تولید اولین داروی مکمل نانویی برای دام در کشور/تولید ۲۱ داروی جدید در سال ۱۴۰۰

double-quot تهران - جارپرس - نانو امولسیون تزریقی طولانی اثر حاوی ۳ نوع ویتامین‌، محصول دارویی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که برای اولین بار با کاربرد برای انواع دام‌های سبک و سنگین و همچنین حیوانات خانگی در کشور به تولید رسیده است.
کد خبر : 71889
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 آبان 1400 - 13:49
تولید اولین داروی مکمل نانویی برای دام در کشور/تولید ۲۱ داروی جدید در سال ۱۴۰۰

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، ویتامین‌های E،D3، A جزو ویتامین‌های محلول در چربی هستند که پس از تزریق به سرعت جذب شده و از طریق دستگاه گردش خون به سایر بافت‌های بدن می‌رسند.

وجود هر یک از این ویتامین­‌ها در بدن فوایدی را به همراه دارد. به طوری که ویتامین A در جیره دام موجب حفاظت و نگهداری تمامی سلول‌های “اپیتلیال” بدن، روند اسپرماتوژنز در جنس نر، نگهداری آبستنی در جنس ماده و در فعالیت استئوبلاستیک و رشد استخوان می‌شود.

ویتامین D3 در حفظ مقدار کلسیم در گردش خون، فراخوانی کلسیم و فسفات استخوان، جذب کلسیم PO4 از دستگاه گوارش و نیز از توبول‌های کلیوی نقش اساسی دارد.

ویتامین E نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و عملکرد اصلی آن جلوگیری از اکسیداسیون چربی‌ها و افزایش عمر بیولوژیکی اسیدهای چرب غیراشباع است.

وجود این ویتامین‌ها در جیره دام باعث جلوگیری از “شب کوری”، “کراتینه شدن قرنیه” و “کوری”، ” کاهش رشد”، “راشیتیسم در دام‌های جوان”، “نرمی‌استخوان در دام‌های بالغ”، “ناباروری دام‌ها” و طولانی شدن دوره نقاهت بیماری‌ها خواهد شد.

مصرف این داروهای مکمل در مراحل مختلف آبستنی به منظور پیشگیری از بروز سقط جنین و همچنین در اواخر آبستنی به منظور پیشگیری از وقوع جفت ماندگی توصیه می‌شود.

با توجه به این اهمیت محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید داروی مکمل A، B و D3 در سایز نانو شدند.

اضافه شدن ۲۱ داروی جدید در سبد دانش بنیان دارویی کشور

مهدی ناصری، مدیر بخش تحقیق و توسعه یکی از بزرگترین شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده داروهای دامی در گفت‌وگو با ایسنا، زمینه تحقیقاتی و تولیدی این شرکت را داروهای تزریقی دانست و گفت: این شرکت در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری و تولید رسید و هم اکنون نیز به تولید خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید این شرکت در زمینه داروهای تزریقی است، اظهار کرد: طرح توسعه‌ای برای این مجموعه پیش بینی شده که بر اساس آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد. بر اساس این طرح قرار است سایر اشکال دارویی از جمله انواع قرص‌ها و پودرهای خوراکی، شربت‌ها و محلول‌های خوراکی، سوسپانسیون‌های تزریق، اسپری‌های موضعی و پمادهای پستانی سرم‌های تزریقی به سبد محصولات این شرکت اضافه شود.

ناصری خاطر نشان کرد: در صورتی که این هدف محقق شود، تنها شرکت در کشور هستیم که کلیه اشکال دارویی را به تولید می‌رسانیم.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان تعداد داروهای تولید شده در این شرکت را ۸۸ مورد ذکر کرد و یادآور شد: این شرکت دارای تحقیق و توسعه فعالی است که در سال گذشته ۱۱ محصول جدید به سبد دارویی ما اضافه شد و پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۰ این است که ۲۱ محصول جدید به سبد دارویی ما اضافه شود.

به گفته وی از میان ۸۸ مورد داروی تولیدی این شرکت، ۲۰ مورد از آنها داروهایی هستند که تنها در این شرکت به تولید رسیده‌اند.

تولید داروی جدید مکمل دارویی

ناصری با اشاره به جدیدترین داروی تولیدی این شرکت، اظهار کرد: جدیدترین داروی تولیدی ما نانو امولسیونی ترکیب شده از ویتامین‌های A و ، D3 و E با اندازه نانو است. این دارو اولین داروی نانویی در حوزه دامی به شمار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که ابعاد این دارو در سایز نانو است، موجب خواهد شد که سرعت اثرگذاری آن چندبرابر نسبت به نمونه‌های مشابه شود، به گونه‌ای که زمان شروع اثر آن به صفر رسیده است.

به گفته این محقق زمان شروع اثرگذاری صفر به این معنا است که به دلیل نانو بودن سایز آن، بلافاصله بعد از تزریق در موضع اثرگذاری دارد، ضمن آنکه به دلیل وجود پلیمر در ترکیب این دارو، موجب طولانی اثر شدن آن شده است.

ناصری اضافه کرد: محصولات مشابه این دارو را باید چندین نوبت تزریق کرد، ولی این داروی مکمل یک بار تزریق برای دام کافی است.

وی با اشاره به حیطه کاربرد داروهای این شرکت گفت: این دارو برای انواع دام‌های سنگین مانند گاو، دام‌های سبک چون گوسفند و بز،‌ حیوانات خانگی چون سگ و گربه و همچنین در طیور به صورت تزریقی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.