توضیحات ربیعی درباره ادامه روند واکسیناسیون در ایران و واکسن های وارداتی

double-quot تهران - جارپرس - سخنگوی دولت اعلام کرد که دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد.
کد خبر : 63143
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 مرداد 1400 - 13:47
توضیحات ربیعی درباره ادامه روند واکسیناسیون در ایران و واکسن های وارداتی

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، علی ربیعی که نشست خبری وی به صورت مکتوب برگزار و به سوالات پاسخ داد با بیان اینکه  سالهای اخیر را باید سالهای گذار و سالهای حیاتی خواند و توصیف کرد، یادآور شد : تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان‌ یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، ‌در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.‌

وی ادامه داد: بزرگترین  قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود، به اقتصاد در حال رشد ایران، حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.

این عضو هیئت دولت گفت: همچنین در هفته‌های اخیر، موضوع تغییر دولت و انتقال قدرت را نیز در پیش‌ داریم. مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره‌ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم نماییم.

وی افزود: ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک بشود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مساله ای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند،‌ با بحران مواجه‌اند؛ سالها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکشالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه‌ دچار تنش خواهد شد.

وی افزود: دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولتِ آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند. در این میان همه ما ایرانیان، چه آنان که به رئیس‌جمهور منتخب رای داده‌اند و چه آنها که رای ‌نداده‌اند،‌ ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.

ربیعی درباره کرونا، واکسن کرونا و تحریم نیز گفت: کماکان با امیدها و بیم های زیادی در مقابله با کرونا مواجه هستیم. لازمه موفقیت ما در مبارزه با ویروس کرونا ، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهادهای مختلف‌ و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون با گسترش تولید واکسن می‌باشد. سیاست گذاری سلامت در این زمینه، چند عرصه دارد که اگر برنامه‌ریزی و حرکت همزمان در هر دو عرصه بطور توامان انجام بشود، موفق خواهد بود. «کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه » و «برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی جامعه و «مبارزه با کرونا» سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ویروس کووید ۱۹ است که در کنار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی‌، می‌تواند موجب پیروزی در مبارزه با کرونا باشد.

ربیعی گفت: در عرصه مقابله با ویروس و ایمن سازی مردم، دولت از ابتدا در یک برنامه‌ریزی دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پیگیر واردات و تولید واکسن کرونا شد. در این مسیر، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتی پیش آمده که لازم است توضیحی درباره‌اش ارائه کنیم. ما جزو کشورهای پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشورهای روسیه و چین و  هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت، ‌برای خرید واکسن اقدام کردیم. بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، ‌محدودیت کشورهای تولیدکننده و متاثرشدن برنامه‌ریزی‌های ما از سیاست‌های این کشورها بود.

وی ادامه داد: بنابراین دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است.

ربیعی اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار دوز در روز رسیده است. فعلا رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیه های صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام نمایند که بااین اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان  ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه ای و بیماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده اند نیز بزودی صادر خواهد شد. شایان ذکر است طی روزهای اخیر اولین محموله واکسن آسترازنیکا تولیدی ژاپن به کشور وارد شد و انشالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعده ای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعا دو میلیون و نهصد هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد. سبد ۱۰ میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد.

ربیعی همچنین گفت: امیدواریم در هفته های آتی برغم تاخیری که کواکس در ارسال واکسن برای کشورهای مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدی که انجام شده محموله های جدید واکسن کووکس رو دریافت کنیم و البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته تولید داخل افزایش پیدا خواهد کرد و باافزایش پلکانی تولید داخل ما انشالله در هفته های آتی هموطنان عزیزمان دغدغه کمتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ریل گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه ومالی واکسیناسیون انجام خواهد شد. اما مهمتر از همه اینها،‌ مساله خستگی مردم از رعایت پروتکل های بهداشتی است. هیچ کشوری در جهان بدون همکاری مردم ، توفیق نسبی در غلبه به کرونا بدست نیاورده است و کشور ما هم مستثنا از این واقعیت نیست. به عنوان مثال به پیشنهاد وزارت کشور و تایید قرارگاه مبارزه با کرونا، ‌تهران اخیرا ۶ روز تعطیل شد اما برغم هشدارهای متعدد، شاهد هجوم مردم برای سفر بودیم و همین عدم همکاری مردم، باعث کم‌اثرشدن این تصمیم شده است.

سخنگوی دولت گفت: شرایط اپیدمی نشان می دهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکل‌ها، قطعا زمان طولانی‌تری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینه‌های بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود. فارغ از بحث کرونا، باید بپذیریم که بنابر برآوردهای علمی، به علت مراودات بین‌المللی‌ای که بین کشورها وجود دارد، جامعه بشری وارد عرصه جدیدی از بیماری‌های واگیردار شده‌ است. حال اگر ویروسی مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگیری زیاد هم داشته باشد، وضعیت کشورها در این زمینه خیلی سخت می‌شود. واقعیت مسلّم این است که هیچ برنامه‌ای برای کنترل این بیماری بدون همکاری مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهی نکنند کشورها مجدد با موج‌های جدید کرونا مواجه می‌شوند.

ربیعی با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد گفت: امروز سالگرد مقابله‌ درهم کوبنده گروههای مردمی با یورش مهاجمانی است که چنان قربانی جاه طلبی های خود بودند که مشتاقانه خود را در اختیار دیگران قرار دادند و کورکورانه به خاک میهن هجوم آوردند. واقعه مرصاد و تحلیل غلط تجاوزگران که گمان می کردند مردم خسته از جنگ دیگر تاب مقاومت در برابر تجاوزی تازه را نخواهند داشت، همچنان می تواند حاوی درس های آموزنده ای برای امروز هم باشد.

وی ادامه داد: شاید برخی از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار این خطای محاسباتی شده باشد که خستگی مردم ایران از فشارهای ناشی از تحریم و کرونا، ما را به ملتی گرفتار ضعف در روحیه و عزم در دفاع از مام میهن تبدیل کرده و فرصت خوبی برای آنها به منظور افزودن بر شکافها و اختلافهای و بهره برداری از ناملایمات اقتصادی و اجتمای ما فراهم آورده است. بنابر تجارب تاریخی، ملت ما نشان داده که حتی در شرایط بحرانی هم در برابر تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی یکپارچگی و عزم خود را برای مقابله با هر نوع بدخواهی حفظ می کند.

ربیعی گفت: واقعه مرصاد در پیچ و خم تاریخ پژواک می کند که هیچ کس نباید با افتادن در دام اشتباه محاسباتی، اراده ملت ما را برای دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی ایران عزیزمان آزمایش کند. اما در یک نگاه تاریخی، مرصاد نشان داد که چگونه برخی قدرت جویان با تصورات غلط به دنبال تحقق جاه طلبی های بی مبنای خود حتی تن به بیگانه دادند و تا به خاک و خون کشیدن هم وطنان خود به پیش رفتند. آنها برای همیشه یاد گرفتند که برخلاف آن نظریه ساده لوحانه که تصور می کرد بعد از شکستن خط اول هیچ مانعی در مقابلشان وجود نخواهد داشت، مقاومت مردمی و مدنی بزرگترین مانعی است که همیشه پیش روی این ساده اندیشان بدخواه قد علم خواهد کرد. این سرمایه و پشتوانه همیشگی ما هوشیاری و هوشمندی مردم بود که باید آن را پاس بداریم. یاد و خاطره شهدای مرصاد گرامی باد.

وی با تبریک به مدال‌آوران المپیک گفت: در روزهای اخیر با درخشیدن ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو، شاهد لحظات شادی‌بخشی برای مردم ایران بودیم. موفقیت همه ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف چه ورزش یا هنر و سینما و علم و دانش، برآمده از توانمندی و روح موفقیت‌ خواهی ایرانی است. مجددا صمیمانه تبریک گفته و آرزوی موفقیت‌روزافزون برای همه ایرانیان دارم.

سخنگوی دولت همچنین با تسلیت درگذشت تابش گفت: متاسفانه در هفته گذشته یکی از مدیران زحمت‌کش‌ و بی‌آلایش کشورمان را از دست دادیم. خدمات زنده‌یاد علیرضا تابش چه آن موقع که در ایام جنگ استاندار کردستان بود و چه بعدها در بنیاد مسکن، ‌از او چهره‌ای خدوم ملت ساخته است. این فقدان را به خانواده و همکارانش تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلی برای بازماندگان مسألت دارم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.