تعداد خانه‌های آسیب دیده در زلزله خوی چقدر است؟/ ارسال ۴۰۰ تن موادغذایی به مناطق زلزله‌زده

double-quot تهران -  جارپرس - رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده خوی را تشریح کرد.
کد خبر : 114392
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 بهمن 1401 - 7:54
تعداد خانه‌های آسیب دیده در زلزله خوی چقدر است؟/ ارسال ۴۰۰ تن موادغذایی به مناطق زلزله‌زده

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، پیرحسین کولیوند به تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر درپی وقوع زلزله در شهرستان خوی پرداخت و گفت: امروز شاهد حضور بدون اطلاع رئیس جمهور در شهرستان خوی بودیم و ایشان از نزدیک و به شکل میدانی از اردوگاه‌هایی که مستقر کرده بودیم بازدید کردند. همچنین از یکی از روستاهایی که بیشترین آسیب را دیده بود بازدید کردند و مردم از رئیس جمهور استقبال خوبی کردند. این سفر روحیه خوبی به مردم داد و دستاوردها و مصوبات خیلی خوبی هم داشت.

وی با بیان اینکه رضایتی که بر چهره مردم نمایان می‌شود، خستگی ما را در می‌کند، گفت: خوشبختانه ما جوانان و امدادگران خوبی در جمعیت هلال احمر داریم که شبانه روز کار می‌کنند و مشغول خدمت به مردم هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با اشاره به زمان وقوع زلزله در خوی نیز گفت: به محض اطلاع ما از زلزله، یک هماهنگی با وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور انجام دادیم و با توجه به اینکه پروازها بسته بود. یک هواپیما از شرکت هواپیمایی ماهان گرفتیم و همراه با تیم واکنش سریع از تهران راهی محل شدیم. همزمان از کردستان، زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل هم نیروها را اعزام کردیم. خیلی سریع خودمان را به محل رساندیم و حوالی ساعت ۲:۳۰ بامداد خودمان را به خوی رساندیم.

کولیوند با بیان اینکه ما ظرف کمتر از پنج ساعت، یعنی بعد از ساعت سه صبح عملیات جستجو و نجات را در ۷۲ روستا و سه شهر به پایان رساندیم، گفت: به عبارتی دیگر ما دیگر بعد از ساعت سه صبح کسی را زیرآوار نداشتیم و زخمی نداشتیم. این را مقایسه کنید با سایر زلزله‌های مشابه در داخل و خارج از کشور و ببینید که چه کار بزرگی انجام شده است آن هم در وسعت ۷۲ روستا و سه شهر.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین و اولین اقدام ما در حوادثی مانند زلزله، اجرای عملیات جستجو و نجات است، گفت: این کار را انجام می‌دهیم تا بتوانیم کسی را نجات دهیم و کسی زیرآوار نماند. در زلزله خوی حوالی ساعت ۷:۳۰ تا ۸ صبح تمام افرادی که منازلشان دچار آسیب شده بود، از ترک خوردگی تا آسیب بیشتر را اسکان اضطراری دادیم.

وی درباره واحدهای آسیب‌دیده در زلزله خوی نیز گفت: حدود ۲۷۰۰ واحد دچار آسیب شدند که نیاز بازسازی دارند و بین ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ واحد هم نیازمند ترمیم و مرمت هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برای تمام این افراد آذوقه اولیه توزیع شد، گفت: با توجه به پس لرزه‌هایی که وجود داشت. مردم عزیز در ماشین خوابیده بودند. بعضی‌ها ازشهر خارج شده و به سمت تبریز و سلماس و ارومیه و… رفته بودند.

کولیوند با بیان اینکه روز بعد از وقوع زلزله دو هواپیمای اقلام زیستی و تغذیه‌ای به این مناطق ارسال شد، گفت: این کمک خیلی خوبی بود. تقریبا ظرف دو روز بیش از ۴۰۰ تن مواد غذایی را توسط عزیزان نیروی هوایی سپاه وارتش به این مناطق منتقل کردیم.

وی با اشاره به ایجاد اردوگاه برای زلزله زدگان نیز گفت: ایجاد اردوگاه شرایط خاص خودش را دارد و در این میان عزیزان پلیس و دیگر نیروهای مسلح واقعا کمک کردند. با کمک این عزیزان امنیت اردوگاه‌ها تامین شد. نیروهای مسلح همچنین در توزیع اقلام نیز به ما کمک کردند. جمعیت هلال احمر در مجموع حدود ۱۱۰ اردوگاه را تجهیز کرد و تحویل مردم عزیز داد. بیشتر اردوگاه‌های ما در مدارس و سالن‌های ورزشی و فضاهایی است که امکان گرمایشی داشتند. همچنین در بعضی از اردوگاه‌ها که در فضای باز بود سعی کردیم به هر چادر حداقل یک بخاری برقی بدهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در زلزله خوی همه دستگاه‌ها پای کار بودند و به صورت شبانه روز فعالیت کردند، گفت: دغدغه همه کار بود و خدمات خوبی هم به مردم انجام شد. روزانه ۸۰ تا ۹۰ هزار پرس غذای گرم بین مردم توزیع شد.البته طبیعتا ممکن است خلاها و اشکالاتی باشد. اشکالات و خلاهایی که در مدیریت بحران پیش می آید، بیشتر آن بر می گردد به دخالت افراد غیرمسئول که منجر می‌شود تا مصوبات ستاد مدیریت بحران خدشه دار شود، البته این را هم بگویم که هیچکس قصد این که کار نکند را ندارد. همه از دل و جان کار می‌کردند و ما خود را شریک غم مردم می‌دانیم.

وی درباره تعداد چادرهای برپا شده در مناطق زلزله زده خوی نیز گفت: بیش از ۴۴ هزار چادر را استفاده کردیم و هر خانواده تقریب یک چادر گرفته است. ما در واقع چهار برابر خانه‌های آسیب دیده اسکان اضطراری دادیم و چادر توزیع کردیم. چرا که پس لرزه ها باعث شد که این‌ مردم آسیب پذیر باشند و بترسند از اینکه به خانه برود. حق هم داشتند و ما تکلیف داریم که این عزیزان را اسکان دهیم. اسم این فرآیند اسکان اضطراری است، مرحله بعد آن اسکان موقت است و بعد هم می‌شود اسکان دائم.

کولیوند درباره دریافت بخاری از سوی زلزله زدگان نیز گفت: برای آنهایی که در فضای باز هستند بخاری فراهم شد، اما آنها که در سالن و فضای بسته اردوگاه ها هستند، نیازی به بخاری نبود چرا که همین فضاها سیستم گرمایشی خوبی دارند و نیازی به بخاری وجود نداشت. نیاز ما برای بخاری در جاهایی بود که سقفی وجود نداشت. من به شما می‌گویم که چادری نیست که در فضای باز باشد و بخاری برقی نداشته باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره گازگرفتگی دو زلزله زده نیز گفت: وقتی افراد چادر را دریافت کرده و آن را جداگانه نصب می‌کنند، احتمال چنین خطراتی بسیار زیاد می‌شود. این چادرها نفوذ هوا ندارد و به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی احتمال گازگرفتگی وجود دارد. نمی‌دانم که این خانواده که دو عضو آن دچار گازگرفتگی شد، بخاری برقی داشتند یا نه اما در اردوگاه نبوده و بیرون از اردوگاه بودند. خدماتی که در اردوگاه ارائه می‌شود خیلی منظم است. اما به هر حال بعضی ها دوست نداشتند که به ارودگاه بروند.در حالی که در اردوگاه همه چیز تحت کنترل است و از ساعت توزیع غذا گرفته تا رعایت نکات بهداشتی و … مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در هر اردوگاه پزشک خانم و آقا مستقر شد و در برخی از اردوگاه ها حتی بیمارستان‌های سیار را مستقر کردیم و خدمات خوبی هم ارائه شد به مادران باردار، افراد دارای معلولیت، سالمندان و …

کولیوند افزود: تیم‌های حمایت از سلامت روان را با هدف افزایش سطح تاب آوری در اردوگاه ها مستقر کردیم و نمود خیلی خوبی هم داشت و عملکرد آنها موثر بود.

وی با بیان اینکه خوی ۳۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت:  به عبارتی این شهر حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار خانوار دارد. اما جالب است بدانید، خانه‌هایی که محکم ساخته شده بودند، ایرادی پیدا نکردند. در یکی از روستاها خانه دو برادر در کنار هم بود یکی تخریب شده بود و یکی هم هیج خسارتی ندیده بود، چرا که ایمن ساخته شده بود.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه خوی روال عادی خودش را دارد، گفت: دیگر فروشگاه ها و مغازه ها و … باز است و روبه روز شرایط به سمت پایداری می رود.

وی با اشاره به پایان عملیات اسکان اضطراری، گفت: این وضعیت را مدیریت می کنیم تا افراد کم کم به خانه‌های خود برگردند. ما در کنار مردم هستیم و آن ها را تنها نخواهیم گذاشت.

کولیوند با بیان اینکه بیش از ۱۱۰۰ امدادگر در زلزله هستند، گفت: امدادگران ما که در جاده ها هستند تازه برایشان یک بیمه‌ای درست کردیم،  اما امدادگرانی که در حوادث و بلایا مستقر هستند، هیچکدام حقوق نمی‌گیرند و داوطلب هستند.

وی درباره خبرهای خوب رئیس جمهور برای زلزله زدگان خوی نیز گفـت: اجازه بدهید این موضوع را استاندار محترم اعلام کنند، ما به طور کلی باید بگویم که رئیس جمهور مبلغ هایی را به صورت بلاعوض دادند، دستورات بازسازی، اختصاص وام ها و … نیز جزو خبرهای خوب برای مردم عزیز بود.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر اقدامات خاک برداری در مناطق زلزله زده آغاز شده و به عبارتی دیگر عملیات بازسازی هم در این مناطق شروع شده است.

کولیوند با اشاره به برخی فضاسازی ها نیزگفت: یک عملیات روانی بسیار شدیدی وجود دارد و تبلیغات عجیبی می کردند که در یک تاریخ زلزله ای شهر را با خاک یکسان خواهد کرد. اصلا مگر کسی در دنیا توانسته زلزله را پیش‌بینی کند. ؟ مردم به این ها توجه نکنند. مشکلاتی که شبکه‌های معاند پیش می‌آورند هم هست. من هم به نوبه خودم از مردم عزیز بابت برخی خلاءها و مشکلات عذرخواهی می‌کنم، اما شبکه های معاند انگار ذره بین ۲۰۰۰ درجه گذاشتند و مشکلات را بزرگنمایی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که خدمات دیده شود.

وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، به امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم تا آموزش را از همان مدارس آغاز کنیم. به زودی درتمام مدارس کانون‌های دانش آموزی ما فعال خواهد شد. خانه‌های هلال را در محله‌ها ایجاد کردیم که در این محل ها آموزش‌های اجتماعی و رفتاری هم در کنار آموزش‌های امدادی و خودامدادی ارائه می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با بیان اینکه بالای دو میلیون نفر نیروی داوطلب در مجموعه هلال احمر داریم، گفت: از این تعداد حداقل ۱۴۰ هزار نفر ازنخبگان هستند. همچنین ۶۰۰ هزار نفر را هم هم جوانان ما شامل می‌شوند.

کولیوند به موضوع تجهیزات امدادی نیز اشاره کرد و گفت: تجهیزات ما، تجهیزات فرسوده‌ای است و باید به روز و نوسازی شود. ما از نظر تامین لوازم انفرادی همکارانمان به جد باید اقدام کنیم و این موضوع هم در دستورکار ماست. بحمدالله رئیس جمهوری هم خیلی کمک می‌کند و امیدوارم که امسال هم نمایندگان مجلس در بحث کمک‌های دولت به هلال احرم نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم آمبولانس ها و تجهیزات نجات و … به روزی خریداری کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.