تاثیر عصاره گندم بر هورمون‌های جنسی

double-quot تهران - جارپرس - نتایج یک مطالعه نشان داد که عصاره هیدروالکلی گندم، میزان هورمون‌های جنسی موش‌ها را افزایش می‌دهد.
کد خبر : 44104
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 دی 1399 - 8:28
تاثیر عصاره گندم بر هورمون‌های جنسی

به گزارش جارپرس از ایسنا، وجود هرگونه مشکل در ساختار یا عملکرد دستگاه تولید مثل می‌تواند منجر به مشکلات باروری شود. یکی از این مشکلات، پایین بودن سطح هورمون‌های جنسی و کاهش تعداد فولیکول‌های سالم است.

با توجه به این‌که گیاه گندم، در رژیم غذایی ایرانیان نقش مهمی دارد، پژوهشگران تاثیر این گیاه را بر میزان هورمون‌های جنسی استروژن، پروژسترون، LH (لوتئینی‌کننده) و FSH (محرک فولیکولی) موش‌های صحرایی ماده بررسی کردند.

«لیلی یوسفی»، «مریم طهرانی‌پور» و «سعیده ظفر بالانژاد»؛ پژوهشگران گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

برای انجام این مطالعه ۳۰ سر موش صحرایی ماده را به پنج گروه تقسیم کردند. سپس دانه گندم را به همراه سبوس آن آسیاب کرده و از آن عصاره‌گیری انجام دادند. به موش‌های گروه آزمایش به مدت ۲۱ روز، دوزهای مختلف عصاره گندم داده شد و در پایان با خون‌گیری از آن‌ها میزان هورمون‌های جنسی آن‌ها اندازه‌گیری شد.

مشاهدات این پژوهش نشان داد که تجویز عصاره گندم می‌تواند هورمون‌های جنسی استروژن، پروژسترون، LH و FSH را افزایش دهد.

به گفته محققان این پژوهش؛ وجود موادی مثل ویتامین E در گندم، باعث خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌شود و می‌تواند سطح هورمون‌های جنسی را افزایش دهد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: «ترشح زیاد هورمون LH سبب افزایش سطح هورمون FSH، فعال شدن آپلین و به دنبال آن زنجیره تولید پروژسترون از سلول‌های گرانولوزای جسم زرد شده است».

نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی اثر عصاره هیدروالکلی گندم (Tritticum sativum) بر میزان هورمون‌های جنسی در موش صحرایی نژاد ویستار»، در فصل‌نامه پژوهش در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، منتشر شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.