تشریح محدودیت‌های ایجاد شده برای مشمولان غایب/ وجود ۳ میلیون مشمول غایب در کشور

double-quot تهران - جارپرس - رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با تشریح برخی از محدودیت‌های ایجاد شده برای مشمولان غایب اعلام کرد که سه میلیون مشمول غایب در کشور داریم.
کد خبر : 101965
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 0:20
تشریح محدودیت‌های ایجاد شده برای مشمولان غایب/ وجود ۳ میلیون مشمول غایب در کشور

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، سردار تقی مهری امروز دریک نشست خبری که در محل سازمان وظیفه عمومی فراجا برگزار شد، گفت: مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را ندارند، این افراد اجازه استخدام در سازمان‌های دولتی را ندارند و به‌ کارگیری آنها مشمول جریمه برای کارفرما است.

وی ادامه داد: همچنین به این افراد تسهیلات بانکی نیز داده نخواهد شد و طبق هماهنگی که با بانک مرکزی وجود دارد این خدمات به آنها ارائه نخواهد شد.

مهری درباره تعداد مشمولان غایب گفت: متولدین سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ در حال حاضر مشمول سربازی هستند طی این مدت با ۲۱ میلیون ذکور در کشور داشتیم و این تعداد حدود سه میلیون نفر غایب هستند.

مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه ثبت نام کنند

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این ایام مطرح است بحث معافیت تحصیلی مشمولان است، باتوجه به شروع مدارس و دانشگاه ها این موضوع اهمیت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تمام افرادی که در کنکور شرکت کرده و در مقاطع مختلف پذیرفته شده باید ثبت نام کنند و با توجه به هوشمندسازی پلیس تمام دانشجویان که پذیرفته شده‌اند از طریق اینترنت و سامانه سخا می‌توانند درخواست معافیت تحصیلی را ثبت کرده و سامانه ما به صورت خودکار به دانشگاه مربوطه وصل شده و معافیت برای دانشگاه ارسال شده و افراد می‌توانند ثبت نام کنند.

به گفته مهری، متقاضیان می‌توانند از طریق نرم افزار “پلیس من” درخواست معافیت کنند افرادی که در سال گذشته یعنی ۱۴۰۰ دیپلم گرفته اند و سال گذشته در کنکور شرکت کرده اند و امسال هم در کنکور شرکت کرده‌اند تا ۳۱ شهریورماه فرصت دارند و بعد از آن باید برگه اعزام به خدمت بگیرند و چنانچه اقدام نکنند برای آنها غیبت زده می‌شوند افرادی هم که در سال ۱۴۰۱ دیپلم گرفته تا شهریور سال آینده فرصت دارند که در کنکور شرکت کنند.

وی تاکید کرد: مشمولان غایب نمی توانند در دانشگاه ثبت نام کنند. اگر کسی هم در ارائه مدارک یا ثبت نام از طریق سایت و سامانه مشکل داشتند می توانند از طریق مراجعه به پلیس +۱۰  و یا سازمان وظیفه عمومی خدمات لازم را دریافت کنند.

مهری با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از رزمندگان دوران دفاع مقدس را سربازان تشکیل می‌دادند، افزود: مشمولان از طریق اپلیکیشن پلیس من یا سایت سخا می‌توانند وضعیت سربازی خود را پیگیری کنند.

جریمه ریالی سربازی نداریم

وی درباره امکان خرید خدمت سربازی یا همان جریمه ریالی نیز اظهارکرد:‌ در حال حاضر هیچ قانونی برای به خرید سربازی نداریم. همانطور که می‌دانید از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشتند می توانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال ۱۴۰۰ اقساط را پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی یا جریمه ریالی نداریم.

رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا همچنین درباره معافیت قهرمانان ورزشی از سربازی نیز گفت: برابر قانون سرباز قهرمان تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می توانند معافیت دریافت کنند. درباره سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد؛ همچنین می توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند.

مهری درباره سربازی نخبگان نیز گفت:  افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل کرده و کارت پایان خدمت دریافت می کنند؛ نخبگان خارج از کشور هم می توانند پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر می شود.

وی به موضوع مهارت آموزی سربازان اشاره و اظهار داشت: این طرح چهارسال است که در حال اجراست از سال گذشته برای سربازان منقضی خدمت تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته خواهد شد این تسهیلات در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود؛ همچین سربازان گواهی نامه مهارت آموزی بین المللی دریافت می کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا ادامه داد: کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی می رسند مشمول هستند افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند و یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون و تایید می‌توانند کارت معافیت دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه جنگ روسیه و اوکراین نشان داد آمادگی دفاعی آنی است، تصریح کرد: بیش از ۸ هزار کیلومتر مرز داریم و لازم است امنیت این مرزها حفظ شود.  ما در سازمان وظیفه عمومی تابع قوانین هستیم مهمترین کارکرد خدمت سربازی تقویت بنیه دفاعی کشور است.

مهری درباره حقوق سربازان نیز خاطرنشان کرد: حقوق سربازان نسبت به سال های گذشته به ویژه در مناطق عملیاتی افزایش پیدا کرده؛ نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۱۵ درصد افزایش حقوق داشته ایم؛ همچنین افرادی که متاهل هستند دو ماه کسر خدمت دریافت کرده و به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت برای آنها محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید:

علیرضا بیرانوند قبل از جام‌جهانی به سربازی می‌رود؟

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا همچنین درباره خروج مشمولان غیرغایب برای حضور در راهپیمایی اربعین نیز گفت:‌ ۱۲۵ هزار مشمول غیرغایب به صورت اینترنتی و حضوری برای خروج از کشور ثبت نام کردند و از کشور خارج شدند و اکثر این افراد به کشور برگشتند.  ۱۵ هزار نفر در اربعین خدمات سربازی را از سازمان وظیفه عمومی دریافت کردند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر اینترنتی و بیش از ۲۵ هزار نفر فیزیکی توانستند در مرزها خدمات مربوط به وظیفه عمومی را دریافت کنند. امسال دانشجویان فرصت ۲ ماهه برای خروج از کشور  داشتند تا بدون سپردن وثیقه از کشور خارج شوند؛ این در حالی است که در سال‌های قبل این فرصت یک ماهه بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.