان و سایر کشورها نیز برگزار می‌شود و مقامات قزاقستان به دقت آنها را رصد می کنند.

او تصریح کرد: شکی نیست که انتخابات ریاست جمهوری روسیه برای ما بسیار مهم است. توکایف با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور کنونی روسیه فردی است که بر جو جهانی هم در گفتار و هم در عمل تأثیر می‌گذارد، گفت: گردش تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ افزون ۲۲ میلیارد دلار بوده است.

تلاش برای برگزاری «قانون و نظم»

بر اساس گزارش رسانه‌های قزاقستان، توکایف در سخنرانی سال نو خود وعده داد که در سال ۲۰۲۴ اقدامات همه جانبه ای برای برقراری «قانون و نظم» در این کشور انجام خواهد داد.

او گفت: در سال جدید، ما اصلاحات سیستمی را با هدف تقویت دولت خود و بهبود رفاه مردم ادامه خواهیم داد. ما اقدامات همه جانبه ای برای برقراری نظم و دیکتاتوری در جامعه خواهیم داشت.

توکایف خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۳، به عنوان بخشی از سیاست تضمین حاکمیت قانون، این کشور اقدامات خاصی را در این راستا انجام داد.

به گفته وی، سال ۲۰۲۳ برای قزاقستان با «موفقیت های چشمگیر، لحظات درخشان و رویدادهای مهم» به پایان رسید. رئیس جمهوری قزاقستان گفت: در مجموع، اقتصاد این کشور ۴.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.