0 نظر
11 بازدید

نشست دو روزه اجلاس وزرای خارجه کشورهای مجمع گفت‌وگوی آسیایی از امروز آغاز می‌شود

تهران؛ میزبان بیش از ۳۰ هیأت خارجی

double-quot تهران- جارپرس-تهران امروز و فردا میزبان نشست وزرای خارجه (ACD) است که از مهرماه سال گذشته ریاست آن را عهده‌دار شده است. بیش از ۳۰ هیأت خارجی در سطح وزیر،
کد خبر : 142329
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1403 - 13:33
تهران؛ میزبان بیش از ۳۰ هیأت خارجی

به گزارش جار پرس از ایران قائم مقام یا معاونین ذیربط وزرای خارجه، دبیران کل سازمان‌های منطقه‌ای و فرستادگان ویژه کشورهای عضو در این نشست حضور خواهند یافت. ایده شکل‌گیری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی برای نخستین بار در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال ۲۰۰۱ از سوی نخست‌وزیر تایلند مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت که به برگزاری اولین اجلاس وزرای امور خارجه ACD در سال ۲۰۰۳ با حضور نمایندگان ۱۸ کشور عضو در تایلند انجامید. کشورهای عضو، هدف از تشکیل این سازمان را در توسعه همکاری‌های بین‌المللی در آسیا و همچنین ادغام سازمان‌هایی همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج‌ فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا جست‌وجو می‌کنند. همچنین می‌توان رشد و توسعه بازار مالی و اقتصاد و افزایش قدرت چانه‌‌زنی به‌ جای رقابت‌های مخرب میان کشورهای عضو و در نتیجه افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را ازجمله دیگر اهداف این مجمع برشمرد.
جمهوری اسلامی در سومین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو در ۲۰۰۴ در چین رسماً به عضویت مجمع مذکور پذیرفته شد و از مهرماه ١۴٠٢ به مدت یکسال ریاست این مجمع را برعهده گرفته است. ۳۵ کشور آسیایی شامل ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو این مجمع هستند.
برنامه‌های متعددی از جمله نشست وزرای امور خارجه در تهران، نشست رؤسای اتاق‌های بازرگانی در اصفهان و کنفرانس وزرای گردشگری در یزد از جمله برنامه‌های دوران ریاست ایران بر این مجمع مهم آسیایی بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.