تصویب لایحه CFT را خلاف منافع ملی می دانیم

double-quot
تهران – جارپرس – مخالفان اصلاح لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی ترریسم CFT تاکید کردند تصویب این لایحه خلاف منافع ملی است زیرا FATF شروط ایران را نمی پذیرد.

کد خبر : 27954
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 آذر 1397 - 8:31
تصویب لایحه CFT را خلاف منافع ملی می دانیم

به گزارش جارپرس از ایرنا، محمد دهقان نماینده طرقبه و عضو فراکسیون ولایی مجلس در مخالفت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از لایحه اصلاح شده CFT (اعاده شده سوی شورای نگهبان) اظهارداشت: زمانی که طرح یا لایحه ای در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال می شود در صورتی که از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار نگیرید ،کمیسیون نمی تواند نسبت به موضوعی که ایراد گرفته نشده وارد شود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که کمیسیون امینت ملی و برخلاف آیین نامه و تبصره ای را که ما برای این ماده تصویب کردیم حذف کرد در حالی که حق حذف کردن آن را نداشته و زمانی که آن را حذف کرده نیز حد نصاب برای رای گیری نداشته است.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین بیان کرد: زمانی که این گزارش در کمیسیون تصویب شد تنها ۱۵ نفر از نمایندگان حضور داشتند که این خلاف آیین نامه بود زیرا جلسه به حدنصاب نرسیده بود.
دهقان اضافه کرد: نظر شورای نگهبان هیات عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که پیوستن ایران به CFT کاملا خلاف امنیت ملی است و اصل ۱۵۳ قانون اساسی است.
وی گفت: بنده چندین بار از آقای ظریف خواستم که بیانیه آخر FATF را برای ما تشریح کند چرا که در بیانیه اخیر خود تاکید داشت که هیچ یک از شروط ما را نمی پذیرد و این شروط قابل اجرا نیست.

**در روند بررسی CFT افراد ضعیف النفس مشخص شدند
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۳ قانون اساسی اظهار داشت:‌ براساس این اصل، هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه به منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگی و موارد دیگر شود، خلاف است.
وی افزود: در روند لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) افراد ضعیف‌النفس مشخص شدند و ما برادران عزیز ضعیف‌النفس را شناختیم، ما هر چه داریم از اسلام است.
این نماینده اصولگرای مجلس دهم خاطرنشان کرد: ما با هرگونه لایحه‌ای که مغایر با شرع نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، مخالفیم.
در جریان تذکر قاضی‌پور، زمانی که این نماینده کلمه ضعیف‌النفس را به کار برد، برخی ها فریاد دو- دو دادند.

**لاریجانی: رهبری مخالف بررسی CFT در مجلس نبودند
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی خطاب به لاریجانی اظهار داشت: شما شب گذشته پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص مشکلات مربوط به قانون منع به کارگیری بازنشستگان، دستور بررسی این قانون را دادید که جای تشکر دارد.
وی افزود: شما، رییس مجلس در ۳۰ خرداد ۹۷ به اتفاق همه نمایندگان در محضر رهبری بودید و ۳۰ تیرماه هم موضوع CFT مطرح و مسکوت ماند، پس از هفته‌ها یعنی در ۲۰ خرداد ۹۷ این موضوع رسما مسکوت ماند، پس از آن نیز مجدد نزد رهبری رفتیم، البته رهبری مداوم تأکید کردند آنچه بنده علنی می‌گویم ملاک است.
وی اظهار داشت: ما می‌دانیم که بر سر CFT مدتها در اتاق فکر قدرت‌های بزرگ پخت و پز می‌شود، حال سوال ما این است که آقای لاریجانی، چرا شما در آن زمان که شاهد بودید برخی موارد بیان می‌شد چرا چنین دستوری که روز گذشته دادید را صادر نکردید؟ آیا این مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیست؟
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: آقای حاجی دلیگانی بحث‌های شما مربوط به زمان بررسی لایحه CFT است. اکنون ما در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان هستیم که باید در این باره اخطار دهید.
وی افزود: بنده آخرین بار درباره‌ صحبت‌های این‌چنینی پاسخ دادم، بعداز بیانات رهبری درباره‌ کنوانسیون‌ها ما بررسی لایحه CFT را دو ماه متوقف کردیم به کمیسیون هم گفتیم که کاری نکنید تا تکلیف مشخص شود.
وی افزود: اما بعد از آن دستگاه های مختلف مستمرا نامه نگاری کردند، نمونه آن وزارتخانه‌های اقتصاد و خارجه و بانک مرکزی است مبنی بر این که ما در آستانه تحریم مضاعف هستیم.
رییس مجلس یاداور شد: این نظرات به رهبر معظم انقلاب منعکس شد با این مضمون که با توجه به صحبت‌های شما تدبیر چیست؟ ایشان عنوان کردند بیاناتشان مربوط به کنوانسیون‌ها به صورت عام و نه مشخصا این کنوانسیون‌ است.
وی تصریح کرد: لذا مخالفتی با بررسی در مجلس نداشته و سیر قانونی باید طی شود، این آخرین دستور رهبری معظم است.
لاریجانی ادامه داد: ما مطابق این موضوع بررسی کردیم و همان موقع مخالف و موافق‌ها صحبت کردند، هم اکنون اگر اخطاری دارید باید در مورد نحوه کار کمیسیون امنیت ملی برای حل مشکل شورای نگهبان بیان کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.