تشریح وضعیت شاخص های امنیتی و اجتماعی البرز

double-quot
کرج – جارپرس – البرز به واسطه حضور هموطنانی از ادیان، مذاهب و فرق مختلف و بیش از ۲۰۰ هزار نفر تبعه خارجی، وجود مراکز حساس و حیاتی نظیر سدکرج و طالقان از لحاظ شاخصه های امنیتی اهمیت بسیاری دارد و به همت مسئولان استان و سربازان گمنام امام زمان (عج) وضعیت مطلوبی داشته است.
کد خبر : 25436
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1397 - 8:33
تشریح وضعیت شاخص های امنیتی و اجتماعی البرز

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، همزمان با هفته سربازان گمنام امام زمان (عج)، مدیرکل اطلاعات استان البرز به تشریح وضعیت شاخص های امنیتی و اجتماعی استان پرداخت.
وی تاکید کرد که تلاش مسئولان امنیتی و انتظامی استان باعث شده تا استان از نظر فاکتورهای امنیتی و اجتماعی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.
مشروح گفت وگو مدیرکل اطلاعات استان البرز :

***فضا را به لحاظ امنیتی چگونه ارزیابی می کنید؟
– استان البرز به عنوان نمادی از ایران کوچک با ۵ هزار و ۲۴۸ کیلومتر مربع مساحت، کوچکترین استان کشور با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و رشد جمعیت سالانه ۲٫۳۷درصد پس از تهران، دومین استان پر تراکم کشور محسوب می شود .
شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی استان البرز، همجواری با تهران، گذر ۱۴ استان از البرز و وجود مراکز صنعتی مهم موجب افزایش رشد نرخ مهاجرت از اقوام مختلف اعم از آذری، لر، کرد، گیلکی، مازنی، یزدی و دیگر اقوام گردیده است.
علاوه بر این حضور هموطنانی از ادیان، مذاهب و فرق مختلف و همچنین حضور و فعالیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اتباع بیگانه به صورت فصلی و یا دائمی، وجود مراکز حساس و حیاتی نظیر سد کرج و طالقان که تامین کننده حدود ۳۶ درصد آب شرب تهران است .
با وجود حساسیت های ناشی از احتمال تحرکات سوء از سرویس های جاسوسی و بیگانگان در مراکز حساس و حیاتی بر اهمیت شاخصه های امنیتی استان می افزاید، با این شرایط، البرز نسبت به برخی استان ها در وقوع جرایم امنیتی و اجتماعی و در برخی فاکتورهای امنیتی با تلاش، همت و هماهنگی مسئولین انتظامی و امنیتی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

***چه اقداماتی برای مقابله با پدیده قاچاق کالا انجام شده است؟
– مقابله با قاچاق کالا با راه اندازی سامانه پنجره واحد در گمرکات به دلیل نظارت بیشتر بر واردات کالا و همچنین پیشگیری از تبانی و فساد در ترخیص کالا از طریق گمرکات افزایش یافته است، مضاف بر این در راستای استقرار دستگاههای ایکس ری در مبادی گمرکی به خصوص در منطقه ویژه اقتصادی پیام به منظور جلوگیری از قاچاق کالا تلاش هایی انجام شده که مستلزم تامین بودجه در این حوزه است ، همت مسئولان استان جلوگیری از تبدیل منطقه اقتصادی پیام به خاستگاه قاچاق کالا و در مقابل، بستر سازی برای واردات و صادرات کالا با رویکرد اشتغالزایی می باشد، افزایش هماهنگی ادارات ذیربط با گمرک و پرهیز از انجام فعالیت های جزیره ای نیز، برخورد و مبارزه با پدیده قاچاق کالا را تقویت و تثبیت می کند.

*** تنوع قومیت ها چه تهدید ها و فرصت هایی را به وجود آورده است؟
این استان با وجود تنوع قومیتی از فعالیت جریانات و گروههای افراطی تا حدودی مصون است و افزایش توجه مسئولان به وحدت ملی پیوند قومیت ها را افزایش داده و مانع تحقق توطئه های دشمنان شده است.
با این حال اشراف اطلاعاتی و جلوگیری از واگرایی قومیت ها با رصدهای اطلاعاتی برای ایجاد فضای آرامش و امنیت از گذشته تا کنون در دستور کار مسئولان امنیتی استان در حوزه اقوام بوده است.

*** امنیت سرمایه گذاری و تولید در استان چگونه است؟
-از مهم ترین مولفه های امنیت در سرمایه گذاری و تولید، سالم سازی بسترهای سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد و تولید می باشد، به همین منظور حمایت از سرمایه گذاران خارجی با فعالیت در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی و عدم مغایرت فعالیت آنها با امنیت اقتصادی کشور و نظارت بر قراردادهای خارجی و کنترل تجهیزات وارداتی برای استفاده در مراکز حساس بخشی از وظایف این مجموعه است.

***تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی نیازمند چه الزاماتی است؟
-دغدغه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با مسائل اقتصادی و معیشت مردم موجب شده شعارهای سال های اخیر از سوی معظم له حول مسائل اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم تبیین شود، افزایش تولید، بهبود کیفیت، انطباق تولید با نیازهای مردم، رقابت در میان تولید کنندگان داخلی، مدیریت جدی در واردات کالا و مبارزه با قاچاق کالا، جدیت در ممانعت از ورود کالاهای وارداتی مشابه تولید داخل و در بعد فرهنگی نیز فرهنگ سازی و تعمیم حمایت و استفاده از کالای ایرانی در تمامی ابعاد و ساختارهای جامعه و توجه نخبگان و مسئولان به این مهم، فارغ از منافع شخصی و گروهی و اعتقاد بر اینکه با ورود هر کالای خارجی فرصت اشتغال نیروی کار در داخل را از دست می دهیم، در تحقق و اجرای منویات مقام معظم رهبری امری بدیهی است.

***استقرار ۴ زندان در استان چه آثار اجتماعی و امنیتی به دنبال دارد؟
-استقرار ۴ زندان در استان، در جوار مناطق مسکونی و تفکیک مدیریتی زندان های استان البرز و تهران و از سوی دیگر نگهداری زندانیان غیر بومی، تبعات امنیتی جدی برای استان ایجاد نموده است، سکونت خانواده زندانیان غیر بومی در مناطق مسکونی حاشیه زندان ها و تاثیر آن بر گسترش سکونت گاه های غیر رسمی و وقوع بزه های اجتماعی، افزایش نرخ بیکاری، تکدی گری و مشاغل کاذب از جمله تبعات منفی استقرار زندان ها در استان می باشد، با پیگیری های به عمل آمده توسط این اداره کل و مسئولین استانی، روند انتقال بخشی از زندانیان به خارج از استان را فراهم و تدابیر لازم جهت انتقال زندان در دراز مدت در دستور کار مسئولین ذیربط استان و سازمان زندان ها قرار دارد.

***چه نظارتی بر فعالیت فرقه های ضاله صورت می گیرد؟
-بر اساس قانون جمهوری اسلامی، سایر ادیان و مذاهب در داخل کشور همانند پیروان مذهب رسمی کشور، آزاد می باشند، اما این امر مستلزم تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی و عدم تبلیغ و تبشیر می باشد، لذا با افرادی که اعتقادات و ارزش های دینی را مورد هجمه قرار داده و فعالیت آنها جنبه ضد امنیتی می یابد، به شدت برخورد می گردد، البته در این میان افرادی که ناآگاهانه مبادرت به تبلیغ و تبشیر می نمایند، ابتدا توجیه و در صورت تمرد از قوانین مورد برخورد قرار می گیرند، در این راستا با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مقوله مهم نفوذ، پیرامون افراد منتسب به فرق ضاله که به شکل مختلف در حوزه های فرهنگی نفوذ کرده و یا با اهداف ضد امنیتی موجب اخلال در اقتصاد مسلمانان می شوند، محدودیت های لازم اعمال می شود .

***اختلاف نظرها در موضوعات فرهنگی چگونه است؟
– فعالیت های مجدد شورای فرهنگی عمومی استان در سامان بخشیدن به فعالیت های فرهنگی، امید بخش است ، علاوه بر این جابه جایی در بدنه مدیریت فرهنگی استان و تعامل مدیران منصوب با نهادهای مذهبی، موجب کاهش اختلافات گردیده و زمینه را برای برگزاری برنامه های فرهنگی در چهارچوب قوانین، توام با موازین شرعی و اخلاقی فراهم نموده است.

***فضای فعالیت های رسانه ای در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
– وجود نیروهای ارزشی و متعهد در حوزه رسانه ای استان البرز اعم از مکتوب و غیر مکتوب از ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی و تشکیلات اطلاعاتی محسوب می شود ، وجود چنین سرمایه هایی در حوزه رسانه یاری کننده دستگاه اطلاعاتی در برخورد با افرادی است که با رفتارهای غیر اخلاقی تحت عنوان اصحاب رسانه، فضای استان را مسموم و ملتهب نموده و باعث برور اختلاف و تنش در جامعه می شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.