تایید آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی در ایران توسط آژانس انرژی اتمی

double-quot تهران - جارپرس - خبرگزاری رویترز اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه ای آغاز فعالیت تحقیق و توسعه در زمینه طراحی اورانیوم فلزی توسط ایران را تایید کرد.
کد خبر : 44448
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 دی 1399 - 12:00
تایید آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی در ایران توسط آژانس انرژی اتمی

به گزارش جارپرس از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران فعالیت تحقیق و توسعه در زمینه طراحی اورانیوم فلزی را برای یک رآکتور تحقیقاتی آغاز کرده است.

آژانس در بیانیه ای گفت: رافائل گروسی مدیرکل آژانس امروز درباره پیش روی های اخیر درباره برنامه های ایران برای انجام دادن فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه تولید اورانیوم فلزی به عنوان بخشی از هدف اعلام شده اش در راستای طراحی نوع بهبود یافته ای از سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران، به کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی کرده است.

گزارش محرمانه آژانس به اعضای آن که رویترز به آن دسترسی پیدا کرده است، مطرح می کند که ایران برنامه هایش برای تولید اورانیوم فلزی از اورانیوم طبیعی و سپس تولید اورانیوم فلزی غنی سازی شده تا سقف ۲۰ درصد را به عنوان سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، بیانیه آژانس در پی این مطرح می شود که روز گذشته کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس امروز با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده است، اظهار کرد: این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد.

وی همچنین افزود: تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می رسد ‌و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.