توضیحات وزیر نفت درباره کاهش صادرات گاز به ترکیه

double-quot تهران - جارپرس - صادرات گاز به ترکیه از بیستم دی ماه در پی بروز نشت گاز در ایستگاه بازرگان از دو اتصال عایقی و بر هم خوردن شرایط استاندارد کاری در ایستگاه، کاهش یافته و تا زمان حل اشکال و برای مدتی کوتاه، به حال تعلیق در آمده و طبق گفته‌های وزیر نفت این مشکل باید حل شود و این جزو اصول کار است.
کد خبر : 81336
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 - 18:33
توضیحات وزیر نفت درباره کاهش صادرات گاز به ترکیه

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، آنطور که مقامات ایرانی اعلام کردند به محض وقوع حادثه، ضمن انجام اقدام‌های لازم، موضوع بلافاصله به طرف ترکیه اعلام و ضمن هماهنگی سریع، شرایط حضور نمایندگان ترکیه در ایستگاه فراهم شد. با وجود شرایط ناایمن کاری از منظر استانداردهای ایمنی و لزوم تعمیر سریع و اضطراری قطعات معیوب، با کنترل شرایط عملیاتی و پایش مستمر نشتی‌ها و کنترل فشار، جریان صادرات گاز برقرار نگاه داشته شد.

این در حالی است که با وجود برقرار نگاه داشتن جریان صادرات از طرف ایران، به دلیل مشکل فنی در ایستگاه تقویت فشار ترکیه، این کشور امکان دریافت گاز را در حال حاضر ندارد. شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده آماده ارسال گاز با لحاظ حفظ شرایط ایمن عملیاتی تا زمان تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه خواهد بود.

اما در پی این مساله وزارت نیروی ترکیه هشدار داد کسب و کارها در نتیجه عرضه کمتر گاز، با قطعی برق روبرو خواهند شد. این اختلال ضربه جدیدی به ترکیه وارد می‌کند که در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت عمده فروشی و افت ارزش لیر، با افزایش هزینه‌های مربوط به واردات انرژی روبرو شده است. دولت و بانک مرکزی ترکیه ناچار شده‌اند میلیاردها دلار را به شرکت بوتاس وام داده یا بفروشند تا توانایی خرید این شرکت را حفظ کنند.

مقامات ترکیه اعلام کردند قطعی برق و محدودیت عرضه گاز شامل حال مصرف کنندگان خانگی نمی‌شود. ترکیه در زمان پایین بودن قیمت معاملات نقدی نسبت به قراردادهای بلندمدت با صادرکنندگانی شامل جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران، گاز طبیعی مایع (LNG) را برای متنوع کردن منابع تامین گاز و بهینه کردن هزینه‌ها وارد می‌کند.

کاهش صادرات گاز به‌ ترکیه به دلیل فنی

جواد اوجی – وزیر نفت به تازگی درباره انتشار اخبار مربوط به کاهش صادرات گاز به ترکیه گفته است که خطوط انتقال گاز و ایستگاه تقویت فشار در سمت ایران ۲۰ دی‌ماه در ایستگاه بازرگان دچار نشتی گاز شد و ایران از همکاران در شرکت بوتاش ترکیه برای بررسی به این ایستگاه دعوت کرد که کارشناسان طرف ترک بر این موضوع صحه گذاشتند.

به گفته او کارشناسان ترک اصرار داشتند عملیات نشت‌گیری را برای جلوگیری از قطع صادرات عقب بندازیم، اما با توجه به اینکه این موضوع مخاطره‌آمیز بود و می‌توانست منجر به حادثه شود، ناچار به کاهش فشار و میزان صادرات شدیم و با اینکه ۳۰ میلیون متر مکعب در روز تعهد صادرات داشتیم، به‌دلیل مشکل فنی که برای ایستگاه تقویت فشار رخ داده بود، صادرات را کاهش دادیم.

وی تصریح کرد: پس از این ماجرا، روز پنجشنبه، ۳۰ دی‌ماه ایستگاه تقویت فشار کشور ترکیه در مرز بازرگان دچار مشکل شد و صادرات گاز تا یکم بهمن‌ماه به‌طور کامل قطع شد.

وزیر نفت درباره آغاز مجدد صادرات گاز به ترکیه گفت: کارشناسان ترک روز گذشته کمپرسورها روشن کردند و صادرات به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب آغاز شد، اما طبق قوانین حاکم بر قرارداد و اصول ایمنی ما باید نشتی که در این ایستگاه رخ داده را در اولین فرصت تعمیر کنیم که به دلیل سرما چند روزی عقب انداختیم، اما به‌طور قطع این مشکل باید حل شود و جز اصول کار است.

به گزارش ایسنا، ترکیه برای حدود ۱۰ درصد  واردات گاز در ماه‌های زمستان، به ایران متکی است. این اختلال ضربه جدیدی به ترکیه وارد می‌کند که در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت عمده فروشی و افت ارزش لیر، با افزایش هزینه‌های مربوط به واردات انرژی روبرو شده است. دولت و بانک مرکزی ترکیه ناچار شده‌اند میلیاردها دلار را به شرکت بوتاس وام داده یا بفروشند تا توانایی خرید این شرکت را حفظ کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.