به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی آن‌ها را قانونمند کنیم

double-quot تهران - جارپرس - یک فعال حوزه کار گسترش مشاغل اینترنتی را موجب جلوگیری از اتلاف وقت و رفت و آمد عمومی در شرایط کرونا و کاهش بسیاری از هزینه ها می داند و با تاکید بر ساماندهی و قانونمند شدن کسب و کارهای اینترنتی می گوید: به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی باید زمینه تقویت آنها در شرایط کنونی فراهم شود و مرجع یا نهادی برای پاسخگویی به خریداران و مصرف‌کنندگان به وجود آید.
کد خبر : 63013
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مرداد 1400 - 16:23
به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی آن‌ها را قانونمند کنیم

به گزارش جارپرس از ایسنا، فتح اله بیات اظهار کرد: بدون تردید در شرایط کرونا و فضایی که اکنون در آن قرار داریم بحث فروش آنلاین و فروشگاه های اینترنتی اهمیت و نمود بیشتری پیدا کرده است، افراد مایحتاج، خوراک و پوشاک و ضروریات خود را از طریق فضای مجازی و اینترنت به راحتی تامین می کنند لذا معتقدم با توجه به شرایط موجود این فضا باید تقویت شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث نظارت و تضمین کیفیت کالا و خدمات هم مطرح است تا محصولی که به شکل اینترنتی خریداری می‌شود و به دست مصرف کننده می رسد در عین داشتن ضمانت و کیفیت مناسب مورد نظارت هم واقع شود.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه فروشگاه های اینترنتی در بحث عرضه محصولات باید مدیریت و نظارت شوند، افزود: چنانچه محصول ارسالی فاقد مرغوبیت یا کیفیت مناسب بود باید قابلیت بازگشت داشته باشد و اگر نقصی وجود داشت، مشتری بتواند موضوع را پیگیری یا مرجوع کند.

بیات گفت: اگر بر لزوم نظارت و ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی تاکید داریم به این دلیل است که چنانچه خریداران دچار ضرر و زیان شدند یا خسارت دیدند از طریق پیگیری دستگاه‌های متولی قابل جبران باشد نه این که فقط فروش اینترنتی انجام شود و بحث ضمانت پس از فروش یا حقوق مشتریان و مصرف کنندگان نادیده گرفته شود.

وی وجود یک مرجع یا نهاد مشخص برای ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی را خواستار شد و افزود: مشاغلی که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند یا فروشگاه هایی که اینترنتی به عرضه کالا و خدمات می پردازند باید به طور نظام مند و قانونی به فعالیت خود ادامه دهند و در عین حال مصرف کنندگان و خریداران با اطمینان خاطر بیشتری از این فروشگاه ها خرید کنند.

این فعال حوزه کار، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تعزیرات و بازرسان اصناف را از جمله متولیان نظارت بر مشاغل اینترنتی دانست و گفت: کسانی که بازار و عرضه کالاهای مصرفی را نظارت می کنند می‌توانند در این زمینه نیز ورود کنند اما لازم است یک مرجع مسئولیت ساماندهی مشاغل اینترنتی را بر عهده گیرد و اتحادیه ای به منظور قانون مندتر شدن هر چه بیشتر این گونه مشاغل شکل بگیرد تا هم جلوی ضرر و زیان و سوء استفاده های احتمالی و برخی بی نظمی ها گرفته شود و هم رعایت حقوق خریداران و مصرف‌کنندگان در دستور کار قرار گیرد.

بیات با اشاره به مزایای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: ما نمی دانیم کرونا تا چه زمانی با ما هست، از طرفی کرونا هم نباشد یک عده از افراد کم توان یا سالمند هستند که امکان خرید حضوری ندارند و نمی‌تواند در سطح شهر رفت و آمد داشته باشند که از این جهت فروشگاه های آنلاین برای آنها مطلوب تر است، ضمن آنکه گسترش کسب و کارهای اینترنتی موجب جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش بسیاری از هزینه ها به ویژه جلوگیری از تردد و رفت و آمد آحاد جامعه در شرایط کرونا شده است.

وی در پایان تصریح کرد: معتقدم به جای تعطیلی مشاغل اینترنتی باید زمینه تقویت آنها در شرایط کنونی فراهم و از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی به نحو شایسته استفاده شود و در نهایت مرجع و نهادی برای پاسخگویی به متقاضیان و خریداران به وجود آید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.