0 نظر
283 بازدید

تامین اقتصادی دانشجویان دکتری باید در اولویت باشد

double-quot تهران - جارپرس - استادیار تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی مشهد توجه به اقتصاد و معیشیت دانشجویان مقطع دکتری را لازم دانست و گفت: دانشجویان دکتری چرخه پژوهش را می‌چرخانند.
کد خبر : 40460
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 آذر 1399 - 14:14
تامین اقتصادی دانشجویان دکتری باید در اولویت باشد

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر سید مهدی حسنیان مهر با بیان اینکه ما در کشور به دانشجویان دوره دکتری نیاز داریم اظهار کرد: این تعداد دانشجویی که در کشور برای برای دوره دکتری پذیرش می‌شود، منطقی است.

وی با طرح این سوال که آیا کشور ما در حدی توسعه یافته است که بتواند حداقل برای قشر متخصص و تحصیل کرده شغل ایجاد کند تا بتوان از این تخصص استفاده کرد، ادامه داد: وجود دانشجویان دوره دکتری غنیمت است و باید به این فکر کنیم که بتوان برای این افراد موقعیت‌های شغلی ایجاد کرد تا بعد از فارغ‌التحصیلی از تخصص این افراد استفاده شود و بتوانند به جامعه و کشور خدمت‌رسانی کنند.

وی با اشاره به ارائه مقالات توسط دانشجویان دوره دکتری اضافه کرد: در همه کشورهای دنیا صفر تا صد یک کار را از یک نفر نمی‌خواهند. اگر شغل فردی پژوهش است، باید پژوهش کند و یافته‌هایی را در قالب مقاله ارائه دهد. اینکه این یافته‌ها و مقالات تا چه حد توسط شرکت‌های تولیدی و داروسازی مورد نیاز باشد، بحث دیگری است. بنابراین این تصور کمی اغراق‌آمیز است که از دانشجو توقع داشته باشیم هم کار تحقیقاتی انجام دهد، هم به بازار فکر کند و هم نیاز کشور را مدنظر قرار دهد.

حسنیان مهر بحث نیاز کشور و کاربردی ‌بودن مقالات را وظیفه هیات علمی دانست و گفت: هیات علمی دانشگاه که یک لاین تحقیقاتی برای خود تعریف کرده، باید آن لاین تحقیقاتی را به سمت کاربرد و بالین هدایت کند. دانشجو دکتری این اختیار را ندارد که به دلخواه خود یک موضوع را انتخاب کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مدرک تحصیلی به معنای کسب تخصص است، عنوان کرد: وقتی دانشجویی مدرک دکتری خود را دریافت می‌کند، این معنای رسیدن به بالاترین درجه تخصص است. اگر فردی قبل از شروع به تحصیل به یک دوره ، هدفش کسب درآمد و داشتن شغل باشد، کما اینکه عموم افراد جهان نیز هدف از کسب تخصص را شغل می‌دانند، باید علمی را یاد بگیرد که به مسائل اقتصادی منتهی شود. ولی عده‌ای هم وجود دارند که هدفشان کسب علم بر حسب علاقه است و در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که شاید درآمدزایی چندانی ندارد. بنابراین این به عهده دانشجو است که در دوره دکتری چه رشته‌ای را انتخاب می‌کند.

وی با اشاره به رشته‌های پایه ادامه داد: یک سری رشته‌ها مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات پایه‌ای هستند و به ذات درآمدزایی بالایی ندارند. بنابراین بسترها باید توسط مراجع ذیربط فراهم شود تا این افراد در قالب آکادمی و دانشگاه و یا در قالب موسسات جذب شوند و فعالیت کنند.

حسنیان مهر با اشاره به ظرفیت‌های انجام پژوهش توسط دانشجویان دکتری گفت: ما می‌توانیم خیلی بهتر از شرایط حال حاضر عمل کنیم.  اگر بخواهم برای سیستم از ۱۰۰ نمره دهم، ۵۰ منصفانه است. اما ما نباید فقط به سیستم نمره دهیم، باید به افراد هم نمره دهیم. دانشجویان دکتری هم باید با انگیزه زیاد وارد مجموعه شوند و استاد هم سعی کند انگیزه را برای فرد تقویت کند.

وی مشکلات اقتصادی و معیشتی را موانع انجام پژوهش‌ها توسط دانشجویان دکتری دانست و یادآور شود: در گذشته من به دانشجویان می‌گفتم که ۵ تا ۱۰ سال زحمت بکش، علم‌آموزی کن و تخصص کسب کن تا به یک زندگی معمولی دست پیدا کنی ولی در حال حاضر وقتی یک شبه قیمت ماشین یا خانه دوبرابر می‌شود، من چطور می‌توانم به دانشجو بگویم صبح تا بعداز ظهر را در آزمایشگاه مشغول کار شو.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: واقعیت این است که هرچه قدر ما بتوانیم از لحاظ اقتصادی، به دانشجو دوره دکتری توجه کنیم و وی را از نظر اقتصادی تامین کنیم، حتی اگر اولویت ما تامین اقتصادی دانشجو دکتری باشد تا اعضای هیات علمی، به نفع پژوهش است و ضرر نخواهیم کرد، چراکه دانشجو چرخه پژوهش در دانشگاه را می‌چرخاند.

وی انگیزه دانشجویان دوره دکتری در کشور را برابر با دانشجویان دانشگاه‌های سطح یک جهان و آمریکا دانست و گفت: ما اگر انگیزه دانشجویان کشور را از بین نبریم، دانشجویان ما خوب هستند. چراکه انگیزه مهم‌ترین چیز است و خیال دانشجو باید راحت باشد که بعد از کسب تخصص،‌جایی به تخصص او نیاز است.

حسنیان مهر کسب دانش انگلیسی در دانشجویان دکتری را بیشتر از آنکه پشتکار فرد باشد، مربوط به خانواده‌ها دانست و افزود: فردی حتی اگر چندان باهوش نباشد و در خانواده‌ای باشد که از نظر اقتصادی و فرهنگی بالاتر هستند و او را به رفتن به کلاس زبان مجبور کرده باشند، دانشجو دانش انگلیسی خوبی خواهد داشت. برعکس این موضوع هم وجود دارد. بنابراین بیشتر از اینکه دانشجو مقصر باشد، مظلوم واقع شده است. واقعیت این است وقتی فردی دانشجو دوره دکتری می‌شود، بدون یادگیری زبان انگلیسی در حد متوسط به بالا، عملا امکان مبادله علمی با دنیا را ندارد. وقتی نتواند یافته‌ها و مقالات خود را به انگلیسی تبدیل کند، کسی در دنیا نمی‌تواند مقاله او را بخواند. بدین ترتیب دانشجویان دکتری باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و این یک الزام است. دانشگاه‌ها نیز باید این موضوع را به دانشجویان سخت بگیرند، و قبل از ارائه مدرک تحصیلی امتحان انگلیسی بسیار سخت از دانشجویان گرفته شود و دانشجویان یک نمره زبان قابل قبلول کسب کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.