تصویب نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور

double-quot تهران - جارپرس - رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور از تصویب نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور از سوی شورای عالی پدافند غیرعامل کشور در 19 ماده و 9 تبصره خبر داد.
کد خبر : 45695
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 بهمن 1399 - 9:36
تصویب نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور

به گزارش جارپرس از ایسنا، سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه در چهل و نهمین جلسه کمیته دائمی (شورای عالی) پدافند غیرعامل کشور که با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور در ۱۹ ماده و ۹ تبصره به تصویب رسید، اظهار کرد: این نظامنامه با هدف مصونیت‌بخشی، اَمن‌سازی، کاهش آسیب‌پذیری و مخاطرات زیرساخت‌ها، مراکز و صنایع شیمیایی کشور، مقابله و پاسخ به پیامد تهدیدات، حوادث و مخاطرات شیمیایی، حفاظت از مردم، سرمایه‌های انسانی و محیط زیست در برابر تهدیدات شیمیایی، ارتقاء آمادگی و تاب‌‍‌آوری زیرساخت‌ها و تاسیسات شیمیایی کشور و استمرار کارکرد و تداوم خدمات ضروری وابسته به حوزه شیمیایی تدوین شده است.

وی ادامه داد: همچنین این سند، تدوین نظام تصمیم‌گیری، فرماندهی، مدیریت عملیاتی و اجرایی پدافند شیمیایی در سطوح عملیاتی، تعیین نقش‌ها و وظایف دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و تبیین نحوه ارتباطات و تعامل آنها در عملیات پدافند شیمیایی، هماهنگی و هم‌افزایی در استفاده از منابع ملی، استانی و شهرستانی در شرایط اضطراری ناشی از تهدیدات و مخاطرات شیمیایی، حصول اطمینان از مصونیت، امنیت، ایمنی مراکز و تاسیسات شیمیایی کشور را مد نظر قرار داده است.

جلالی گفت: نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور، نمایانگر نحوه تحقق پدافند شیمیایی در مصون سازی و سطح عملیاتی، در نتیجه‌ انجام ماموریت‌های عملیاتی توسط نیروهای پدافند شیمیایی در وضعیت‌های مختلف مواجهه با سناریوهای محتمل تهاجم شیمیایی دشمن علیه زیرساخت‌ها و مراکز شیمیایی کشور است. این نظام، تفکر (اصول، رویکرد، خط مشی، اهداف و راهبردهای) عملیاتی پدافند شیمیایی، تدبیر عملیات پدافند شیمیایی، نحوه انجام این ماموریت‌ها (طرح اقدام ) و تقسیم کار (نگاشت نهادی) را برای هریک از وضعیت‌های عملیاتی ترسیم می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ایمنی ذاتی، برتری ایمنی بر خطر، بسیج منابع مقابله‌ای، شناسایی و رهگیری مواد خطرناک، رعایت حریمها، تخلیه و اسکان اضطراری، تحدید منطقه آلوده، آگاهی وضعیتی، آمادگی پاسخ پدافندی، واکنش سریع، کنترل خطر و هم افزایی آن، محدودسازی پیامدها، روزآمدی فناورانه، درمان تخصصی و حفظ محیط زیست اصول نظام عملیاتی پدافند شیمیایی را تشکیل می‌دهد، متذکر شد: اصول و ارزش‌های عمومی و فراگیر پدافند غیرعامل از قبیل؛ تاب‌آوری ، مصون سازی، پراکندگی، مکانیابی و مردم یاری در تدوین این نظام‌ نامه نیز مورد تاکید است.

جلالی، واحد صنعتی، منطقه صنعتی، شهری، استانی و ملی را سطوح عملیاتی و مصون‌سازی پدافند شیمیایی عنوان و تاکید کرد: اگر حوادث و رخدادهای شیمیایی به لحاظ گستره و پیامد بین چند کشور همسایه توسعه یابد یا احتمال آن داده شود این نظامنامه در چارچوب راهبردهای دیپلماسی دفاعی کشور وارد عمل خواهد شد.

وی کاهش‌آسیب‌پذیری و مصون‌سازی واحدها و مناطق صنعتی و مراکز حیاتی و حساس و مهم شیمیایی کشور، پیاده‌سازی و استقرار نظام ایمنی، امنیتی، دفاعی شیمیایی کشور و طراحی و فعال‌سازی مرکز عملیات پدافند شیمیایی کشور، استقرار نظام سلسله مراتبی بهداشت و درمان در حوادث شیمیایی در سطوح ملی، استانی و مناطق و واحدهای صنعتی شیمیایی کشور و ارتقاء ایمنی و امنیت و پدافند مراکز جمعیتی در برابر تهدیدات و مخاطرات شیمیایی از طریق خروج مراکز پرخطر از شهرها، ایمن‌سازی مراکز شیمیایی موجود در مراکز جمعیتی و ارتقاء آمادگی‌های عملیاتی پاسخ پدافند شیمیایی در سطوح شهری و استانی را از مهمترین راهبردهای نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور دانست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه براساس این نظامنامه کنترل، راهبری و مدیریت حوادث شیمیایی و پیامدهای ناشی از آن در سطح ملی برعهده رئیس جمهور،  معاون اول یا وزیر کشور است، تصریح کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور،  مسئولیت هماهنگ کننده و دبیر ستاد ملی مدیریت حوادث شیمیایی در سطح ملی را برعهده دارد.

جلالی گفت: وزارتخانه‌های نفت، صمت، نیرو، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، کشور، اطلاعات، امورخارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، ناجا، بسیج و سازمان‌های انرژی اتمی، جمعیت هلال احمر، محیط زیست و صدا و سیما از جمله دستگاه‌های اجرایی هستند که وظایف و تکالیف آنها در این نظامنامه مشخص شده است. همچنین براساس این نظامنامه رزمایش‌های پدافند شیمیایی تاسیسات شیمیایی حیاتی و حساس بصورت سالانه حداقل یکبار برگزار می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.