تداوم حملات روسیه به بنادر اوکراین در دریای سیاه

double-quot تهران - جارپرس - پس از آنکه مسکو هشدار داد کشتی‌هایی که به سمت بنادر دریای سیاه اوکراین پیش می‌روند می‌توانند به عنوان اهداف نظامی در نظر گرفته شوند، مقامات محلی امروز (پنجشنبه) از تداوم حملات روسیه به مناطقی از بنادر اوکراینی خبر دادند.
کد خبر : 128720
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 29 تیر 1402 - 15:47
تداوم حملات روسیه به بنادر اوکراین در دریای سیاه

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با اینکه روسیه مشارکت در طرح انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه را به ‌حالت تعلیق درآورد، مقامات در مناطق میکولایف و اودسا گزارش دادند که ۲۰ تن در پی این حملات مجروح شدند.

با خروج روسیه از این قرارداد و بدتر شدن تامین غذای جهانی، اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که می‌خواهد یک مسیر ارسال موقت را از طریق رومانی، کشور همسایه دریای سیاه، راه‌اندازی کند.

واسیل شکوراکوف، سرپرست وزارت جوامع، مناطق و توسعه زیرساخت‌های اوکراین در نامه‌ای به سازمان کشتیرانی بین‌المللی سازمان ملل گفت: هدف از این طرح تسهیل رفع انسداد رفت‌وآمد کشتی‌های بین‌المللی در بخش شمال غربی دریای سیاه است.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد، کشتی‌هایی که با پرچم کشورها به بنادر اوکراینی می‌روند، طرف دیگر جنگ اوکراین تلقی می‌شوند.

پس از اینکه آخرین کشتی روز یکشنبه تحت ابتکار غلات دریای سیاه، اوکراین را ترک کرد، روسیه دوشنبه و سه‌شنبه شب به منطقه اودسا حمله کرد. سه بندر این منطقه تنها بندرهایی بودند که تحت قرارداد غلات در اوکراین فعال بودند.

فرماندهی ارتش جنوب اوکراین ادعا کرد: روسیه با موشک‌های مافوق صوت، از جمله مدل Kh-۲۲ که برای منهدم کردن ناوهای هواپیمابر طراحی شده، به زیرساخت بندر اودسا حمله کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: در این بنادر که حملاتی صورت گرفته، حدود یک میلیون تن غذا ذخیره است. دقیقا این مقدار باید به کشورهایی در آفریقا و آسیا ارسال می‌شد.

طبق گزارش فرماندار محلی، اوایل امروز دست کم ۱۸ تن در بندر شهر میکولایف مجروح شدند درحالیکه یک مقام در اودسا از بستری شدن دو تن پس از حملات روسیه خبر دادند.

رویترز اعلام کرده که مستقلا نمی‌تواند ادعاهای اوکراین را تایید کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که مسکو مشارکت خود در ابتکار غلات دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است؛ اما به محض اینکه توافقات مربوط به روسیه به درستی اجرا شود، آماده بازگشت به این توافق خواهد بود.

۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) آخرین مهلت تمدید قرارداد غلات بود و مسکو در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها هشدار داده بود که مشارکت خود را در این توافق متوقف خواهد کرد تا زمانی که خواسته‌هایش در مورد توافقات انجام شود.

قرارداد غلات یا ابتکار غلات دریای سیاه یک توافقنامه دو بخشی بود که در ژوئیه ۲۰۲۲ توسط روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین – دو کشور پیشروی جهان در تولید محصولات کشاورزی- به امضا رسید.

بخش اول این توافقنامه – تسهیل صادرات مواد غذایی اوکراین از بنادر دریای سیاه از طریق آب‌های تحت کنترل نیروی دریایی روسیه- به طور کامل اجرا شده و ده‌ها میلیون تن غلات به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد دلار از طریق کریدورهای امن صادر شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تمدید توافق غلات در وضعیت فعلی را “بی‌معنی” دانست و گفت که “این توافق اگر شروط روسیه را برآورده کند، بلافاصله به آن باز خواهیم گشت.”

پوتین در ادامه تصریح کرد که غربی‌ها از توافق غلات به عنوان ابزاری برای «باج گیری سیاسی» استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.