تناقض فرانسوی؛ پاریس در فهرست فروش سلاح به ناقضان حقوق بشر

double-quot تهران- جارپرس- وزیر امور خارجه فرانسه که به تازگی ادعاهایی بی اساس درخصوص برنامه های تسلیحاتی کاملا متعارف و مشروع ایران مطرح کرده است که کشورش سالهاست که با نقص صریح حقوق بشر، مشتریان خاورمیانه‌ای و صاحب پترودلارهای فراوان را علیه ملت‌های بی دفاع مسلح می‌سازد.
کد خبر : 44938
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 دی 1399 - 8:05
تناقض فرانسوی؛ پاریس در فهرست فروش سلاح به ناقضان حقوق بشر

به گزارش جارپرس از ایرنا، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه روز شنبه (۲۷ دی) در گفت‌وگویی مدعی شد: احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران انجام دهیم. وی افزود: مهم است که ترتیباتی برای بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای انجام شود. وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: ایران در حال کار برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود است.

در واکنش به این ادعای لودریان محمدجواد ظریف توییت کرد: همکار محترم: شما دوران کاری‌ات در کابینه را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست بردار.

وزیر امور خارجه با یادآوری این واقعیت که این «شما» هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید؛ افزود: از حفاظت جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه‌تکه می‌کنند و از جنگ‌افزارهای ساخت «شما» برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست بردارید.

فروش تسلیحات فرانسوی به کشورهای ناقض حقوق بشر مسئله‌ای است که حتی خبرگزاری رویترز نیز در بازتاب واکنش ظریف به آن اشاره کرد و نوشت: دولت امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با انتقاد برخی کشورها و گروه‌های حقوق بشری در مورد حمایتش از اقدام‌های عربستان سعودی و کاربرد احتمالی تسلیحات فرانسوی در جنگ ریاض علیه صنعا مواجه شده است.

فرانسه طبق گزارش سال ۲۰۲۰ موسسه سوئدی سیپری پس از آمریکا و روسیه سومین صادرکننده تسلیحات در جهان است و سابقه‌ای طولانی در تسلیح حکومت‌های غیر دموکراتیک منطقه خاورمیانه دارد.

فرانسه در جریان جنگ تحمیلی علاوه بر فروش بیش از ۱۳۰ فروند جنگنده میراژ، تعدادی بالگرد نظامی، موشک‌های هوا به سطح و ضدتانک به عراق، پنج فروند جنگنده پیشرفته سوپراتاندارد نیز در اختیار بغداد قرار داد تا در جریان جنگ نفتکش ها دست برتر را داشته و با صادرات بیش از ۴۰۰ تیر موشک ضد کشتی اگزوسه، این کشور را قادر ساخت تا حملاتی علیه اهداف ایرانی انجام دهد.

سازمان انگلیسی دیده بان حقوق بشر تابستان امسال در گزارشی به موضوع صادرات محصولات نظامی فرانسوی به کشورهای منطقه اشاره کرد و نوشت: بنا بر آمار دولت فرانسه، عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو سلاح از این کشور وارد کرد. فراهم ساختن سلاح برای کشورهایی که مکرر دست به نقض فاحش حقوق بشر و جنایت جنگی می‌زنند متناقض با ادعای سردمداری جهانی فرانسه در دفاع از حقوق بشر است.

این نهاد حقوق بشری افزود که پاریس از یک سو حامی قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و از سوی دیگر با وجود نقض حقوق بشر گسترده و مستند پنج سال گذشته ائتلاف تحت هدایت سعودی به تسلیح این کشور در جنگ با یمن می‌پردازد.

رضا نصری حقوقدان بین‌المللی نیز در توییت‌هایی به یکی از مصاحبه‌های لودریان که مژده دو برابر شدن سالانه صادرات سلاح‌های فرانسوی را داده بود پرداخت: لودریان که از اشاعه بالستیک ایران شکوه می‌کند در مورد جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در عربستان سعودی گفته بود: برداشت ما و سعودی‌ها از حقوق بشر یکسان نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.