بیانیه پایانی نشست مادرید؛ ناتو برای نخستین بار چین را یک “چالش امنیتی” خواند

double-quot تهران - جارپرس - ناتو در بیانیه پایانی نشست خود در مادرید چین را به عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک خود برای دهه آینده ذکر و اظهار کرد، سیاست‌های پکن "منافع، امنیت و ارزش های" آن را به چالش می‌کشد.
کد خبر : 95042
تاریخ انتشار : جمعه 10 تیر 1401 - 12:25
بیانیه پایانی نشست مادرید؛ ناتو برای نخستین بار چین را یک “چالش امنیتی” خواند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از پایگاه ان.اچ.کی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) همچنین از فنلاند و سوئد دعوت کرد تا به عضویت آن درآیند و روسیه را تهدیدی مستقیم برای این ائتلاف خواند.

نشست سران ناتو در پایتخت اسپانیا روز چهارشنبه آغاز شد و به انتشار بیانیه سران این شرکت کننده در آن در مادرید و تصویب سند مفهوم استراتژیک این ائتلاف منجر شد.

این بیانیه می گوید که اعضای ناتو با امضای پروتکل های الحاق برای دو کشور فنلاند و سوئد موافقت کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: هدف اعضا این است که روند تصویب این عضویت را “در اسرع وقت” انجام دهند.

ترکیه پیشتر با پیوستن این دو کشور مخالفت کرده بود، اما این کشور پس از گفتگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهورش با رهبران فنلاند و سوئد و استولتنبرگ در روز سه شنبه، موضع خود را تغییر داد.

ناتو همچنین یک “سند مفهوم استراتژیک جدید” را برای هدایت توسعه سیاسی و نظامی این ائتلاف برای دهه آینده تصویب کرد.

این سند روسیه را “مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید” برای ناتو خواند. این بلوک قبلا این کشور را شریک استراتژیک نامیده بود. ناتو اعلام داشت بازدارندگی و دفاع را برای همه متحدانش به میزان قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

همچنین این مفهوم برای اولین بار به چین اشاره و اظهار کرد که” جاه طلبی‌های اعلام شده و سیاست‌های قهرآمیز این کشور منافع، امنیت و ارزش های ناتو را به چالش می‌کشد.”

اعضای ناتو همچنین با رهبران چهار کشور حوزه آسیا-اقیانوسیه شامل ژاپن به تبادل نظر درباره چالش های جهانی پرداختند.

این ائتلاف نظامی غربی در حالی این بیانیه‌ را اعلام کرد که رهبرانش در ۲۹ ژوئن در مادرید برای مقابله با آنچه که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، “بزرگترین بحران امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم” نامید، در نشستی شرکت کردند.

این بیانیه ناتو تاکید می‌کند که چگونه حمله روسیه به اوکراین به طور چشمگیری نظم امنیتی اروپا پس از جنگ سرد را به هم ریخته است.

این ائتلاف همچنین وعده داده است که “حمایت سیاسی و عملی” را از اوکراین در مواجهه با حمله روسیه افزایش دهد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تاکید کرد، اوکراین در راستای استقلال خود و همچنین برای ارزش‌ها و امنیت غرب می‌جنگد.

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک سخنرانی ویدئویی در این نشست، ناتو را به خاطر عدم پذیرش تمام و کامل‌تر کشورش سرزنش کرد و با هدف شکست نیروهای مسکو تسلیحات بیشتری درخواست کرد.

زلنسکی به رهبران ناتو گفت که اوکراین به سلاح‌های سنگین پیشرفته‌تر و حمایت مالی بیشتر برای جلوگیری از حمله روسیه نیاز دارد و هشدار داد که جاه‌طلبی‌های مسکو به کشورش ختم نخواهد شد.

در این بیانیه همچنین آمده است که رهبران ناتو در ۲۹ ژوئن با دعوت رسمی از فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف پس از توافق ترکیه با دو کشور شمال اروپا و کنار گذاشتن اعتراضاتش موافقت کردند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.