بلاتکلیفی ویزای ایران و فعال‌تر شدن اسرائیل

double-quot تهران - جارپرس - رییس جامعه تورگردانان ایران هشدار داد که علاوه‌بر عربستان، اسرائیل هم در بازار گردشگری منطقه فعال‌تر شده و ادامه توقف صدور ویزای توریستی فقط کار را برای ایران دشوارتر می‌کند.
کد خبر : 68974
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 - 8:15
بلاتکلیفی ویزای ایران و فعال‌تر شدن اسرائیل

 

در یک سال گذشته وعده‌های زیادی برای از سرگیری صدور ویزای توریستی ایران داده شده است، به تازگی عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با رییس‌جمهور در این‌باره مذاکراتی داشته، اما هنوز چراغ آن سبز نشده و موضوع ویزای گردشگری ایران پس از ۱۹ ماه توقف، همچنان وضعیت نامعلومی دارد. ابراهیم پورفرج ـ رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ـ در این‌باره به ایسنا گفت: کشورهای زیادی بالای ۵۰ درصد و حتی ۷۰ درصد واکسینه شده‌اند و گردشگران آن‌ها سفر را آغاز کرده‌اند. ذائقه گردشگران تحت تاثیر کرونا تغییر کرده و در منطقه ما، تقاضاهایی برای سفرهای جاده‌ای به‌ویژه در مسیر جاده ابریشم وجود دارد. حال در این شرایط، کشور ما که اتفاقا در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و بخش مهمی از این جاده هم محسوب می‌شود، مرز را به روی گردشگران خارجی بسته است.

او اضافه می‌کند: خیلی از کشورها با کارت واکسن، تست پی‌سی‌آر و تعیین قوانین خاص و گاه سختگیرانه برای گردشگران خارجی، ممنوعیت سفرهای بین‌المللی را برداشته‌اند و حتی مقررات قرنطینه را هم حذف کرده‌اند.

وی با اشاره به خسارت مالی گردشگری و خروج جبران‌ناپذیر متخصصان از این صنعت، اظهار کرد: گردشگری نفس‌های آخر را می‌کشد، خیلی‌ها هم نفس‌شان قطع شده است. درباره ویزا با وزارت امور خارجه مفصل صحبت کرده‌ام، اما آن‌ها هم می‌گویند اختیار کامل ندارند و باید ستاد ملی کرونا دستور مربوطه را صادر کند.

رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به ممنوعیتی که فقط شامل صدور ویزای توریستی و زیارتی شده، درحالی که ویزای درمان، تجارت و تحصیل صادر می‌شود و ورود و خروج اتباع ایرانی نیز محدودیت خاصی ندارد، گفت: چگونه است که ما آدم‌های سالم را به کشورمان راه نمی‌دهیم و نگرانیم ویروس وارد کنند، اما به بیماران ویزا می‌دهیم که وارد کشورمان شوند و به بیمارستان بروند؟ این بحث بیش از یک سال است مطرح می‌شود، اما کسی نیست به آن جواب بدهد. حتی یک زمان را مشخص نمی‌کنند که ما جواب همتای خارجی و یا گردشگر را بدهیم.

پورفرج درباره وضعیت درخواست‌ها برای سفر به ایران، با توجه به جایگاه کشورمان در واکسیناسیون و میزان مبتلایان کرونا به نسبت آمار جهانی، گفت: با توجه به توقف طولانی‌مدت صدور ویزای توریستی و همین‌طور با درنظر گرفتن شرایط کرونا در ایران، قطعا مدتی طول می‌کشد تا گردشگران مثل گذشته به ایران سفر کنند، اما عده‌ای هستند که تقاضای سفر دارند؛ افرادی که قبل از کرونا تور و بلیت پرواز ایران را خریده بودند و نتوانستند به ایران بیایند و پول‌شان همین‌طور مانده و حالا که واکسن زده‌اند و ایمن شده‌اند می‌خواهند تکلیف و برنامه‌شان را بدانند. یک‌سری هم تقاضای جدید وجود دارد مخصوصا برای آن‌هایی که با اتومبیل شخصی سفر جاده‌ای انجام می‌دهند و قصد گذر از ایران یا جاده ابریشم را دارند.

او در ادامه بیان کرد: وقتی ما به همین تعداد تقاضا جواب منفی می‌دهیم، بعد از مدتی و با ادامه‌دار شدن این شرایط، طبیعی است که سراغ کشورهای دیگر بروند و مسیر را تغییر دهند و کشور دیگری را حتی برای سفرهای جاده‌ای جایگزین کنند. ما همۀ این تجربه‌ها را در گذشته داشته‌ایم و می‌دانیم با این اتفاق دوباره چقدر باید هزینه و انرژی صرف کرد تا ایران به فهرست مقاصد سفر برگردانده شود.

این تورگردان گفت: ما نگران شرکت‌های بزرگ توریستی هستیم که سال‌هاست با ایران کار می‌کنند و هیچ جواب مشخصی برای آن‌ها نداریم. نمی‌دانیم ویزای توریستی از چه زمانی صادر می‌شود. اگر آن‌ها تصمیم به جایگزینی بازارهای دیگر بگیرند برگشتن به فهرست مقاصد آن‌ها دشوار خواهد بود. به هر حال، مشکل ایران که فقط کرونا نیست، قبل از کرونا ما در جابه‌جایی هزینه‌ها دچار چالش شده بودیم، قبل از آن مسأله سقوط هواپیما پیش آمد، قبل از آن هم ماجرای ترور سردار سلیمانی، خروج آمریکا از برجام و تحریم و تهدید کشورهای دیگر برای سفر به ایران مطرح بود. مشکلات عدیده است و بهانه برای حذف کردن مقصد ایران کم نیست.

وی افزود: از طرفی کشورهای دیگر در منطقه بسیار فعال شده‌اند، مثلا اسرائیل با مشارکت امارات سفرنامه‌های منظمی را تهیه کرده و در منطقه فعال‌تر شده است. عربستان به عنوان بازار نوظهور گردشگری تشکیلات گسترده‌ای راه انداخته و برای تبلیغ کشورش به عنوان مقصد گردشگری جدید هزینه زیادی صرف می‌کند. قطر و دیگر کشورهای اروپایی نیز دست به کار شده‌اند و با اجرای ایده‌هایی در تلاش برای جبران رکود طولانی کرونا در آینده نزدیک هستند و ما در ایران هنوز نمی‌دانیم می‌خواهیم چه کنیم، مرزها را به روی گردشگران خارجی بسته‌ایم و حتی نمی‌دانیم از چه زمانی می‌توانیم گردشگران را بپذیریم. فقط به خاطر این‌که ستاد ملی کرونا با بخش گردشگری هیچ مشورتی نمی‌کند و سیاستگذاری‌ها را حتی در این زمینه مستقل انجام می‌دهد. الان وقت درایت، اندیشه و به کار گرفتن عقل و دانش اقتصادی است.

پورفرج با اشاره به وعده‌ها و زمان‌های متعددی که برای ازسرگیری صدور ویزا داده شده است، گفت: حداقل یک زمان مشخص را برای ازسرگیری صدور ویزا و برنامه ورود گردشگر خارجی به ایران اعلام کنند و برای اجرای آن هم متعهد باشند تا ما بدانیم به گردشگر و آژانس خارجی چه جوابی بدهیم و تکلیف مقصد ایران را در بازار جهانی روشن کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.