0 نظر
153 بازدید

بغداد از اعلام تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره ابراز تاسف کرد

double-quot
بغداد – جارپرس – وزارت امور خارجه عراق از اعلام تعطیلی موقت کنسولگری آمریکا در بصره در جنوب عراق ابراز تاسف کرد.
کد خبر : 27081
تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1397 - 9:10
بغداد از اعلام تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره ابراز تاسف کرد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، ‘احمد محجوب’ سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز شنبه در بیانیه ای نسبت به تصمیم واشنگتن مبنی بر تعطیلی موقت کنسولگری کشورش در بصره به بهانه تهدیدات امنیتی ابراز تاسف کرد.
خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کرده بود که واشنگتن از کارکنان خود در کنسولگری بصره خواست به دلیل آن چه تهدید احتمالی عنوان شده است، این استان جنوبی عراق را ترک کنند.
محجوب از مراکز دیپلماتیک مستقر در عراق خواست به شایعاتی که با هدف تیره کردن فضای امنیت و ثبات در این کشور و نیز تخریب روابطش با کشورهای جهان دامن زده می شود توجه نکنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تاکید کرده است که این کشور به حفاظت و تامین امنیت مراکز دیپلماتیک مستقر در خاک خود پایبند است و عزم دولت مقابله با هر گونه تهدیدی است که این مراکز و یا هر گونه مسافر خارجی است.
در بیانیه تصریح شده است که بغداد امنیت خارجی های مقیم در عراق را بخشی از امنیت خود می داند و خود را از نظر قانونی و اخلاقی به تامین آن ملزم می داند.
درهمین حال جمعه شب و ساعتی پس از اعلام تعطیلی موقت کنسولگری آمریکا در بصره، برخی رسانه ها از «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا نقل کردند که وی مدعی شد: کنسولگری ما در بصره به خاطر تهدید امنیتی تعطیل می شود.
وی با تکرار سخنان بی اساس خود افزود: به ایران اطلاع دادیم که تهران مسئول هرگونه حمله به منافع آمریکا در خاک عراق است.
این اقدام آمریکا پس از انتشار اخباری روی می دهد مبنی بر این که فرودگاه بین المللی بصره واقع در نزدیکی کنسولگری آمریکا هدف قرار گرفته است، ادعایی که منابع امنیتی عراق آن را تکذیب کردند.
این نخستین بار نیست که بر اساس یک خبر ضد و نقیض و تایید نشده، موجی از تبلیغات درخصوص هدف قرار گرفتن مراکز دیپلماتیک آمریکا در عراق به راه می افتد و بلافاصله مقامات آمریکا بر مبنای آن نیروهای مقاومت عراق (الحشد الشعبی) را متهم کرده و بر فشارهای سیاسی خود علیه بغداد برای محدود کردن آنها و تحمیل سایر خواسته های خود بر عراق افزوده اند.
در جریان اعتراضات شهریور ماه بصره که بخشی از آن به اقدامات خشونت آمیز و حمله به ده ها مراکز دولتی، حزبی و نیروهای الحشد الشعبی و نیز کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره انجامید و عراقی ها کنسولگری آمریکا را مسوول آن دانستند، برخی رسانه ها بلافاصله با انتشار خبر ادعای شلیک خمپاره به سمت فرودگاه بصره (کنسولگری آمریکا) و منطقه امنیتی سبز بغداد (که سفارت آمریکا در آن قرار دارد) موجی به راه انداختند و در پی آن مقامات سیاسی آمریکا وارد صحنه شده و با ژست طلبکارانه زبان به تهدید گشودند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.