توافق تاجیکستان و ایران برای همکاری‌ها در حوزه بلایای طبیعی

double-quot تهران- جارپرس- تاجیکستان و ایران توافق کردند که همکاری‌ها در زمینه مقابله با بلایای طبیعی را تقویت و پروژه‌های مشترک در این زمینه را اجرا کنند.
کد خبر : 136777
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 13:23
توافق تاجیکستان و ایران برای همکاری‌ها در حوزه بلایای طبیعی

به گزارش روز شنبه  جارپرس ازایرنا به نقل از رسانه‌های تاجیکستان رستم نظر زاده رئیس کمیته وضعیت‌های فوق‌العاده و دفاع شهروندی تاجیکستان و داود منظور معاون رئیس سازمان برنامه بودجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست شورای حکام مرکز مقابله با بلایای طبیعی (اپدیم) در دوشنبه در مورد موضوعات مرتبط با آموزش و بازآموزی کارشناسان و متخصصان کمیته موقعیت‌های اضطراری تاجیکستان گفت‌وگو کردند.

داود منظور معاون رئیس سامان برنامه و بودجه و محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به منظور شرکت در هشتمین نشست گروه کارشناسان شورای حکام مرکز مقابله با بلایای طبیعی (اپدیم) به تاجیکستان رفته اند.

واحد مطبوعاتی سازمان حوادث مترقبه دولت تاجیکستان نوشت: نظرزاده در این نشست همچنین چند پیشنهاد برای بهبود همکاری‌های بین‌المللی در پیشگیری و از بین بردن پیامدهای بلایای طبیعی ارائه کرد.

طرفین برای کمک به تاجیکستان در جلوگیری از بلایای طبیعی، سازماندهی دوره‌های آموزشی، بهبود اطلاعات به مردم در مورد شرایط اضطراری و غیره به توافق رسیدند.

هشتمین نشست گروه کارشناسان شورای حکام مرکز مقابله با بلایای طبیعی (اپدیم) در دوشنبه با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان‌های مرتبط با مدیریت بلایا از جمهوری اسلامی ایران، بنگلادش، هند، کامبوج، ماکائو، میکرونزی، مغولستان، ترکیه، تاجیکستان و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌ المللی برگزار شد.

نمایندگان این ۹ کشور اطلاعات و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند، وضعیت منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و چالش های اصلی را در مواجهه با تأثیر تغییرات آب و هوایی، و رویدادهای اقلیمی که تهدیدی جدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند، شناسایی کردند.

رستم نظرزاده، رئیس کمیته وضعیت‌های فوق‌العاده و دفاع شهروندی تاجیکستان در این نشست گفت: گرم شدن غیرعادی دمای هوا در آسیا بالاتر از میانگین جهانی است. پیامدهای منفی این روند مانند خشکسالی، سیل، رانش زمین و آتش سوزی در مناطق مختلف جهان از جمله تاجیکستان، پدیده های بسیار نگران کننده ای است که به تلفات جانی و آسیب به زیرساخت ها منجر می شود. مطمئنم که نشست ما به پلت فرمی تبدیل خواهد شد که به کشورهای ما امکان می دهد به اهداف جهانی برای کاهش خطر بلایا دست یابند.

به گزارش جارپرس از ایرنا به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، داود منظور در ادامه رایزنی های خود با مقامات جمهوری تاجیکستان در خصوص گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش پیشگیری، مقابله و ترمیم آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

در این ملاقات، معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تشکر از میزبانی شایسته تاجیکستان از نشست شورای حکام اپدیم، با اشاره به اهمیت مسئله مقابله با بلایای طبیعی به ویژه در سال‌های اخیر، بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه در این خصوص تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده تقویت همکاری‌ها و تبادل تجربیات در این بخش با تاجیکستان است.

رئیس کمیته وضعیت فوق‌العاده جمهوری تاجیکستان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری گسترده با جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تسریع اجرای یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه مقابله با بلایای طبیعی که در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان به امضا رسید، تاکید کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.