«بن سلمان» از تلاش های چین برای از سرگیری روابط با ایران قدردانی کرد

double-quot تهران- جارپرس- ولیعهد عربستان در تماس تلفنی با رییس جمهوری چین، از ابتکار این کشور برای توافق با جمهوری اسلامی ایران و از سرگیری روابط با آن قدردانی کرد.
کد خبر : 118331
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 8 فروردین 1402 - 13:08
«بن سلمان» از تلاش های چین برای از سرگیری روابط با ایران قدردانی کرد

خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، «محمد بن سلمان» در تماس تلفنی با «شی جین پینگ» از ابتکار و حمایت چین از تلاش ها برای توسعه روابط همسایگی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

ولیعهد عربستان در این گفت و گوی تلفنی همچنین بر اهمیت روابط راهبردی بین کشورش با جمهوری خلق چین تاکید کرد.

براساس این گزارش، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز از نقش عربستان در ارتقای توسعه روابط پکن با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای منطقه خاورمیانه قدردانی و اعلام کرد که کشورش همچنان آمادگی دارد تا از ادامه گفت‌وگوها بین تهران و ریاض حمایت کند.

در جریان این تماس تلفنی، طرفین حوزه های همکاری و مشارکت بین عربستان و چین را بررسی و بر تلاش‌های هماهنگ برای تقویت همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف تاکید کردند.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران – ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران – ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

اعلام این توافق استقبال کشورهای منطقه و نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی را در پی داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.