0 نظر
135 بازدید

ترکمان‌های عراق از کشورهای هم‌جوار خواستند صادرات نفت کردستان را متوقف کنند

double-quot

تهران-جارپرس-به دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، هیئت هماهنگ کننده ترکمان عراق از کشورهای هم‌جوار خواست صادرات نفت اقلیم کردستان را متوقف کنند و بر گذرگاه‌های مرزی خود با آن تسلط یابند. ترکمان‌ها همچنین از نخست وزیر عراق خواستند نیروهای دولت فدرال را به مناطق مورد مناقشه بفرستد.

کد خبر : 22968
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1396 - 11:20
ترکمان‌های عراق از کشورهای هم‌جوار خواستند صادرات نفت کردستان را متوقف کنند

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، هیئت هماهنگ کننده ترکمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که اخیرا برگزار شد و دولت اقلیم کردستان نسبت به برگزاری آن اصرار داشت، مغایر با خواست سازمان ملل، ابرقدرت‌ها، کشورهای همجوار، گروه‌های سیاسی ملی، سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه و اکثر شهروندان کرد است.

در این بیانیه آمده است: دولت اقلیم اقدام به ترساندن شهروندان به ویژه در کرکوک و مناطق مورد مناقشه از طریق تیراندازی و شعارهای تحریک کننده در هفته اخیر کرده تا جایی که گروه‌های مسلح وابسته به استاندار برکنار شده قانون منع آمد و شد در خیابان‌ها و کوچه‌ها اجرا کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است، با وجود درخواست‌های مکرر ما دولت فدرال هنوز هیچ‌گونه اقدامی برای حفاظت از شهروندان عراقی در مناطق مورد مناقشه و در راس آن کرکوک اتخاذ نکرده است.

این بیانیه افزود: با وجود همه تهدیدها و ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان ترکمان در مناطقی که همه‌پرسی در آنجا اجرا شد آنها پشت سر رهبران خود ایستادند و در همه‌پرسی مشارکت نکردند.

در این بیانیه آمده است: مسؤول امنیت و سلامت جان و مال شهروندان به ویژه در مناطق مورد مناقشه بر عهده دولت فدرال است و ما از این دولت می‌خواهیم بدون تعلل نیروهای خود را به این مناطق از جمله کرکوک و طوزخورماتو اعزام کرده و در این زمینه تعلل  نکند و همچنین به تامین فوری امنیت تاسیسات نفتی در برابر افراد مسلح و نیز ممانعت از فروش غیرقانونی نفت عراق بپردازد.

در این بیانیه تاکید شد: همه‌پرسی برگزار شده در اقلیم و مناطق مورد مناقشه مغایر با قانون اساسی است و ما ترکمان‌ها نتایج این همه‌پرسی را باطل و فاقد وجاهت قانونی می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: نخست وزیر باید استاندار جدید کرکوک را پس از تایید پارلمان و مواخذه استاندار سابق به علت فسادش انتخاب کند.

در این بیانیه از وزارت نفت نیز خواسته شد، چاه‌های نفت کرکوک را به طور کامل کنترل کرده، صادرات نفت را به شرکت دولتی “سومو” بازگرداند و تامین امنیت این چاه‌ها هم به پلیس فدرال واگذار شود.

در بیانیه مذکور آمده است: اداره کرکوک و مناطق مورد مناقشه باید به صورت شراکتی بین گروه‌ها انجام شده و طرف خاصی قدرت بیشتر را در اختیار نداشته باشد. همچنین از کشورهای همجوار خواسته شده برای کنترل بر خطوط انتقال نفت و گذرگاه‌های مرزی به دولت عراق کمک و از آن حمایت کنند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز روز سه شنبه اعلام کرد، پارلمان این کشور تصویب کرده گذرگاه‌های مرزی زمینی و هوایی کردستان در اختیار دولت فدرال باشد.

وی تاکید کرد، بغداد هرگز درباره نتایج همه‌پرسی استقلال کردستان به مذاکره نخواهد نشست.

دولت نیز تا شب جمعه به اقلیم کردستان مهلت داده تا نظارت بر فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را به دولت فدرال محول کند و تصمیم گرفته در صورت اجرایی نشدن این خواسته، پروازهای هوایی بین‌المللی از مبدا و به مقصد اقلیم را ممنوع کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.