تهران و قاره سبز در فصل ترامپ

double-quot
تهران – جارپرس – روزنامه جام جم در گفتگو با کارشناسان، نوشت: وزیر خارجه فرانسه درحالی قرار است امروز به تهران بیاید که سیاست‌های ترامپ، پیش‌بینی آینده تحولات و روابط بین‌المللی را بیش از پیش مشکل کرده است.
کد خبر : 18916
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1395 - 7:48
تهران و قاره سبز در فصل ترامپ

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: ترامپ در یکی از اولین دستورات خود پس از ورود به کاخ سفید، ورود اتباع ایرانی به آمریکا را ممنوع کرده و نشان داده که در اجرایی کردن شعارهای تبلیغاتی خود که بسیاری از آنها پایه و اساس منطقی درستی ندارد، مصمم است.

چنین جهت گیری حاکی از آن است که باید انتظار داشت کارشکنی‌های آمریکا در برجام که در دوره اوباما نیز عملا ایران را از بهره‌مندی از منافع توافق هسته‌ای محروم کرده بود با شدت بیشتری ادامه یابد و بر این اساس هیچ تضمینی وجود ندارد همان تحریم‌هایی هم که در دوره اوباما، با دستور رئیس‌جمهور به حالت تعلیق درآمده بود، برنگردند. در چنین شرایطی که دستور ترامپ، روابط نداشته‌ ایران و آمریکا را بشدت متشنج کرده است، تهران امروز میزبان وزیر خارجه کشوری است که پس از برجام، طرف عمده‌ترین توافقات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

براساس اعلام وزارت خارجه، ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه فرانسه عصر امروز در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی به همراه نمایندگان شرکت‌های اقتصادی فرانسه، به تهران می‌آید. برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از برنامه‌های اصلی وزیر امور خارجه فرانسه در تهران است و در پایان این نشست، اسنادی بین دو کشور امضا خواهد شد.

نمایندگان حدود ۶۰ شرکت فرانسوی هم ژان مارک ارو را در سفر به تهران همراهی می‌کنند و اینها در کنار اخباری که از اتحادیه اروپا مبنی بر تلاش برای عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران می‌رسد، همگی حاکی از تلاش کشورهای اروپایی برای گسترش روابط با تهران است.

**تفاوت دیدگاه میان اروپا و آمریکا
در چنین شرایطی، حضور ترامپ در کاخ سفید و تصمیمات عجیب و غریبش این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این‌ سیاست‌ها می‌تواند آینده روابط ایران و اروپا را نیز دستخوش تغییر کند.

مسعود پزشکیان،‌ نائب‌رئیس مجلس در این زمینه معتقد است رفتارهای ترامپ برای ایران، یک فرصت محسوب می‌شود، زیرا برخلاف دوره اوباما که آمریکا توانسته بود خیلی از کشورها را علیه ایران بسیج کند، ترامپ با موضعگیری‌های خود درباره ایران، خیلی از کشورها را در مقابل خود قرار داده و تهران می‌تواند از مسیرهایی که در این تقابل باز می‌شود، استفاده کند.

پزشکیان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا در گذشته، یکی بود، ولی به دلیل سیاست‌های ترامپ، اکنون دیدگاه مشترکی میان آنها وجود ندارد و بر این اساس، بستر مناسب‌تری برای ارتباط میان ایران و اتحادیه اروپا فراهم شده است.

انتقاد آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از دستور ضدمهاجرتی ترامپ، می‌تواند گوشه‌ای از دیدگاه‌های متفاوتی باشد که پزشکیان به آن اشاره کرده است. به گزارش العالم، مرکل با توجیه‌ناپذیر خواندن دستور ترامپ در این زمینه تاکید کرده است نبرد واجب و قاطع با تروریسم، شک و شبهه درخصوص مردم متعلق به یک گروه و مذهب را توجیه نمی‌کند.

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به اهمیت روابط تهران و کشورهای اروپایی برای هر دو طرف می‌گوید: گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی، حقانیت ملت ایران را ثابت می‌کند و می‌تواند موضع تهران را در تقابل سنگین و وزین‌تر در مقابل سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا تقویت کند.

نوریان درباره چالش ترامپ و اتحادیه اروپا و ادامه روابط ایران و اتحادیه اروپا در آینده نیز معتقد است: ادامه روابط، به عوامل زیادی بستگی دارد و هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که شکاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا چقدر خواهد بود و تا کجا ادامه خواهد یافت.

وی می‌گوید: اگر شعارهای دیگر آقای ترامپ در مورد برجام اجرایی و این مساله به چالش میان اتحادیه اروپا و آمریکا منجر شود، این چالش قطعا به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

**استفاده از فرصت اتحادیه اروپا
هاجر چنارانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با اعتقاد به این‌که ریاست‌جمهوری ترامپ شوک دیگری به برجام وارد کرده است، می‌گوید: رفتار آمریکا نباید باعث شود که ما با بقیه کشورها از جمله سایر اعضای ۱+۵، ارتباط نداشته و به لغو قرار داد بپردازیم. نماینده نیشابور در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: با توجه به هزینه‌هایی که برای برجام کردیم، باید روابط خود را با اتحادیه اروپا به منظور اجرای توافقات امضا شده حفظ کنیم و تمام تلاش خود را به کار گیریم تا از فرصت اتحادیه اروپا استفاده کنیم.

البته محمدجواد جمالی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اختلافات آمریکا و اتحادیه اروپا را ریشه‌ای نمی‌داند و معتقد است برخی از اختلاف‌نظرها مربوط به تاکتیک‌هاست، اما در راهبردها اختلاف نظری میان آنان وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران باید با دقت و صبر، اتفاقات را رصد کند. نماینده فسا می‌افزاید: درست است که بعد از برجام رفت‌وآمدهای دیپلماتیک زیادی در سطوح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و روسای مجالس کشورهای اروپایی داشتیم، اما هنوز رفع تحریم‌های اساسی مثل موانع بانک‌ها میسر نشده است. وی می‌گوید: اروپا در شرایطی نیست یا نمی‌خواهد که تکلیف خود را با آمریکا معلوم کند، زیرا اگر بنا باشد بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند، قطعا آمریکا را انتخاب خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.