0 نظر
183 بازدید

بیست و چهارم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

double-quot
تهران – جارپرس – امروز شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۳۹۴ هجری خورشیدی، چهارم جمادی الاول ۱۴۳۷ هجری قمری و سیزدهم فوریه ۲۰۱۶ میلادی است. ۳۷سال پیش در چنین روزی، فرودگاه های کشور برای جلوگیری از خروج عوامل رژیم پهلوی به مدت ۲۴ ساعت تعطیل شد.

کد خبر : 13652
تاریخ انتشار : شنبه 24 بهمن 1394 - 4:51
بیست و چهارم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۲۴ بهمن ۱۳۵۷
به منظور جلوگیری از خروج عوامل رژیم پهلوی فرودگاه های کشور برای ۲۴ ساعت تعطیل شد.

۲۴ بهمن ۱۳۵۷
نیروهای سه گانه ارتش به صورت همزمان همدلی و همبستگی خویش را با مردم تهران اعلام کردند.

۲۴ بهمن ۱۳۵۷
انور سادات رئیس جمهوری مصر به عنوان نخستین واکنش خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اعلام کرد که رویدادهای ایران، ضرورت صلح عرب ها با رژیم صهیونیستی را برجسته تر ساخته است.

۲۴ بهمن ۱۳۵۶
بر پایه گزارشی از خبرگزاری پارس، غلامرضا ازهاری رئیس ارتش پس از ورود به بغداد با عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق دیدار کرد و با وی به گفت وگو پرداخت. ازهاری ۹روز در عراق ماند.

۲۴ بهمن ۱۳۵۲
سفیران کشورهای عربی در تهران برای اطلاع از دیدگاه ایران درباره دشمنی های عراق، به وزارت امور خارجه دعوت شدند. این دعوت در پی شکایت عراق از ایران به شورای امنیت صورت گرفت.

۲۴ بهمن ۱۳۴۴
بنا بر گزارش برخی خبرگزاری ها، آمریکا تعداد زیادی موشک های زمین به هوای «هاوک» را در اختیار ایران قرار داده است.

۲۴ بهمن ۱۳۴۲
دولت های ایران و ترکیه برای ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان خویش روادید ورود شهروندان را به خاک یکدیگر لغو کردند.

۲۴ بهمن ۱۳۳۴
عباس اقبال آشتیانی استاد دانشگاه و صاحب آثار مشهوری چون تصحیح مجمع التواریخ، تصحیح بیان‏الادیان و تاریخ کامل ایران در ۵۷ سالگی در رم چشم از جهان فرو بست.

۲۴ بهمن ۱۳۲۱
به علت اختلاف های داخلی کابینه و اوج گیری مخالفت نمایندگان مجلس با احمد قوام (قوام السلطنه) نخست وزیر، وی از ریاست دولت استعفا کرد.

۲۴ بهمن ۱۳۰۶
فرمانده نیروی پیاده پهلوی، سرهنگ محمودخان پولادین به اتهام سوءقصد به جان رضاخان و به دست گرفتن قدرت، در باغشاه اعدام شد.

۲۴ بهمن ۱۳۰۳
وحید السلطنه کنسول ایران در ایروان امروز به وزارت امور خارجه خبر داد که دولت شوروی مالیات تازه ای به نام مالیات برای خسارت دیدگان شوروی تصویب کرده است که شهروندان ایران نیز مجبور به پرداخت آن هستند.

۲۴ بهمن ۱۳۰۲
در محل مجلس شورای ملی جلسه ای تشکیل شد که در آن رهبران حزب های مهم سیاسی، رئیس الوزراء و رضاخان حضور داشتند هدف این جلسه بررسی موضوع های تغییر حکومت به جمهوری با در نظر گرفتن بی توجهی احمدشاه قاجار به امور کشور و تصویب اعطای امتیاز نفت شمال به کمپانی نفتی سینکلر بود.

۲۴ بهمن ۱۳۰۰
سفارت آمریکا نسبت به چاپ مقاله ای که در روزنامه روز گذشته نهضت شرق منتشر شده بود، به وزارت امور خارجه ایران اعتراض کرد. در این مقاله نویسنده با زیر سوال بردن سیاست های آمریکا و انگلیس در ایران، اعتراض مردم کشور را نسبت به واگذاری امتیاز نفت شمال به کمپانی استاندارد اویل آمریکایی اعلام کرد.

۲۴ بهمن ۱۲۸۹
مرتضی قلی خان صنیع الدوله رئیس نخستین دوره مجلس شورای ملی در تهران، هدف گلوله دو قفقازی که شهروند روسیه بودند قرار گرفت و به قتل رسید.

۲۴ بهمن ۱۲۸۷
با حمایت و تشویق مشروطه خواهان گروه های مجاهد شمال کشور و شماری از مهاجران در رشت به هم پیوستند، سران این گروه ها در همین روز تصمیم گرفتند که یپرم خان داویدیان(داوتیان) از مهاجران قفقازی را فرمانده افراد مسلح خود اعلام کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.