0 نظر
88 بازدید

تاکید آژانس انرژی اتمی بر لزوم ایجاد منطقه امن پیرامون نیروگاه زاپوریژیا

double-quot تهران - جارپرس - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای نسبت به شرایط ناامن پیرامون نیروگاه اتمی زاپوریژیا هشدار داده و بر ایجاد یک منطقه امن پیرامون آن تاکید کرد.
کد خبر : 103537
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 21:43
تاکید آژانس انرژی اتمی بر لزوم ایجاد منطقه امن پیرامون نیروگاه زاپوریژیا

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، این نیروگاه که دومین تاسیسات بزرگ هسته‌ای در اروپا واقع در جنوب شرق اوکراین است، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تحت کنترل نیروهای روسی قرار دارد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تیراندازی اخیر، این نیروگاه را از آخرین منبع برق باقی‌مانده آن قطع کرد و اکنون به دیزل ژنراتورهای اضطراری متکی است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از سرگیری تیراندازی‌ها و ضربه زدن به تنها منبع نیروی خارجی نیروگاه به شدت غیرمسئولانه است. نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا باید محافظت شود. من قصد دارم به روسیه بروم و سپس به اوکراین برگردم تا طرحی را برای ایمنی این نیروگاه اتمی و منطقه حفاظت امنیتی پیرامون این نیروگاه تسهیل کنم. این یک اقدام قاطع و فوری است.

۱۶ ژنراتور این نیروگاه پس از قطع اتصال به خط برق ۷۵۰ کیلو ولتی آن در اوایل صبح روز شنبه، به طور خودکار به مدار بازگشتند. شش مورد از این ژنراتورها برای تامین برق شش راکتور نیروگاه فعال هستند.

این نیروگاه باید باید به برق متصل شود تا خنک‌کننده راکتور و دیگر عملکردهای ضروری ایمنی و امنیت هسته‌ای آن حفظ شود.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا در خط مقدم نگرانی‌های ناشی از جنگ اوکراین و روسیه قرار گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به متحدان غربی‌اش تاکید کرده بود تا تحریم‌های پیشگیرانه و سخت‌تری را علیه روسیه وضع کنند تا هشداری باشد برای پوتین در قبال استقرار تسلیحات اتمی.

در این میان، کارمندان اوکراینی این نیروگاه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که همزمان با تلاش مهندسان برای تعمیر خط برق تخریب شده، ژنراتورهای دیزلی در این نیروگاه برای دست‌کم ۱۰ روز سوخت دارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.