بولتون: حماس به یک پیروزی چشمگیر دربرابر اسرائیل دست یافت

double-quot تهران- جارپرس- مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، توافق موقت آتش‌بس میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی را یک پیروزی چشمگیر برای نیروهای مقاومت فلسطینی خواند که به‌موجب آن، آنچه وی هدف نابودی حماس از سوی رژیم صهیونیستی نامید زیر سووال رفت.
کد خبر : 136267
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 15:50
بولتون: حماس به یک پیروزی چشمگیر دربرابر اسرائیل دست یافت

به گزارش جارپرس از ایرنا، جان بولتون در یادداشتی برای نشریه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت که توافق آتش‌بس موقت مزایا و هزینه‌هایی دارد. وی مدعی شد: «در این مورد، حماس به پیروزی بزرگی دست یافت. اینکه آیا این توافق یک سابقه منفی قطعی برای اسرائیل ایجاد می کند یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما در مورد اینکه آیا توافق بدست آمده به از بین بردن تهدید تروریستی حماس منجر خواهدشد، تردید ایجاد می‌کند.»

این مقام آمریکایی مدعی شد: این توافق از بسیاری جهات به طرز مهلکی معیوب است، حتی اگر بدون عیب پیش برود (که تاکنون انجام نشده است). حماس قرار است ۵۰ قربانی تروریسم را آزاد کند و اسرائیل ۱۵۰ متهم یا مجرم را آزاد خواهد کرد. برابر کردن قربانیان بی گناه با قانون‌شکنان از نظر اخلاقی وحشتناک است.

وی ادعا کرد: آزادی اسرا در چهار روز انجام می‌شود و طی آن فعالیت‌های نظامی اسرائیل متوقف است. بدون شک اسرائیل از این توقف برای آماده‌سازی مرحله بعدی خصومت، چرخش و تامین مجدد نیروها و مواردی از این دست استفاده خواهد کرد. اما حماس ذینفع واقعی توقف درگیری‌ها است.

مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا با بیان این ادعا که حماس در اثر حملات رژیم صهیونیستی در غزه آسیب دیده است مدعی شد: چرا اکنون برای آتش بس توافق شد؟ حماس از این توقف استفاده خواهد کرد تا عناصر خود را از موقعیت دشوار بیرون بکشد، دارایی ها و پرسنل خود را از طریق تونل‌های کشف‌نشده به مصر و اسرائیل نفوذ دهد و جنوب غزه را برای حمله بعدی اسرائیل آماده کند.

وی ادعا کرد: از منظر نظامی، بزرگترین چالش پیش روی اسرائیل، فرصتی است که با این آتش بس موقت از دست خواهد داد. استراتژی حماس این است که از هر مکثی، حتی کوتاه مدت، برای دستیابی به یک هدف استفاده کند. آتش‌بس باعث می‌شود اسرائیل تحت فشار فزاینده‌ای برای تسلیم شدن قرار بگیرد.

بولتون مدعی شد: خطر جدی این است که عزم اسرائیل برای نابودی حماس ممکن است تضعیف شود. قدرت حمایت آمریکا نیز ضعیف شده؛ حمایت اولیه بایدن از اسرائیل و عزم او هر روز تحت تهاجم جناح چپ طرفدار فلسطین در حزب دموکرات کاهش یافته است.

مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا در پایان این نوشتار مدعی شد که این توافق هزینه‌های بزرگی را برای تل‌آویو و واشنگتن به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا, جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش‌بس موقت ۴ روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آن‌ها آزاد خواهند شد. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

آتش‌بس موقت چهار روزه میان رژیم اسرائیل و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از دیروز جمعه آغاز شد. این آتش‌بس موقت قرار بود روز پنج‌شنبه ساعت ۱۰ به وقت محلی در غزه اجرایی شود که به دلیل آنچه مسائل فنی و لجستیک عنوان شده با یک روز تاخیر از امروز جمعه در غزه اجرایی شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه بوده و حمایت غرب از این رژیم به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی برای تل آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.