تدارکات حزب کمونیست چین برای بیستمین کنگره سراسری در اکتبر

double-quot تهران - جارپرس - حزب حاکم کمونیست چین در تدارک برای برگزاری کنگره پنج سال یک بار خود در ۱۶ اکتبر است و انتظار می‌رود شی جینپینگ در اتفاقی تاریخی طی برگزاری این کنگره، برای سومین دور به ریاست جمهوری برسد و جایگاه خودش را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائه تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین تحکیم کند.
کد خبر : 100007
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401 - 16:56
تدارکات حزب کمونیست چین برای بیستمین کنگره سراسری در اکتبر

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر سیاسی حزب کمونیست چین روز سه‌شنبه تاریخ شروع بیستمین کنگره را که معمولاً حدود یک هفته طول کشیده و عمدتا پشت درهای بسته “تالار بزرگ خلق” در ضلع غربی میدان تیان‌آن‌من پکن برگزار می‌شود، اعلام کرد. این کنگره برای ۲۴ مهرماه برنامه‌ریزی شده است.

شی جینپینگ ۶۹ ساله، از زمانی که یک دهه پیش دبیرکل حزب کمونیست چین شد، به طور پیوسته قدرتش را تحکیم کرده و هرگونه مخالفت جناحی شناخته شده علیه حاکمیت خود را از بین برده است. انتظار می‌رود که او همچنان به صورت بلامنازع کنترل خود را بر انتصابات کلیدی و دستورات سیاسی در این کنگره‌ای که بسیاری از ناظران آن را به یک “تاجگذاری” تشبیه می‌کنند، حفظ کند.

با وجود مسائل چالش‌برانگیزی که بر سر راه رسیدن او به سومین دور ریاست جمهوری چین قرار دارند – از اقتصاد رو به احتضار، همه‌گیری کووید-۱۹ و برخی اعتراضات عمومی بی‌سابقه گرفته تا افزایش تنش با غرب و تنش‌های مربوط به تایوان تایوان – شی جینپینگ آماده است تا به حکم یک دوره جدید برای پیگیری چشم‌انداز بزرگ خود موسوم به “جوان‌سازی ملت چین” در سال‌های آینده دست پیدا کند.

شی جینپینگ که پسر یک چهره انقلابی کمونیست چین است، از زمان به دست گرفتن قدرت، این حزب و نقش آن را در سراسر جامعه تقویت کرده و فضای ابراز مخالفت را تنگ‌تر کرده است.

در دوران ریاست جمهوری شی جینپینگ، چین در صحنه جهانی جسارت بیشتری از جانب خود به عنوان رهبر جهان در حال توسعه و جایگزینی برای نظم تحت رهبری آمریکا در دوره پس از جنگ جهانی دوم نشان داده است.

رسیدن احتمالی شی جینپینگ به سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود و احتمالاً دوره‌های بیشتر، در سال ۲۰۱۸ زمانی که او محدودیت دو دوره‌ای برای تصدی ریاست جمهوری چین را حذف کرد، مسجل شد. انتظار می‌رود این قانون در نشست سالانه پارلمانی چین در ماه مارس تمدید شود.

روز چهارشنبه، وب‌سایت روزنامه رسمی پیپلز دیلی وابسته به حزب کمونیست چین، یک اینفوگرافی را منتشر کرد که در آن دیدگاه‌های شی جینپینگ، از جمله یکی از بیانیه‌های انحصاری او برجسته شد که مضمون آن این است: “حزب، دولت، ارتش، خلق، آموزش و پرورش؛ شرق، جنوب، غرب، شمال، مرکز: حزب همه چیز را رهبری می‌کند.”

انتظار می‌رود یک روز پس از برگزاری بیستمین کنگره حزب، شی جینپینگ دوباره نقش دبیرکلی حزب کمونیست و رئیس کمیسیون مرکزی نظامی کشورش را به دست بیاورد.

انتظار تغییر چندانی در جهت‌گیری سیاسی کلی چین نمی‌رود اما نتایج کلیدی این کنگره شامل انتصابات جدید خواهد بود از جمله افرادی که به شی جینپینگ در کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست می‌پیوندند. مورد دیگر نیز کسی است که جایگزین لی کچیانگ در مقام نخست‌وزیر شود. او قرار است در ماه مارس بازنشسته شود.

وانگ یانگ ۶۷ ساله که ریاست یک نهاد مشورتی سیاسی مهم در چین را بر عهده دارد و هو چونهوای ۵۹ ساله، معاون لی کچیانگ در نخست وزیری، رقبای هم در رقابت برای رسیدن به نخست وزیری چین هستند. سمت نخست وزیری چین عمدتا مسئولیت مدیریت اقتصاد را بر عهده دارد. هر دوی این نامزدها قبلاً رئیس شاخه حزب کمونیست در استان گوانگدونگ در جنوب چین بودند.

چن مینر ۶۱ ساله، ، یکی از افراد نزدیک به شی جینپینگ که رئیس شاخه حزب در شهر بزرگ چونگکینگ است، یکی دیگر از کاندیداهای تصدی نخست‌وزیری است اما هرگز یک سمت در سطح کشوری نداشته است. آرایش و اندازه کمیته دائمی بعدی دفتر سیاسی حزب نیز که اکنون هفت عضو دارد، از نزدیک به منظور مشاهده هرگونه تغییر دنبال خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.