بلینکن “صحنه جدید درگیری” با روسیه را اعلام کرد

double-quot تهران - جارپرس - وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: "صحنه جدید درگیری"‌ ممکن است به دلیل نقش رو به فزونی روسیه در قطب شمال در آنجا پدیدار شود.
کد خبر : 54053
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 - 8:27
بلینکن “صحنه جدید درگیری” با روسیه را اعلام کرد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی درباره آب‌وهوا گفت، تغییر اقلیمی می‌تواند فضاهای جدیدی برای درگیری و نزاع ایجاد کند. در فوریه نفت‌کش روسیه از مسیر دریایی قطب شمال برای اولین بار در تاریخ عبور کرد. حتی تا همین اواخر این مسیر برای دریانوردی تنها برای چند هفته در سال در دسترس بود. اما با ارتفاع درجه حرارت قطب شمال با میانگین دو برابر متوسط جهانی این دوره بیشتر شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا معتقد است: روسیه از این تغییرات جوی برای تلاش جهت تسلط خود بر مساحت‌های جدید استفاده کرده و پایگاه‌های خود را در قطب شمال به روز می‌کند و پایگاه‌های جدید در آنجا می‌سازد در حالی‌که یکی از این پایگاه‌هایش در ۳۰۰ مایلی آلاسکاست.

او در عین حال اشاره کرد چین نیز دیگر کشوری است که برای افزایش حضور خود در قطب شمال تلاش می‌کند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه قبلا اشاره کرده بود، آمریکا بر حضور کشتی‌های جنگی در قطب شمال می‌افزاید. وضعیت نظامی سیاسی در منطقه به دلیل رقابت کشورهای پیشرو در جهان برای دستیابی به منابع طبیعی و وسایل حمل و نقل پیچیده است.

شویگو تصریح کرده بود، کشورش برای توسعه ناوگان شمالی به منظور تقویت توانمندی دفاعی خود و تضمین منافع ملی‌اش در قطب شمال تلاش می‌کند.

وزارت خارجه روسیه هم نسبت به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه قطب شمال ابراز نگرانی کرده و گفته بود، مسکو حامی باقی ماندن این منطقه به عنوان فضایی برای همکاری مسالمت‌آمیز است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.