تجهیز آزمایشگاه پژوهشگاه زیست فناوری برای اعلام ۱۲ ساعته نتایج PCR/کاهش نتایج کاذب کرونا

double-quot تهران - جارپرس - آزمایشگاه ژنتیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در کنار خدمات آنالیز نمونه‌ها برای تشخیص ابتلای فرد به کووید-۱۹ در حال برنامه‌ریزی برای اعلام ۱۲ ساعته نتایج تست PCR است که به گفته مسوول این آزمایشگاه این اقدام در دستور کار قرار دارد، ضمن آنکه با ارزیابی کنترل کیفی کیت‌های تشخیص، راهکاری برای جلوگیری از نتایج منفی و مثبت کاذب کرونا ارائه کردند.
کد خبر : 55643
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 9:07
تجهیز آزمایشگاه پژوهشگاه زیست فناوری برای اعلام ۱۲ ساعته نتایج PCR/کاهش نتایج کاذب کرونا

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر بهاره عباسی، عضو هیات علمی گروه ژنتیک پزشکی و استادیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه آزمایشگاه ژنتیک این پژوهشگاه از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ خدمات تحقیقاتی خود در حوزه کرونا را ارائه کرده است، افزود: غربالگری غرب تهران بر عهده این آزمایشگاه قرار گرفته است و بر این اساس در سال گذشته حدود ۹۳ هزار نمونه برای آنالیز به این آزمایشگاه ارسال شد و کارهای مطالعاتی بر روی آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه در حال حاضر یکی از آزمایشگاه‌های معتمد انستیتو پاستور است، اظهار کرد: بر این اساس بررسی کیت‌های تشخیص ویروس کرونای تولید شده در شرکت‌های داخلی در این آزمایشگاه انجام می‌شود و نتایج به دست آمده برای سازمان غذا و دارو ارسال خواهد شد.

عباسی با تاکید بر اینکه در ایام نوروز و تعطیلات فروردین ماه سال جاری حدود ۱۶ هزار نمونه برای تشخیص به این آزمایشگاه ارجاع داده شده است، خاطر نشان کرد: در این آزمایشگاه تست PCR در خصوص اینکه آیا این نمونه‌ها مثبت هستند یا منفی، انجام می‌گیرد و یک نتیجه اولیه به مراکز درمانی ارسال می‌شود، ضمن آنکه پیامکی برای فرد بیمار ارسال خواهیم کرد تا در صورت مثبت بودن اقدام به قرنطینه آنها شود. بر این اساس خدمات این آزمایشگاه به صورت شبانه روزی ارائه می‌شود.

این استادیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به تحقیقات این آزمایشگاه در زمینه شناسایی جهش ویروس کرونا، توضیح داد: مواردی که نیاز به بررسی جهش‌های ژنتیکی این ویروس است، از سوی انستیتو پاستور برای ما ارسال می‌شود، ما مطالعات PCR آن را انجام می‌دهیم و بررسی‌های مربوط به جهش‌های ویروس کرونا در انستیتوپاستور صورت می‌گیرد.

تست PCR دوازده ساعته

وی از اجرای برنامه‌ای برای تشخیص ۱۲ ساعته تست کرونا در این آزمایشگاه خبر داد و یادآور شد: یکی از پیشنهادات مرکز غربالگری غرب تهران انجام تست PCR در مدت ۱۲ ساعت با هدف شناسایی سریع‌تر مبتلایان به کووید-۱۹ است که این اقدام در حد پیشنهاد است، ولی ما در حال تجهیز آزمایشگاه ژنتیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک هستیم تا بتوانیم در ۱۲ ساعت نتایج آنالیز نمونه‌ها را اعلام کنیم.

عباسی اضافه کرد: در این آزمایشگاه به غیر از ارائه خدمات غربالگری در غرب تهران، اقدام به نمونه گیری در محل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز دانشگاهی، سازمان امور دانشجویی حتی در ایام تعطیلات نوروز کردیم و در صورت مثبت شدن تست، اجازه برگشت به محل کار داده نمی‌شد.

به گفته وی برخی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی سطح تهران نمونه تست‌های خود را برای این آزمایشگاه ارسال می‌کردند؛ چرا که هم نتایج آنالیزهای این آزمایشگاه در مدت زمان کمتری اعلام می‌شود و هم دقت نتایج اعلام شده در سطح بالایی قرار دارد.

این متخصص طب اورژانس با تاکید بر اینکه این آزمایشگاه در زمینه دسترسی به کیت‌های تشخیصی کووید-۱۹ هیچ کمبودی ندارد، خاطر نشان کرد: نیاز است تا ما با مراکز درمانی هماهنگی بیشتری داشته باشیم تا نتایج آزمون‌ها در زمان کمتری اعلام شود.

به گفته این محقق کیت‌های استفاده شده در آزمایشگاه ژنتیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از کیت‌های تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان داخلی است.

بررسی کیت‌ها

عباسی با اشاره به خدمات بررسی کیفی کیت‌های تشخیص کرونا در این آزمایشگاه، افزود: کیت‌های تشخیص کرونا برای آنکه بتوانند وارد عرصه تولید شوند، باید طی مراحل مختلفی مورد ارزیابی قرار گیرند. در مرحله اول این کیت‌ها به سازمان غذا و دارو برای انجام امور اولیه ارسال می‌شوند و برای این بررسی‌ها چند مرکز آزمایشگاهی معتمد انتخاب شدند که یکی از آنها آزمایشگاه ژنتیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری است.

عضو هیات علمی ژنتیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه بررسی کیفیت این کیت‌ها در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد، ادامه داد: تشخیص اینکه این کیت‌ها قادر به ارزیابی دقیق نمونه‌ها هستند یا خیر، در این آزمایشگاه انجام می‌شود و این بررسی کنترل کیفی توسط یک تیم تخصصی در زمان ۲ هفته صورت می‌گیرد.

عباسی با بیان اینکه نتایج این بررسی کنترل کیفی به سازمان غذا  و دارو ارسال می‌شود، خاطر نشان کرد: تاکنون بررسی کنترل کیفی ۳ کیت تشخیص کرونا به ما ارجاع شده است.

مشاهده افزایش تعداد تست مثبت از بهمن تاکنون

عباسی با تاکید بر اینکه تقریبا از بهمن ماه سال گذشته تا فروردین ماه سال جاری شاهد افزایش ابتلای مردم به این بیماری بودیم، گفت: در اوایل فروردین ماه سال جاری تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد تست‌های مورد آنالیز در این آزمایشگاه مثبت بود، ولی در اسفند ماه بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد و در برخی روزها تا ۶۰ درصد تست‌ها مثبت بودند.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه در جایگاهی قرار دارد که امکان رصد میزان شیوع بیماری کووید-۱۹ را دارد، اظهار کرد: تعداد نمونه‌هایی که به ما می‌رسد، زیاد است، به طوری که در بهمن ماه حدود ۷ هزار و در اسفند ماه حدود ۸ هزار نمونه برای این آزمایشگاه ارسال شد و در فروردین ماه نیز واضح بود که وارد چنین پیکی می‌شویم.

به گفته وی در حال حاضر با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه نمونه گیری ایجاد شده، تنها از یکسری افراد نمونه گیری می‌شود و تقریبا روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نمونه به آزمایشگاه ژنتیک این پژوهشگاه ارسال می‌شود.

عباسی، پشتوانه قوی علمی به واسطه حضور ۷۲ عضو هیات علمی در پژوهشگاه ملی ژنتیک و ارائه خدمات به مراکز درمانی را از نکات مثبت این آزمایشگاه نام برد و ادامه داد: کیت‌هایی که از سوی ما برای آنالیز نمونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ابتدا توسط تیم تخصصی مورد ارزیابی‌های کنترل کیفیت قرار می‌گیرند؛ در غیر این صورت نتایج منفی کاذب و یا مثبت کاذب اعلام خواهد شد. این امر باعث شده که این مرکز تبدیل به قطبی شود که نمونه‌ها برای آنالیز به آن ارسال شود.

به گفته وی این رویکرد موجب شده که میزان نتایج کاذب در ابتدای کار حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بود، ولی این میزان در حال حاضر به ۱۰ تا ۲۰ درصد رسیده است.

این متخصص طب اورژانس تاکید کرد: در این مرکز نتایج تست دقیق ارائه می‌شود، مگر آنکه بیمار در ابتدای ابتلا و یا در انتهای بیماری باشد که ما نتوانیم ویروس را شناسایی کنیم، در غیر این صورت جواب درستی داده می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.