بیماریابیِ ضعیف کرونا در کشور / الزاماتِ بازگشایی‌های هدفمند

double-quot تهران - جارپرس - عضو کمیته علمی کشوری کرونا و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه وضعیت بیماری کرونا در برخی استان‌ها افزایشی بوده که البته این افزایش چشمگیر و قابل توجه نبوده است، گفت: البته از آنجا که رفتار ویروس قابل پیش‌بینی نیست، لازم است برای جلوگیری از مواجه شدن با بحرانی دیگر، بازگشایی‌ها به صورت تدریجی و با طمانینه انجام شود.
کد خبر : 71617
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1400 - 8:59
بیماریابیِ ضعیف کرونا در کشور / الزاماتِ بازگشایی‌های هدفمند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر پیام طبرسی درباره وضعیت کرونا در کشور و احتمال بروز پیک ششم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر کرونا در اکثر استان‌ها رو به کاهش است. برخی استان‌ها افزایشی داشته‌اند که البته چشمگیر و قابل توجه نبوده است. البته موضوع قابل توجه این است که از آنجایی که فعلا سویه جدیدی در کار نیست و فعلا با سویه دلتا مواجهیم و از طرفی هم پوشش واکسیناسیون بالاتر رفته، امید است که شرایطی را که در موج پنجم دیدیم، دیگر شاهد نباشیم و دیگر چنین افزایشی را نبینیم.

رفتار کرونا قابل پیش بینی نیست

وی افزود: البته باتوجه به اینکه رفتار این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و تاکنون در هیچ کجای دنیا پیش‌بینی‌ها درباره کووید ۱۹ نتوانسته به صورت ۱۰۰ درصد محقق شود، همیشه باید بدترین سناریوها را هم مدنظر قرار دهیم که ممکن است مجددا بیماری شعله‌ور شود.

طبرسی ادامه داد: بر همین اساس باید برای جلوگیری از مواجه شدن با بحرانی دیگر، بازگشایی‌ها به صورت تدریجی و با طمانینه انجام شود و نباید به صورت ناگهانی همه جا را بازگشایی کرد که بعدا نتوانیم آن را کنترل کنیم.

لزوم دستیابی به پوشش ۸۵ درصدی واکسیناسیون برای کنترل کرونا

وی با اشاره به افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور، گفت: از سوی دیگر پوشش واکسیناسیون در حال افزایش است. باید عده‌ای را که هنوز برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، ترغیب کنیم که حتما واکسیناسیون‌شان را انجام دهند. به هر حال تا زمانیکه به پوشش واکسیناسیون  ۸۵ درصدی نرسیم، نمی‌توانیم امیدوار باشیم که بیماری کنترل شود.

طبرسی ادامه داد: موضوع سوم این است که کماکان باید مردم را ترغیب کنیم که تا زمانی که بیماری کووید ۱۹ به یک کنترل قابل توجه نرسیده است، اقدامات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و … را رعایت کنند.

الزامات بازگشایی دیده شود

وی تاکید کرد: در عین حال باید توجه کرد که برای بازگشایی، باید الزامات بازگشایی در شرایط پاندمی دیده شود. الزامات یعنی اینکه به عنوان مثال روش بیماریابی در ادارات‌مان به چه صورت است، اگر کارمندی به اداره می‌آید، چگونه از او تست می‌گیریم، هر روز می‌خواهیم از کارمندان تست بگیریم یا هفته‌ای دو بار تست می‌گیریم یا اصلا بر اساس علائم از آنها تست می‌گیریم و بر اساس چه علائمی تست می‌گیریم. حال اگر کارمندی بیمار بود باید چه کند، اطرافیانش باید چگونه ارزیابی شوند و … بنابراین باید الزامات بازگشایی را رعایت کنیم، اگر الزامات را رعایت نکنیم و بازگشایی‌ها را انجام دهیم، باز هم دچار مشکل می‌شویم.

طبرسی درباره بحث سامانه قرطنینه هوشمند نیز گفت: قرار است در قالب این طرح افرادی که بیمار می‌شوند، در قرنطینه قرار گرفته و افرادی هم که واکسن نزدند، از یکسری خدمات اجتماعی محروم شوند. به عنوان مثال اگر فردی راننده اسنپ است، اگر مثبت شد، دیگر نباید سرکار رود و باید محدود شود یا اگر این فرد واکسن نزند، نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. البته هنوز کار زیادی برای رسیدن به این اقدامات است، اما آغاز خوبی است. در عین حال الزامات بیماریابی قوی باید در این طرح دیده شود.

بیماریابی‌مان ضعیف است

وی تاکید کرد: ابتدا باید الزامات بیماریابی فعال را ببینیم. زیرا هنوز تست‌گیری ما ضعیف است. ما روزانه ۱۰۰ هزار نفر را تست می‌کنیم. در حالی که به عنوان مثال انگلیس با ۵۴ میلیون نفر جمعیت روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تست انجام می‌دهد. اصلا بیماریابی ما با بیماریابی کشورهایی که در کنترل پاندمی نسبتا موفق بوده‌اند، قابل قیاس نیست. بنابراین ما هنوز ضعیف هستیم و باید بیماریابی‌مان را تقویت کنیم.

طبرسی با بیان اینکه بازگشایی‌ها باید هدفمند باشد، گفت: از طرفی همیشه هم نمی‌شود همه چیز بسته باشد، اما باید بازگشایی‌ها به صورت هدفمند باشد.

دلتا همراه با قارچ سیاه

طبرسی درباره وضعیت قارچ سیاه نیز گفت: موارد قارچ سیاه همچنان در بیمارستان‌ها وجود دارد، البته میزانش آنطور نیست که نگران‌کننده باشد، اما به هر حال مواردی از عفونت قارچی به دنبال ابتلا به کووید وجود دارد. حتی این احتمال مطرح می‌شود که شاید خود سویه دلتا منجر به این عارضه شده است؛ زیرا تنها مختص ما نیست و در همه جهان این اتفاق رخ داده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.