تحول کتاب های درسی در سال های اخیر سرعت گرفته است

تهران-جارپرس-مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی دوره ابتدایی و نظری گفت: تحول کتاب های درسی در سال های اخیر جنب و جوش مضاعفی داشته و این تغییرات بدنبال فلسفه تعلیم و تربیت بوده است.

به گزارش جارپرس از ایرنا، محمود امانی طهرانی روز یکشنبه در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی اظهار داشت: یک سویه به محکمه رفتن و محکوم کردن مولفان و معلمان کتاب های درسی وجاهت پژوهشی ندارد.
وی تصریح کرد: سال گذشته بسیاری از نقدهایی که به کتاب های درسی شد، منصفانه و درست نبود و موجب آزردگی خاطر گروهی از مولفان شد اما باید توجه داشت که ما یک عزم راسخ داریم و تالیف کتاب های درسی را یک فرصت می دانیم.
امانی طهرانی خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش و پرورش متعلق به فرد، گروه و یک جناح سیاسی نیست بلکه داستان فرزندان یک ملت است و آن روزی رشد خواهیم کرد که هر کس به جای اینکه بگوید برای بچه ها چه کردید، بگوید من برای رشد فرزندان این کشور چه کرده ام؟
وی افزود: تغییر و تحول در کتاب های درسی از دهه ۶۰ به این طرف بر مبنای ماموریت و اهداف تعیین شده صورت گرفته و با تصویب سند تحول نظام آموزشی، بر مبنای برنامه درسی به عنوان یکی از زیرنظام های این سند ادامه یافته است.
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی تصریح کرد: امروز کتاب های آموزشی بر مبنای یافته های سند تحول، فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه درسی ملی تغییر می کند، اما باید توجه داشت که اجرای سند و برنامه درسی باید به صورت سازمان یافته تر و از دوره اول ابتدایی آغاز می شد که در عمل اینگونه نشد.
امانی طهرانی افزود: بر اساس سند دانش آموزان باید در سه سال اول به فعالیت های عملی رشد و لذت بردن از خواندن و نوشتن می پرداختند و سپس در سه سال دوم ابتدایی وارد آموزش های رسمی می شدند اما در یک کار شتابزده دانش آموزان پایه پنجم وارد پایه ششم شدند.
وی با بیان اینکه تغییر کتاب های درسی پایه یازدهم از پاییز ۹۵ آغاز شد، گفت: دوره آموزشی برای معلمان این پایه تابستان امسال برگزار شد و اکنون آموزش الکترونیکی تمامی کتاب های درسی در حال انجام است.
دبیر همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی نیز در این همایش اظهار داشت: امسال در مجموع ۲۷۸ کتاب درسی جدید با همکاری یکهزار و ۲۲۰ معلم تالیف و منتشر شد.
نصر الله جعفر آبادی افزود: همچنین ۳۰ عنوان کتاب در آموزش نظری با همکاری ۱۰۰ نفر به رشته تحریر درآمد که این کتاب ها را ۴۰ فیلم و نرم افزار پشتیبانی می کنند و مجلات رشد و انتشارات مدرسه به غنای کتاب ها می افزایند.
وی با بیان اینکه برای تدریس کتاب های جدید التالیف یکصد دوره آموزشی ویژه معلمان برگزار شده است، تصریح کرد: درج مطالب علمی، توجه به مفاهیم اساسی، استفاده از موضوعات کاربردی، کمرنگ شدن یا حذف مطالب غیر ضروری، تنوع بخشی به فرصت های یادگیری، قرار دادن دروس آزاد، معرفی کتاب های مناسب در کتاب های درسی، توجه به ابعاد انگیزشی و تقویت رویکرد های فرهنگی از جمله رموز موفقیت مولفان به عنوان تلاش گران جبهه فرهنگی است.
جعفر آبادی یادآور شد: در مجموع ۹۵ درس در سامانه دفتر تالیف کتاب های درسی بارگذاری و ۲۰۰ هزار اظهار نظر برای اعتبار سنجی کتاب های درسی دریافت شد که نشانگر بهره گیری هوشمندانه از فرصت های فناوری است.
دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی به منظور قدردانی از ۷۷۰ مولف اکنون با حضور سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰