تعدد نامزدهای اصولگرا؛ دوگانه استراتژی و اجبار

double-quot
تهران – جارپرس – اردوگاه اصولگرایان در فاصله دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، همچنان در اختلاف و تشتت به سر می برد. اختلافی که حتی جبهه تازه تاسیس «جمنا» (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ) هم نتوانسته است آن را کم رنگ کند.
کد خبر : 19897
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1395 - 12:00
تعدد نامزدهای اصولگرا؛ دوگانه استراتژی و اجبار

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، آنچه از رویدادهای دو ماه گذشته مشخص می شود این است که جریان اصولگرایی در آستانه انتخابات هنوز به استراتژی مشخصی برای فعالیت انتخاباتی دست نیافته است.
تشخیص خط فکری طیف ها و گروه بندی های سیاسی در این جناح دیگر به راحتی گذشته نیست. جبهه و تشکل های تازه و کهنه که در سال های گذشته زیرچتر نام اصولگرایی تشکیل شده و رشد کرده اند، اکنون خود به چندین شعبه و گروه تقسیم شده اند و سازها آنها، هارمونی اتحاد اصولگرایان را ناکوک کرده است.
سه ماه بیشتر از زمان تاسیس جبهه مردمی نیروهای خط امام نمی گذرد، اما در نخستین رای گیری این جبهه برای انتخاب شورای مرکزی، نام رییس جمهوری پیشین در برگه های رای نوشته شد تا مشخص شود که جریان های ناراضی در این جبهه با موسسان آن اختلاف رای بنیادین دارند. جبهه پایداری هم هرچند از پیشینه داران جریان اصولگرایی طی چند سال گذشته بوده اما هنوز نتوانسته است مرزهای خود را با رییس جمهوری پیشین، رییس جمهوری فعلی و حتی آینده سیاسی خود مشخص کند.
اعتدال گرایان جریان اصولگرایی که از دو جبهه گفته شده فاصله گرفته اند، ادامه ریاست جمهوری «حسن روحانی» را به صلاح و نفع کشور می دانند. این میان حواریون رییس جمهوری پیشین و شهردار تهران هم به افتراق این جریان دامن زده اند. هرچند افتراق در این جریان طی یک دهه گذشته بی سابقه نبوده است و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز از این افتراق برداشت استراتژیک نمی توان داشت. اما به باور برخی صاحبنظران سیاسی، تعدد معرفی نامزد برای رقابت های انتخاباتی نوعی جریان سازی این طیف برای شکست رقیب انتخاباتی تعبیر می شود.

**جمنا و ادامه تفرق در جریان اصولگرایی
زمزمه های تشکیل جبهه موسوم به جبهه مردمی نیروهای انقلاب، از آذرماه امسال جدی تر در محافل سیاسی اصولگرایان و فضای رسانه ای کشور به گوش می رسید. جبهه ای که در ۵ دی ماه سال ۹۵ طی بیانیه ای رسمی اعلام موجودیت کرد. «جمنا» در بیانیه اعلام موجودیت خود این تشکل را برخاسته از متن نیروهای مومن و انقلابی سراسر کشور اعلام کرد و هدف از شکل گیری آن را، حساسیت شرایط موجود کشور در آستانه انتخابات اعلام کرد. اما جوانه های این اتحاد دی ماه در همان نخستین نشست هدف طوفان های تردید و انشقاق قرار گرفت و با ادامه روند فعلی، این جوانه در اردیبهشت انتخابات ثمر خاصی نخواهد داد.
اعضای مرکزی تشکل جمنا هرچند از وزیران دولت نهم و دهم هستند اما «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری این دولت ها، چندان روی خوش به این تشکل نشان نداده است. پایداری ها هم زیر چتر جبهه جمنا نرفتند و «مرتضی آقا تهرانی» دبیر کل جبهه پایداری از جدا بودن راه این دو تشکل برای انتخابات سخن گفت.
فهرست نامزدهای مورد حمایت جمنا از همان لحظه انتشار رو به زوال نهاد و بسیاری از نام های مطرح در این فهرست ساعت ها و روزهای پس از اعلام نام آنها، از بودن زیر سایه جمنا برائت جستند.
«ابراهیم رییسی» رییس تولیت آستان قدس رضوی، شاخص ترین این چهره ها بود، پس از او «پرویز فتاح» رییس کمیته امداد هم از این فهرست کنار کشید تا جمنا در ایجاد این وحدت با در بسته برائت روبرو شود.

**پایداری پایداری ها بر مواضع
شاید جبهه پایداری را بتوان رادیکال ترین طیف اصولگرایان، در یک دهه گذشته دانست، طیفی که سال ۱۳۹۰ و در پی جو آشفته سیاسی آن دوران اعلام موجودیت کرد و شاید بازهم به جرات بتوان گفت از همان ابتدای تشکیل منشعب شد. هرچند هواداران «محمود احمدی نژاد» در این جبهه وزنه قابل توجهی بودند اما جنجال «جریان انحرافی» بر سر ارتباط رییس جمهوری وقت و این جبهه سایه انداخت و احمدی نژاد مغضوب هواداران پیشین خود شد. این جبهه اما اکنون در گیرودارمعرفی نامزد، میان «سعید جلیلی» و «مهرداد بذرپاش» و یا حتی فتاح و رییسی سرگردان است.

**جدایی موتلفه از اصولگرایان
حزب موتلفه اسلامی سنتی ترین چهره جریان اصولگرایی است که خیلی پیشتر از دیگر طیف ها، تکلیف خود را با معرفی «مصطفی میرسلیم» به عنوان نامزد متبوع خود روشن کرد، چهره ای که شاید در عرصه سیاست ایران در دو دهه گذشته چندان مطرح نبوده اما ترجیح موتلفه بر حضورش او را نخستین نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کرد. موتلفه طی سال های گذشته گرچه در تکاپوی وحدت با اصولگرایان از بسیاری از گزینه های خود گذشت اما این بار اطمینان داشت که در جبهه های جدید و قدیم اصولگرایان نخواهد توانست راه وحدت در پیش گیرد.

**رییس جمهوری پیشین و تکاپوی بازگشت
رییس دولت های نهم و دهم هرچند به صریح و روشن از حضور در انتخابات منع شد اما تمایلی به کناره گیری از سیاست ندارد. شاهد این مدعا نامزدی دستیار او در انتخابات سال ۹۶ است.
«حمید بقایی» به صورت علنی خود را ادامه دهنده مسیر دولت های نهم و دهم و مرید احمدی نژاد می داند. حضور او در رقابت های انتخاباتی نیز حاشیه های فروانی داشته است. بقایی به گفته سخنگوی دستگاه قضا پرونده ای مفتوح در دادگاه دارد. اما آنچه در پرده نامزدی بقایی نباید پوشیده بماند، تلاش برای کنشگری احمدی نژاد است که این روزها نه خود را اصولگرا می داند و نه اجازه می دهد اصولگرایان برای نامزد متبوعش خط و نشان انتخاباتی کشند.

**شهردار بهشت نشین در آرزوی پاستور
میان تمام گزینه هایی که می توان از جناح راست برای انتخابات ریاست جمهوری نام برد، قالیباف بیشترین شانس را برخوردار است. شهردار تهران که در انتخابات پیش نفر دوم رای بود، هنوز مشخص نیست دوباره در سودای پاستور است یا نه؟ اما زمزمه های حضورش در گعده های سیاسی به گوش می رسد. اگر این زمزمه ها تا روزهای باقی مانده در انتخابات جدی تر شود و حضور قالیباف محرزتر، شاید اصولگرایان دست از افتراق برداشته و برای پیروزی شهردار تهران متحد شوند.

** تعدد نامزدهای انتخاباتی
شواهد و قرائن سیاسی در اردوگاه اصولگرایی هرچند از تفرقه و چند دستگی حکایت دارد اما گروهی این چند دستگی را به استراتژی این جریان برای پیشبرد اهداف انتخاباتی خود تعبیر می کنند، اهدافی که در تلاش است تا آرای «حسن روحانی» را به عنوان جدی ترین رقیب خود بشکند. صاحبان این عقیده معتقدند جریان اصولگرا به ویژه رادیکال های آن، برای شکست روحانی از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد و فوج نامزدهای مطرح کنونی و آینده هم برای همین منظور است تا هریک به زبانی دستاوردهای چهار ساله رییس جمهوری را زیر سوال برند و سبد رای او را سبک تر کنند. حال باید منتظر ماند و دید این تعدد نامزدهای انتخاباتی استراتژی این جریان فکری است با راهی جز این همه تفرقه ندارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.