برف و باران و مشکلات ناشی از آن در برخی استانهای کشور

double-quot
تهران – جارپرس – بارش باران و برف که از اوایل بهمن ماه در بسیاری از استانهای کشور آغاز شده بود موجب وقوع سیلاب، آبگرفتگی، بستن شدن راههای ارتباطی بین شهری و تعطیلی مدارس در برخی از این مناطق شده است.
کد خبر : 18889
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1395 - 13:10
برف و باران و مشکلات ناشی از آن در برخی استانهای کشور

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از استانهای مختلف کشور؛ بارش برف در بسیاری از استانهای موجب لغزندگی راهها، بسته شدن گردنه های سخت گذر، لغو پروازها، اسکان مسافران، تعطیلی مدارس ، بسته شدن راههای روستایی و سقوط بهمن شده است .
بارش برف و باران تا اواسط هفته جاری ادامه دارد و مسافران برای تردد در راهها و گردنه های برفگیر باید از زنجیر چرخ استفاده کنند.
همزمان با وقوع سیلاب و یخبندان و سرمای ناشی از بارش برف در برخی استانهای کشور، طوفان و گرد و غبار زندگی را برای مردم خوزستان مشکل کرده است.
*** سیلاب:
** سیستان و بلوچستان:
بارش باران و وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان که از سی ام دی ماه آغاز شده موجب آسیب دیدگی واحدهای مسکونی، اراضی کشاورزی، تاسیسات شهری، برق، راهها، خدمات شهری و قنات ها شده است .
۱۲ شهرستان جنوب، مرکز استان با سیلاب ، آبگرفتگی و تخریب برخی زیرساختها روبرو شده اند اما این بارندگیها با وجود واردکردن خسارت موجب خوشحالی کشاورزان این استان شده است .
بر اساس گزارش هواشناسی استان در شهرهای نیکشهر ۱۱۹میلی متر، کنارک ۱۴۳ میلی متر، دلگان ۱۱۵ میلی متر، کارواندر خاش ۷۶٫۵ میلیمتر، زرآباد کنارک ۹۷ میلی متر، کهیر چابهار ۱۳۷ میلی متر، فنوج ۶۵ میلی متر، قصرقند ۶۶ میلی متر، مهرستان ۴۵ میلی متر، سیب و سوران ۴۰ میلیمتر، ایرانشهر ۶۷ میلی متر، بزمان ۷۹ میلی متر، راسک ۴۵ میلی متر و ناصر آباد سراوان ۴۶ میلی متر بارش باران به ثبت رسیده است.
*رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های هفته گذشته افزون بر ۷۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.
رضا نجفی روز شنبه در نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان افزود: بر اثر جریان سیلاب به پنج هزار هکتار از مزارع زراعی، ۵۰۰هکتار باغات و ۳۵۰ واحد جایگاه دام خسارت وارد شده است.
*مدیر عامل شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب از ۳۱ دی تا پنجم بهمن ماه به شبکه های برق استان ۲۶ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.
غلامعلی رخشانی مهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آسیب به ۹ و نیم کیلومتر شبکه فشار ضعیف، ۱۵ و نیم کیلومترشبکه فشار متوسط و ۳۲ دستگاه ترانسفورماتور از جمله خسارات وارده در این مدت بوده است.
* مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امدادی این نهاد از آغاز جاری شدن سیلاب در یکم بهمن تا نهم این ماه به ۱۰ هزار و ۶۴۱نفر از مردم سیل زده جنوب استان در قالب ۲ هزار و ۵۰۶ خانوار امداد رسانی کردند.
رسول راشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین در این مدت هفت هزار و ۹۵۷ نفر از مردم جنوب استان در قالب هزار و ۶۷۶ خانوار اسکان اضطراری داده شدند و با رها سازی ۱۶۶ خودرو از سیلاب ۶۶۴ نفر نجات یافتند.
وی ادامه داد: هزار و ۳۴۲ نفر امدادرسان در قالب ۲۴۶ تیم عملیاتی در این مدت به مردم ۷۳۴ روستای جنوب سیستان و بلوچستان امداد رسانی کردند.
وی گفت: کالاهای امدادی توزیع شده در این مدت شامل هزار و ۵۸۲ باب چادر امدادی، هزار و ۴۷۷ تخته موکت، چهارهزار و ۷۹۶ تخته پتو، چهار هزار و۵۷۵ کیلوگرم نایلون، هزار و ۶۵ شعله والر، ۴۰۰شعله فانوس، ۲۹۴ ست ظروف، ۱۷هزار و ۶۵۳ قوطی کنسرو، ۲۲۹ عدد کلمن آب و هزار و ۳۰۷ کیلوگرم برنج است.
* استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ریزش باران در هفته گذشته به بخش کشاورزی و مردم این استان حیات دوباره بخشید به طوری که ۵ تا ۶ میلیارد مترمکعب نزولات جوی در این مدت در جنوب و مرکز استان جاری شد.
علی اوسط هاشمی روز شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در فرمانداری ایرانشهر اظهار داشت: هم اینک بیش از ۸۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای جنوب استان ذخیره شده به طوری که نوید سال آبی و پربرکت می دهد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای هزار خانوار در استان که منازل آنها بر اثر بارندگی خسارت دیده است تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی پیش بینی شده است.
هاشمی افزود: به خانواده های خسارت دیده بر اثر سیلاب پنج میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.
*معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بنیاد مسکن برای جبران خسارت های سیل در جنوب سیستان و بلوچستان آماده واگذاری زمین رایگان در مناطق مناسب به روستاییان سیل زده است.
عزیزالله مهدیان روز شنبه در حاشیه بازدید از روستای سیل زده بقالو از توابع بخش زرآباد شهرستان کنارک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل حجم زیاد بارندگی های اخیر در سیستان و بلوچستان بسیاری از واحدهای مسکونی در روستاها آسیب دیده اند.
وی تصریح کرد: برای بازسازی واحدهای روستایی ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برای واحدهای احداثی در نظر گرفته شده است.
**هرمزگان
*مدیر جهاد کشاورزی جاسک گفت:بارش‌های شدید، تگرگ و توفان چند روز اخیر بیش۱۰میلیارد تومان به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت واردکرد.
مختار حدیدی جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت:سیل همچنین به یکهزار۵۰۰هکتار مزارعه کشت هندوانه ،۲۱هکتار گوجه داربستی،۸۰هکتار سیب زمینی و۱۰هکتار اراضی کشاورزی بین پنجاه تا۱۰۰درصد خسارت زد ،۶۵راس گوسفند ،۷راس گاو و۵ نفر شتر تلف شدند.

*** گرد و غبار:
** خوزستان
وقوع طوفان و گرد و غبار در خوزستان از روز جمعه آغاز شده که این امر مشکلاتی را از جمله قطع آب و برق و تعطیلات مدارس و ادارات برخی شهرها در استان ایجاد کرده است .
* بر اساس تصمیم ستاد بحران استان همه مقاطع تحصیلی مدارس نوبت صبح شهرستان های اهواز، کارون و باوی فردا یکشنبه تعطیل است.
با توجه به طوفان گرد و غبار که روز جمعه در اهواز و شهرهای اطراف آن اتفاق افتاد و ضرورت پاکسازی مدارس، در نشست ستاد بحران استان مصوب شد همه مقاطع تحصیلی نوبت صبح فردا یکشنبه در شهرستان های اهواز ،کارون و باوی تعطیل شوند.
وی افزود: امروز آب و برق اهواز قطع بود و آموزش و پرورش امکان پاکسازی مدارس را نداشته است به همین دلیل به درخواست آموزش و پرورش استان، فردا در این سه شهرستان، به امر نظافت مدارس اختصاص یافته است.
به گفته وی قطع برق اهواز به صورت پیش بینی نشده و ناگهانی بوده به همین دلیل ستاد بحران شنبه (امروز) را تعطیل اعلام نکرده بود.
*جانشین استاندار خوزستان در ستاد بحران استان همچنین گفت: با توجه به شدت طوفان جمعه، دستگاه های اجرایی همچنان در حالت آماده باش به سر می برند تا زمانی که شرایط این شهرستان ها به حالت عادی بازگردد.
وی در ادامه درباره وضعیت آب و برق اهواز اظهار کرد: گرد و خاک شدید باعث اختلال در ۹ پست اصلی برق و قطع برق اهواز از ساعت ۵ صبح امروز شده بود که این قطعی به طور وسیع تا ساعت ۱۶ عصر ادامه داشت؛ البته هر کدام از پست های برق پس از شستشو به تدریج وارد مدار می شدند.
حسین زاده افزود: به تبع قطع برق، تصفیه خانه های اصلی آب اهواز نیز دچار مشکل شدند که باعث قطع آب نیز شده بود.
وی اضافه کرد: تصفیه خانه ها اکنون رفع نقص شده و وارد مدار شده اند اما به دلیل قطعی طولانی آب، تا بازگشت به شرایط عادی کمی زمان لازم است.
وی گفت: آب بخشی از مناطق اهواز هم اکنون وصل شده و پیش بینی می کنیم تمام مناطق تا پایان امشب آبدار شوند.
*همچنین معاون استاندار خوزستان طوفان گرد و خاک در اهواز را بسیار کم سابقه دانست و گفت: در سال هایی که بارندگی کم باشد با گرد و خاک مواجه می شویم اما همانند این گرد و خاک را تا کنون فقط در سال ۹۳ شاهد بودیم.
بر اساس این گزارش، طوفان گرد و خاک با آلودگی ۶۶ برابر حد مجاز روز جمعه اهواز و برخی شهرهای خوزستان را در برگرفت.
* با توجه به کاهش میزان گرد و غبار، مدارس در روز شنبه دایر است، اما با توجه به قطع آب و برق شهر اهواز، صبح شنبه ناچار شد مدارس نوبت صبح و بعد از ظهر را تعطیل کند. ادارات نیز در ساعت ۱۲ امروز تعطیل اعلام شد.
در پی وقوع طوفان های گرد و غبار در بهمن ۹۳، اهواز و چند شهر استان آلودگی بیش از ۶۶ برابر حد مجاز را در چندین روز تجربه کردند.
* بر اثر تصادف بین دو خودروی پژو ۲۰۶ و کمپرسی و وقوع آتش سوزی در بامداد روز یکشنبه هفت نفر کشته شدند. این تصادف در ساعت ۰۰:۱۱ بامداد در محل بین دزآب و شهر انقلاب از توابع دزفول رخ داد.
*مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: ۳۰ درصد شبکه برق اهواز همچنان قطع است و زمان وصل شدن برق این بخش از شبکه برق مشخص نیست.
۷۰ درصد شبکه برق اهواز که به دلیل پدیده گرد و غبار قطع شده بود تا ساعت ۱۵ امروز وصل شد.
وی گفت: به دلیل گستردگی کار زمان وصل شدن شبکه های برق به طول انجامید.
شکرخدایی عنوان کرد: شبکه برق مناطقی از اهواز همچون پاداد، جاده ساحلی، باغ معین، کیانپارس و کیانشهر هنوز قطع است.
* روز جمعه میزان ریزگردها در هوای اهواز به ۶۶ برابر حد مجاز افزایش یافت.
رخ دادن پدیده گرد و غبار باعث قطع شدن آب و برق اهواز وتعطیلی مدارس و ادارات در این شهرستان شد.

*** بارش برف:
**کردستان
* روابط عمومی آموزش و پرورش استان کردستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد بارش برف و سرمای هوا مدارس نوبت صبح روز یکشنبه برخی شهرستان های استان کردستان را تعطیل کرد.
در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم استانی های ارجمند، اولیا محترم و دانش آموزان عزیز می رساند به دلیل تداوم بارش برف، برودت هوا و لغزندگی و یخبندان معابر فردا یکشنبه دهم بهمن ۹۵ مدارس شهرستان ها و مناطق تابعه استان در نوبت صبح تعطیل است.
* رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سروآباد گفت: گردنه ژالانه که در مسیر ارتباطی ۱۰ روستا و یک شهر منطقه اورامان قرار دارد به دلیل بارش یک متری برف و کولاک شدید مسدود شد.
دیاری استواری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش شدید برف که از ۲ روز گذشته در شهرستان سروآباد به ویژه در ارتفاعات این شهرستان آغاز شده همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: روز گذشته بارش برف در گردنه ژالانه در منطقه اورامان که مسیر ارتباطی ۱۰ روستا و یک شهر است، به ۳۵ سانتی متر رسیده بود که با تلاش شبانه روزی نیروهای راهداری مسیر باز شده ولی تردد تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر بود.
*فرمانده پلیس راه کردستان با اشاره به بارش برف و باران در اکثر محورها و گردنه های استان از رانندگان خواست در جاده ها، زنجیر چرخ با خود به همراه داشته باشند.
سرهنگ عیسی گوهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در تمامی سطح استان بارش برف داریم و در گردنه های صلوات آباد و مروارید کولاک شدید گزارش شده است.
وی با تاکید بر همراه داشتن زنجیر چرخ در جاده های استان از مردم و رانندگان خواست از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند و در صورت ضرورت حتما زنجیر چرخ با خود به همراه داشته باشند.
* روابط عمومی اموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرد مدارس تعدادی از شهرستان های استان کردستان در نوبت بعدازظهر امروز شنبه ۹ بهمن، به دلیل سردی هوا و بارش برف تعطیل است.
* معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: در شبانه روز گذشته بیشترین بارندگی استان از مریوان به میزان ۳۵٫۳ میلیمتر گزارش شده است.
علی پناهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ورود یک سامانه بارشی از روز گذشته بارش ها در مناطق مختلف استان آغاز شده و در شبانه روز گذشته بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان مریوان به میزان ۳۵٫۳ میلیمتر گزارش شده است.
وی اضافه کرد: در همین مدت کامیاران با ۲۷٫۳ میلیمتر، سقز با ۱۶ میلیمتر و سنندج با ۱۳٫۶ میلیمتر بیشترین بارندگی را در سطح استان به خود اختصاص دادند.
* مدیر راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: با وجود بارش برف از شب گذشته راه ارتباطی ۲۰۰ روستای استان در شهرهای کامیاران، بانه و مریوان مسدود بوده و تردد در جاده های صلی و بین شهری بدون زنجیر چرخ ممکن نیست.
محمد راشد مدرس گرجی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با حضور عوامل راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و انجام عملیات برفروبی و نمک پاشی تردد در جاده ها بین شهری با زنجیر چرخ ممکن بوده و در محورهای روستایی راه ارتباطی ۲۰۰ روستا مسدود است.

**خراسان جنوبی
*رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی خراسان جنوبی گفت: با توجه به تقویت ناپایداری های جوی، در ۴۸ ساعت آینده شاهد وزش بادهای شدید همراه با گرد و خاک و همچنین وقوع رگبار، رعد و برق در استان خواهیم بود.
به گزارش روزشنبه اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی، رضا برهانی افزود: ناپایداری ها در نواحی شمالی استان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود و سبب وقوع رواناب در این مناطق خواهد شد.
*مدیر روابط عمومی فرودگاه های خراسان جنوبی گفت: پرواز شماره های ۲۱۲ و ۲۱۳ امروز(شنبه) تهران – بیرجند- مشهد و بالعکس به دلیل وجود گرد و خاک در آسمان و کاهش دید افقی در فرودگاه بیرجند لغو شد.
ایمان صدری، روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروازها مربوط به شرکت هواپیمایی ایران ایر بود که به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی باطل شد.

** آذربایجان شرقی
*رئیس مرکز مدیریت راه های آذربایجان شرقی گفت: راه ارتباطی حدود ۵۳ درصد از راه های استان معادل یک هزار و ۴۵۵ روستا بر اثر بارش سنگین برف و کولاک بسته شده است.
علی هوشیار در گفت وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر عملیات بازگشایی راه های روستایی استان با حضور یکهزار و ۳۰ راهدار و با استفاده از ۶۶۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در حال انجام است.
وی اظهار کرد: شهرستان های میانه با ۲۷۰، اهر با ۲۵۰ و هشترود و کلیبر هر کدام با ۱۸۰ روستا بیشترین راه های بسته شده را به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز مدیریت راه های آذربایجان شرقی یادآوری کرد: چاراویماق با ۱۵۰ روستا، هریس با ۱۰۰، مراغه و بستان آباد هر کدام با ۸۰، مرند و ورزقان هر کدام با ۵۰، سراب با ۳۵، شبستر با ۲۰ و جلفا با ۱۰ روستا به ترتیب دارای بیشترین راه روستایی بسته شده هستند.
بیشترین بارش برف به میزان ۱۴٫۶ میلی متر از شهرستان مرند گزارش شده است.
در ۲۴ ساعت گذشته مرند با ۸ درجه زیر صفر، سردترین و بندر شرفخانه با ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین شهرهای استان بوده اند.
*رئیس اداره راه و شهرسازی هشترود نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: کولاک و بارش برف که از شامگاه جمعه در این منطقه حاکم شده موجب مسدود شدن راه ارتباطی تمامی ۱۸۰ روستای این شهرستان با مرکز شده است.
علیرضا اوشال روز شنبه اظهارکرد: هم اکنون هفت اکیپ راهداری مشغول برفروبی و نمک پاشی در را ههای مسدود شده هستند.
وی افزود: به رغم برف و کولاک حاکم شده در منطقه تمامی راه های اصلی این شهرستان باز بوده و تردد در آنها در جریان است.
اوشال گفت: همچنین ۳۰ خودرو با ۱۲۰ مسافر گرفتار شده در برف نیز از سوی اکیپ های این اداره در محورهای هشترود نجات یافتند.
*رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان هریس نیز از مسدود شدن راه ارتباطی ۳۰ روستای این شهرستان به دلیل بارش سنگین برف و کولاک خبر داد.
اسمعلی روشن چراغ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: راه ارتباطی هریس به شیخ رجب، تبریز- هریس -اهر با تلاش راهداران باز شده و تردد وسایل نقلیه در این محورها با احتیاط کامل و راهنمایی پلیس راه در جریان است.
وی اظهار کرد: بارش سنگین برف در منطقه موجب مسدود شدن راه ارتباطی بیش از ۳۰ روستا شده است که در حال حاضر پرسنل راهداری در حال باز گشایی راه های روستایی شهرستان هریس هستند.
روشن چراغ، از تلاش گسترده راهداری خواجه و هریس برای باز کردن راه ارتباطی تبریز – هریس و اهر و روستاهای محاصره شده در برف خبر داد و افزود: پرسنل امدادی و راهداری در کنار پلیس راه منطقه و امدادگران هلال احمر شهرستان هریس شبانه‌ روزی در حال فعالیت هستند و امروز افراد گرفتار در برف و کولاک راه های روستایی مینق و قره درق و مسیر هریس به ینگجه را از مرگ نجات دادند.

** اردبیل
تداوم بارش برف و سرمای هوا موجب اعلام تعطیلی مدارس برای دومین روز متوالی در بسیاری از شهرستان های استان اردبیل در روز یکشنبه شد.
* روابط عمومی آموزش و پرورش اردبیل شنبه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد که فردا در اردبیل، انگوت، بیله سوار، جعفرآباد، خلخال، سرعین، شاهرود، کوثر، لاهرود، گرمی، نمین، نیر و هیرتمامی مقاطع تحصیلی تعطیل می باشد.
بر اساس این اطلاعیه همچنین درخورش رستم، مشگین شهر پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول و در اصلاندوز و پارس آباد نیز پیش دبستانی و ابتدایی به علت بارش برف و برودت هوا تعطیل است.
امروز نیز مدارس در تمامی شهرستان های استان به خاطر بارش برف و سرمای هوا تعطیل بودند.
*مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل نیز با اعلام باز بودن جاده های استان اعلام کرد که در راه های کوهستانی رانندگان برای تردد باید زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند
جانشین فرماندار خلخال نیز گفت: در اثر بارش برف سنگین راه ارتباطی ۱۰۰ روستا در این شهرستان مسدود شد.
احمد قنبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راهداران برای بازگشایی راههای مسدود شده تلاش می کنند.
*محمد قربانی ، رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خلخال نیز گفت: بارش برف همراه با کولاک شدید موجب مسدود شدن راه ارتباطی دهها روستای خلخال شده و در حالی که ارتفاع برف در گردنه الماس واقع در جاده خلخال به اسالم از یک متر گذشته ارتفاع برف در سایر جاده های کوهستانی این شهرستان نیز به ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر رسیده است.
وی افزود: هم اکنون راههای ارتباطی بین شهری خلخال باز بوده و تردد خودروها با کمک استفاده از زنجیر چرخ جریان دارد.
* فرامرز فرض الله پور ، رییس اداره هواشناسی خلخال هم میزان برف در شهر خلخال را ۳۴ سانتیمتر ذکر کرد و گفت: دمای هوای امروز این شهر به ۱۰ درجه زیر صفر رسید که در مقایسه با صبح روز گذشته ۶ درجه کاهش نشان می دهد.
بدلیل انباشت برف سنگین در خیابان ها ، کوچه ها و معابر عمومی بیشتر شهروندان خلخالی موفق به بیرون آوردن خودروهای خود نشدند و صبح امروز تعداد وسایط نقلیه عمومی همچون تاکسی در این شهر انگشت شمار بود.
بارش برف برای دومین روز پیاپی موجب تعطیل شدن مدارس شهرستان خلخال در تمام مقاطع تحصیلی شد.
** ایلام
*معاون مدیرکل فرودگاه شهدای ایلام گفت: پروازهای صبح یکشنبه فرودگاه شهدای ایلام از مبدا تهران به مقصد ایلام و بالعکس به علت نامساعد بودن شرایط جوی و یخ زدگی باند پرواز لغو شد.
محمد جواد یگانه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پروازهای صبح امروز شرکت هواپیمایی آسمان مسیر رفت و برگشت تهران – ایلام و بالعکس به سبب وضعیت نامساعد جوی و عدم امکان برای نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه بدلیل بارش سنگین برف در ۲ روز گذشته برای سومین روز متوالی لغو شد.
وی در خصوص پروازهای بعد از ظهر این فرودگاه افزود: این فرودگاه در نوبت بعد ازظهر نیز ۲ پرواز از مبدا تهران به مقصد ایلام و بالعکس دارد که هنوز در خصوص انجام یا لغو آنها تصمیمی گرفته نشده است.
به گزارش ایرنا، سه پرواز روز جمعه و چهار پرواز روز شنبه این فرودگاه از مبدا تهران به مقصد ایلام نیز بدلیل بارش برف و نامساعد بودن هوا لغو شده بود.
* براساس اعلام پلیس راه استان همه جاده های ارتباطی باز و تردد در آنها در حال انجام است ولی در جاده های کوهستانی و گردنه های برف گیر بدلیل یخ زدگی سطح راه ها تردد فقط با زنجیر چرخ انجام می شود و ماموران پلیس راه از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ در این مسیرها جلوگیری می کنند.
* براساس اعلام ستاد مدیریت بحران استان ایلام، مدارس پیش دبستانی و ابتدایی شهرهای ایلام، ایوان، ملکشاهی، چرداول و بخش های میمه، چوار و کارزان امروز یکشنبه برای دومین روز متوالی تعطیل است ولی فعالیت دیگر مقاطع تحصیلی این مناطق با یک ساعت تاخیر شروع می شود.
* مسئول اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش ایلام نیز گفت: به علت بارش برف، یخبندان و لغزندگی سطح معابر عمومی مدارس پیش دبستانی و ابتدایی برخی مناطق این استان در نوبت صبح روز یکشنبه ۱۰ بهمن برای دومین روز متوالی تعطیل است.
فارس شریفی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس تصمیم اتخاذ شده فقط مدارس ابتدایی و پیش دبستانی شهرهای ایلام، چوار، ملکشاهی، ایوان، چرداول، بخش های کارزان و میمه تعطیل است.
وی با بیان اینکه مدارس دیگر مناطق استان ایلام از جمله شهرستان های جنوب استان شامل این تعطیلی نمی شود، افزود: فعالیت مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم و پیش دانشگاهی در مناطق اعلام شده نیز روز یکشنبه با یک ساعت تاخیر شروع می شود.
به گزارش ایرنا، همه مدارس مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم و پیش دانشگاهی و مراکز آموزش عالی و دانشگاه های شهرهای ایلام، چوار، ملکشاهی، ایوان، چرداول، بخش های کارزان و میمه امروز نیز در ۲ نوبت صبح و عصر بدلیل بارش سنگین برف تعطیل بود.
بارش برف که از شامگاه جمعه در برخی مناطق استان ایلام آغاز شده علاوه بر کاهش محسوس دما موجب اخلال در روند تردد وسایل نقلیه در جاده های ارتباطی از جمله مناطق کوهستانی شده است.
براساس اعلام هواشناسی، بارش برف و باران در استان ایلام تا روز یکشنبه ۱۰ بهمن ادامه دارد.
* رئیس پلیس راه انتظامی استان ایلام نیز با اشاره به بارش برف در مناطق مختلف این استان گفت: تردد وسایل نقلیه در جاده های کوهستانی و گردنه های برف گیر فقط با زنجیرچرخ امکان پذیر است.
سرهنگ محسن ناصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون شاهد بارش برف در بیشتر مسیرهای ارتباطی استان و مه گرفتگی شدید در جاده های کوهستانی هستیم.
وی با بیان اینکه مه شدید و لغزندگی تردد در جاده های استان را با اختلال مواجه کرده است، افزود: با این وجود تمام مسیرهای ارتباطی استان با تلاش عوامل راهداری باز است و تردد وسایل نقلیه در این مسیرها جریان دارد.
سرهنگ ناصری ضمن توصیه به رانندگان برای رعایت قوانین و مقررات رانندگی تاکید کرد: تردد در جاده های برف گیر استان از جمله گردنه های قلندر، قلاجه، مسیر ملکشاهی، کبیرکوه و جاده ایلام – سرابله و ایلام – ایوان تنها با زنجیر چرخ انجام می شود.

**همدان
*رئیس پلیس راه استان همدان گفت: جاده اصلی نهاوند – لرستان به علت لغزندگی سطح جاده و ریزس برف در گردنه سخت گذر گرین بسته شده است.
سرهنگ رضا عزیزی شامگاه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مسافرانی که قصد عزیمت از جاده نهاوند – نورآباد به سمت لرستان را دارند باید از مسیر جایگزین نهاوند – بروجرد به سمت لرستان تردد کنند.
وی افزود: با توجه به ریزش متناوب برف همچنان تمامی جاده های برون شهری این استان لغزنده بوده و همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است.
وی اضافه کرد: تردد در گردنه های این استان به جز گردنه دخان که نمک پاشی صورت گرفته، نیازمند استفاده از زنجیر چرخ است.
رئیس پلیس راه همدان اظهار کرد: جاده اصلی همدان – سنندج به علت ریزش برف، مه غلیظ و لغزنده بودن سطح جاده بسته شده بود که با همت راهداران این مسیر شریانی باز شد.
سرهنگ عزیزی افزود: گردنه اسدآباد به سمت استان کرمانشاه همچنان بسته است با این وجود تلاش ها برای بازگشایی این مسیر پرترافیک ادامه دارد.
وی بیان کرد: تصادف خودروی برف روب در گردنه اسدآباد و یخ بستن سوخت گازوئیل چند کامیون، منجر به بسته شدن مقطعی راه ها شده که امید می رود به زودی این مسیر بازگشایی شود.
*روابط عمومی فرودگاه همدان نیز در ارتباط با لغو پروازها به علت شرایط نامساعد جوی گفت: به علت شرایط نامساعد جوی هواپیمای حامل مسافران همدانی هنگام بازگشت از مشهد مقدس در فرودگاه تهران فرود آمد و به این دلیل پرواز بالعکس همدان – مشهد نیز لغو شد.
‘مهدی افتخاری’ شنبه شب در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: قرار بود هواپیمای مشهد – همدان در زمان مقرر امروز وارد فرودگاه همدان شده و در بازگشت زائران همدانی را به مشهد مقدس جابجا کند.
روابط عمومی اداره کل فرودگاه همدان افزود: حداقل استاندارد لازم برای دید افقی خلبان و فرود هواپیما پنج هزار متر است ولی شرایط نامساعد جوی فرودگاه همدان دید افقی را به ۸۰۰ متر کاهش داده است.
افتخاری اظهار کرد: با وجود مناسب بودن شرایط جوی فرودگاه مشهد مقدس ولی خلبان برای فرود در همدان با تاخیر پرواز کرد.
وی افزود: شرایط نامساعد جوی و فراهم نبودن زمینه فرود هواپیما در همدان موجب شد هواپیمای حامل مسافران همدانی پس از پرواز از مشهد، در فرودگاه تهران فرود بیاید.
وی گفت: با توجه به لغو شدن پرواز برگشت این هواپیما از همدان به مشهد ، مسافران و زائران همدانی این پرواز برای عزیمت به مشهد مقدس می توانند روز سه شنبه هفته جاری به فرودگاه همدان مراجعه کنند.
پرواز دوسویه همدان – مشهد روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته توسط هواپیمای md که دارای ۱۶۰ نفر ظرفیت است صورت می گیرد.
*معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان نیز بااشاره به اینکه تردد در مسیر همدان – سنندج با زنجیر چرخ امکان پذیر است گفت: مسیر همدان -سنندج که به دلیل ریزش برف ساعاتی پیش بسته بود با تلاش راهداران بازگشایی و تردد بازنجیر چرخ امکان پذیر شده است.
حمید پرورش خرم شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیر همدان – سنندج در گردنه ‘ همه کسی ‘ که به دلیل ریزش برف و کولاک شدید ساعاتی بسته شده بود با اجرای کامل عملیات پاکسازی و کاهش مه و کولاک بازگشایی شد.
وی با بیان اینکه تردد در این مسیر فقط بازنجیر چرخ امکان پذیر است، افزود: پلیس راه استان در گردنه همه کسی از تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ ممانعت می کند.
وی با بیان اینکه ریزش متناوب برف موجب لغزندگی در بیشتر گردنه ها و جاده های برون شهری استان شده است، ادامه داد: تردد در گردنه اسدآباد همچنان بسته است و تا پایان کامل عملیات پاکسازی و خروج مه و کولاک از تردد خودروها ممانعت می شود.
وی با بیان اینکه بعد از اتمام پاکسازی راه های اصلی عملیات پاکسازی شریان های روستایی نیز آغاز می شود، افزود: این استان دارای پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع راه است که بیشتر این راه ها برفگیر بوده و نیاز به عملیات برف روبی دارند.
*مدیرکل مدیریت بحران استان همدان نیز بابیان اسکان یک هزار مسافر گرفتار در برف گفت: با توجه به ریزش برف و کولاک شدید یک هزار مسافر گرفتار در برف و سرما ؛ در این استان اسکان یافتند.
‘علیمردان طالبی’ شامگاه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ریزش برف و مه گرفتگی در جاده های مواصلاتی استان همدان مانع ادامه مسیر مسافران در راه مانده در این استان شد و این افراد هم اینک در مکان های از پیش تعیین شده اسکان داده شدند.
وی با ذکر اینکه مساجد، حسینیه ها و پایگاه های امداد جاده ای برای اسکان مسافران تجهیز شدند ؛ اضافه کرد: غذای گرم و پتو در اختیار تمامی مسافران قرار گرفت.
وی بیان کرد: با وجود بسته شدن گردنه اسدآباد به سمت کرمانشاه، همچنان اجازه تردد از این گردنه به خودروها داده نمی شود و تلاش برای بازگشایی این مسیر ادامه دارد.
*مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش استان همدان نیز اعلام کرد: به علت ریزش برف سنگین، همه مدارس دوره های تحصیلی آموزش و پرورش استان همدان روز یکشنبه دهم بهمن ماه تعطیل است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان همدان، محمد پورداود افزود: به علت بارش برف، برودت هوا و لغزندگی سطح جاده‌ها و معابر عمومی تمامی دوره ها در نواحی ۱ و ۲ همدان، بهار، لالجین، اسدآباد، تویسرکان، قلقلرود، جوکار، رزن، قروه، سردرود، فامنین، قهاوند، کبودراهنگ و گل‌تپه و مراکز پیش دبستانی‌ و ‌مدارس ابتدایی در نهاوند، خزل، ملایر و سامن در نوبت صبح روز یکشنبه دهم بهمن ماه تعطیل است.
وی خاطرنشان کرد: شهروندان بویژه فرهنگیان و دانش آموزان استان همدان می توانند آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به تعطیلی مدارس را از طریق تلفن گویای ۳۱۳۵۹ دریافت کنند.
ریزش برف در استان همدان از شب پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و بیشتر جاده های درون و برون شهری این استان را سفید پوش کرد.
*طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان همدان، آسمان استان تا ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری با افزایش ابر و در برخی نقاط همراه با بارش برف پیش بینی می شود و این وضعیت به تناوب تا روز یکشنبه بعد از ظهر ادامه دارد اما شدت بارش نسبت به دیروز کمتر خواهد بود.

** البرز
جاده ها و راه های استان البرز امروز یکشنبه لغزنده است و بسیاری از خودروها به دلیل یخ زدگی معابر مجبور هستند تا تغییر مسیر داده و راه های دیگر به مقصد خود برسند. خیابان های فرعی کرج نیز با مشکلات یخبندان مواجه بوده و نیاز به شن پاشی دارند.
مدارس ابتدایی شهر طالقان و همه مقاطع تحصیلی در روستاهای این شهرستان و بخش آسارا در جاده کرج – چالوس به دلیل بارش سنگین برف و یخبندان امروز یکشنبه تعطیل هستند.
جاده کرج – چالوس که از عصر شنبه تا کنون به کرات شاهد سقوط بهمن بوده بر اساس اعلام پلیس راه استان البرز هنوز هم مسدود است و این انسداد تا زمانی که خطر سقوط بهمن از بین نرود، ادامه خواهد داشت.
ماموران راهداری، پلیس راه و هلال احمر تلاش گسترده ای برای باز کردن جاده و کمک به در راه ماندگان داشته اند و بر اساس اعلام هلال احمر از شب گذشته تا کنون به ۶۰۰نفر خدمات ارائه شده است.
نزدیک به ۵۰ خودرو در جاده کرج – چالوس گرفتار برف و کولاک شده بودند که با تلاش نیروهای امدادی و راهداری نجات یافتند. هنوز هم احتمال سقوط بهمن در این مسیر وجود دارد.
بر اساس اعلام پلیس راه البرز آزادراه های تهران – کرج – قزوین نیز به شدت لغزنده است و رانندگان هنگام عبور از این محورها باید با احتیاط بیشتری تردد کنند.
* معاون امداد و نجات استان البرز گفت: بر اثر بارش برف و یخبندان و لغزندگی جاده ٣ خودرو در جاده کرج – چالوس به داخل رودخانه سقوط کردند.
خدمت رسانی به ۶٠٠ حادثه دیده ، انتقال ٢ مصدوم به مراکز درمانی ،اسکان ٢٠ مسافر و توزیع حدود ۵٠ عدد کنسرو
جاده کرج – چالوس از عصر شنبه به دلیل بارش سنگین برف و خطر سقوط بهمن، مسدود اعلام شده است.
* مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت که با توجه به بارش سنگین برف و یخبندان مدارس ابتدایی شهر طالقان در استان البرز فردا یکشنبه در نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل است.
بارش برف و باران در استان البرز کماکان ادامه دارد و بیش از ۴۰ بهمن در جاده کرج – چالوس سقوط کرده است و این جاده هم اکنون مسدود است.
* معاون هماهنگی امورعمرانی فرماندارطالقان گفت: بارش شدید برف و ریزش بهمن راه ۱۲ روستای این شهرستان را بست .

** خراسان شمالی
ارتفاع بارش برف که از روز جمعه در استان خراسان شمالی آغاز شده بود و تاصبح امروز هم ادامه داشت، در برخی مناطق این استان از جمله روستای رویین اسفراین به ۵۰ سانتی متر رسید.
*سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اسفراین ارتفاع بارش برف در روستاهای بخش بام و صفی آباد این شهرستان را ۳۰سانتی متر و در محور بجنورد- اسفراین هم ۲۰سانتی متر دانست.
بارش سنگین برف در روستای رویین باعث اختلال در رفت و آمد درون روستا و شکستن شاخه برخی درختان کهنسال شده است.
*رئیس پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بارش های برف و باران در ۲۴ ساعت گذشته را مطلوب ذکر و بیان کرد: بیشترین بارندگی ها از روستای بام شهرستان اسفراین با ۲۷میلیمتر بارندگی بوده است.
مهری هاشمی اظهار کرد: طی همین مدت لوجلی با ۲۶٫۶، رویین ۲۵٫۸، اسفراین ۱۵٫۶، کوسه ۱۳٫۷شیروان ۱۰٫۱، آشخانه ۸٫۵ ، بجنورد ۸٫۲ جاجرم ۸، گرمه ۷٫۲ و فاروج با ۹٫۵میلی متر بارندگی بیشترین بارش ها را داشته اند.
وی گفت: کمینه دمای بجنورد مرکز خراسان شمالی در ۲۴ساعته گذشته صفر درجه سانتی گراد و بیشینه آن ۹ درجه سانتیگراد بوده است.
* مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی بجنورد گفت: پرواز هواپیمایی آسمان در مسیر تهران – بجنورد به علت شرایط نامناسب آب و هوایی و کاهش دید از آسمان بجنورد به تهران بازگشت.
** زنجان
بارش برف از پنجشنبه هفته گذشته در مناطق مختلف استان زنجان آغاز و طی روز گذشته و امروز بر شدت آن افزوده شده است این بارش موجب بسته شدن ۴۵ راه روستایی شد.
راه های روستایی بسته شده استان زنجان شامل ماهنشان، طارم، ابهر، خدابنده، خرمدره، سلطانیه، ایجرود و زنجان است.
* هم اکنون کولاک شدید در جاده زنجان – دندی، زنجان – طارم، زنجان – بیجار گردنه سعید آباد، زنجان – تهم – چورزق، سلطانیه – خدابنده گردنه دهجلال در جریان است.
* از ۲۶ حادثه رخ داده که نجاتگران هلال احمر به یاری آسیب دیدگان آن شتافتند، هفت مورد تصادف جاده ای و ۱۹ مورد نیز مربوط به گرفتار شدگان در میان برف و کولاک بود.
وی تعداد حادثه دیدگان ناشی از تصادف جاده ای را ۱۰ نفر اعلام و اظهار کرد: این حادثه جاده ای ۲ مصدوم داشت که به منظور مداوا و درمان با استفاده از آمبولانس هلال احمر به مراکز درمانی انتقال یافتند.
رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: بارش برف سنگین موجب بسته شدن ۴۵ راه روستایی در این استان شد و هم اکنون راهداران در تلاش برای بازگشایی این جاده ها هستند.

** گلستان
* معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان از استمرار بارش ها طی شنبه شب و روز یکشنبه در استان خبر داد و گفت: با توجه به پیش بینی ها احتمال آبگرفتگی برخی معابر شهری استان دور از انتظار نیست.
رحمن نیا به بارش برف روز گذشته در ارتفاعات استان نیز اشاره کرد و افزود: در برخی مناطق گلستان مانند حاجی آباد از توابع کردکوی ۱۵ سانتیمتر برف بر زمین نشست و نیز در روستای افراتخته از توابع علی آبادکتول و گردنه خوش ییلاق در حوزه آزادشهر به ترتیب ۱۰ و ۷ سانتیمتر برف گزارش شده است.
وی در خصوص میزان بارش های ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی گلستان نیز گفت که در دو روز اخیر بیشترین باران با ۳۰٫۵ میلیمتر در کردکوی ثبت شده و روستای لیوان شرقی بندرگز و پنج پیکر بندرترکمن نیزشاهد ریزش ۲۱٫۷ و ۲۰ میلیمتر باران بودند.

** مازندران
* فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش کلاردشت با اشاره به بارش برف، یخبندان و لغزندگی سطح معابر عمومی گفت :مدارس پیش دبستانی و ابتدایی نوبت صبح و عصر این شهرستان روز یکشنبه تعطیل شد.

**آذربایجان غربی
*بارش برف در این شهرستان ها از روز گذشته شروع شده است .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: راه ارتباطی ۵۴۳ روستای این استان در پی بارش برف و کولاک مسدود است و تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.
عبدالحسین علی اکبری افزود: راه های ارتباطی ۱۰۰ روستای ماکو، ۷۶روستای شاهیندژ، ۴۶ روستای اشنویه، ۴۰ روستای پلدشت، ۳۵ روستای ارومیه، ۳۵ روستای خوی و ۳۵ روستای شوط به علت بارش برف و کولاک مسدود است.
به گفته وی راه ارتباطی ۳۵ روستای مهاباد، ۳۰ روستای سلماس، ۳۰ روستای بوکان، ۳۰ روستای چالدارن، ۲۰ روستای چایپاره، ۱۲ روستای پیرانشهر، ۹ روستای سردشت، هشت روستای تکاب و ۲ روستای نقده نیز در زمان حاضر بسته است.
وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ راهدار در قالب ۶۰ اکیپ و با استفاده از ۴۰۰ دستگاه سنگین و نیمه سنگین برای بازگشایی این راه ها در تلاش هستند، ادامه داد: بارش برف در این شهرستان ها از روز گذشته شروع شده و با وجود بازگشایی این راه ها توسط راهداران، وزش شدید باد و کولاک دوباره این مسیرها را مسدود کرده است.
بارش برف در این شهرستان ها از روز گذشته شروع شده و با وجود بازگشایی این راه ها توسط راهداران، وزش شدید باد و کولاک دوباره این مسیرها را مسدود کرده است.

**چهار محال وبختیاری
بارش برف در استان چهارمحال و بختیاری از روز جمعه آغاز و تا صبح روز یکشنبه ادامه دارد.
*مسئول راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری از امداد رسانی به ۴۰ دستگاه خودرو با ۷۰ سرنشین گرفتار در برف و کولاک در گردنه ها و محورهای کوهستانی این شهرستان خبر داد.
وحید باقری ارتفاع برف در محورهای ارتباطی این شهرستان را ۵۰ سانتیمتر اعلام کرد و افزود: به جز گردنه عسل کشان، جاده های شهرستان باز و تردد در آنها جریان دارد.
وی از بازگشایی راه های مواصلاتی این شهرستان تا صبح یکشنبه خبر داد و گفت: به دلیل وجود کولاک و لغزنده بودن جاده ها، رفت و آمد خودروها در گردنه چری در محور چلگرد – خوزستان با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
باقری از استقرار چهار گروه راهداری با بیش از ۲۰ دستگاه خودرو برفروبی سنگین در محورهای برفگیر شهرستان خبر داد و گفت: اکیپ های راهداری به صورت شبانه روزی در حال بازگشایی محورهای فرعی شهرستان هستند.
بارش برف در استان چهارمحال و بختیاری از روز جمعه آغاز شد و تا صبح امروز ادامه یافت که در پی آن فعالیت مدارس و ادارات استان روز یکشنبه به دلیل لغزندگی معابر با یک ساعت تاخیر آغاز شد.
*همچننین مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال وبختیاری از امدادرسانی به ۲ هزار و ۱۶۸ نفر حادثه دیده و گرفتار در برف و کولاک طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان خبر داد.
محمد فروغی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۶۰ امدادگر در قالب ۱۵ تیم با استفاده از ۱۵ دستگاه آمبولانس و خودرو کمک دار در محورهای مواصلاتی استان از بامداد جمعه هشتم بهمن در حالت آماده باش و امدادرسانی به مسافران بودند.
وی با بیان اینکه در بارش های شبانه روز گذشته امدادگران به ۵۴۲ خانوار گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند، افزود: بیشترین امداد رسانی در سطح شهرستان کوهرنگ، شهرکرد و بروجن انجام شد.
فروغی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته ۲۵۰ مسافر و گرفتار در برف توسط نیروهای جمعیت هلال احمر در مدارس و مساجد اسکان اضطراری داده شدند و اقلامی شامل آب معدنی، پتو، کشمش، نان و کنسرو بین گرفتاران در برف توزیع شد.
بنابر اطلاعات سایت هواشناسی چهارمحال و بختیاری در بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته در چهارمحال و بختیاری بیشتری میزان بارش ها ۳۵ سانتیمتر برف در ایستگاه کوهرنگ ثبت شده است.
بارندگی حاصل از باران و برف مذاب در ایستگاههای شهرکرد ۴٫۳ میلیمتر، بروجن ۲٫۱ میلیمتر، بن ۵٫۵ میلیمتر، سامان ۵٫۱ میلیمتر، لردگان ۱۰٫۲ میلیمتر، فارسان ۱۹٫۷ میلیمتر، اردل ۱۲٫۴ میلیمتر و شلمزار ۱۲ میلیمتر ثبت شده است.

**کرمانشاه
*بارندگی هایی که از روز پنجشنبه در تمام مناطق استان آغاز شده تا امشب نیز کماکان ادامه یابد، هرچند این بارش ها اغلب به صورت پراکنده خواهند بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه ضمن عذرخواهی از مردمی که دچار قطعی برق شده اند، گفت: برق ۱۵۰ روستای استان همچنان به دلیل بارش برف سنگین قطع است.
علیمراد مرادی مجد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصلی ترین مشکل ما در رفع مشکل خاموشی روستاها مسدود بودن جاده های روستایی است چرا که هم اکنون ۶۰ گروه اجرایی مجهز داریم و منتظریم تا با کمک سایر بخش ها مانند راهداری، امکان دسترسی برای ما فراهم بشود.
به گفته وی، به دلیل بارش برف سنگین، برق ۵۹۰ روستایی استان کرمانشاه در روز جمعه قطع شد که دلیل این موضوع نیز شکسته شدن ۳۰۰ تیر برق در مناطق مختلف استان بوده است.
آنچنان که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه می گوید: شرایط آب و هوایی کنونی استان عادی نیست چرا که تیرهای برق با سابقه طوفان ۱۰۰ کیلومتری هم شکسته نشده اند اما شدت سنگینی برف و یخ زدگی موجب شکسته شدن این تعداد از تیرهای برق شده است.
*مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز گفت: از دیروز تاکنون ۶۰ درصد راه های روستایی استان برفروبی شده و امیدواریم امروز نیز بتوانیم باقیمانده راه های روستایی را بازگشایی کنیم.
بهمن خسروانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون راه های روستایی شهرستان های پاوه، کنگاور و صحنه مسدود هستند و توانسته ایم راه های روستایی مناطق گیلانغرب، گواور و اسلام آبادغرب را تا حدود زیادی بازگشایی کنیم.
وی روز گذشته اعلام کرده بود، بارش سنگین برف طی ۲ روز گذشته راه ارتباطی ۸۸۶ روستای استان را قطع کرده که با تلاش عوامل راهداری راه ارتباطی ۶۱۳ روستا بازگشایی شده است.
* آموزش و پرورش استان کرمانشاه در اطلاعیه ای، مدارس برخی شهرستان های استان را در روز یکشنبه دهم بهمن به علت بارش باران و برف و برودت هوا تعطیل اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: به دلیل بارش برف و برودت هوا فردا (یکشنبه) کلیه مدارس دوره های تحصیلی در شهرستان ها و مناطق، اسلام آبادغرب، دالاهو، پاوه، جوانرود، روانسر، سنقر، نوسود، حمیل، گواور، باینگان و گهواره در گروه صبح تعطیل است.
* رضا محمودیان مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: همه دستگاه های متولی مدیریت بحران در استان ۲ روز قبل از آغاز بارش ها برای مواجهه شدن با شرایط کنونی آمادگی کامل داشته اند اما سقوط چندین تیر برق و دکل فشار قوی منجر به قطع شدن برق برخی از نقاط استان شد.
بیژن ملک پور مدیر توزیع برق شهرستان کرمانشاه روز شنبه در نشست مدیریت بحران شهرستان کرمانشاه گفت: بیش از ۲۰۰ تیر چراغ برق در سطح شهرستان و بخصوص مناطق روستایی به علت بارش سنگین برف و همچنین وزش باد دچار شکستگی شد که البته بسته بودن مسیر دسترسی به روستاها نیز مزید بر علت شده تا کار وصل کردن برق با کندی مواجه شود.
وی ابراز امیدواری کرد با کمک راهداری و بازگشایی مسیر، برق قطع شده روستاها نیز هرچه سریعتر و تا پایان امروز وصل شود.
به گفته ملک پور، هم اکنون برق ۹۹ درصد از مشترکان شهرستان کرمانشاه وصل است و ۱۰۰ اکیپ شرکت برق نیز مشغول به کار هستند تا هرچه سریعتر برق قطع شده روستاها را وصل کنند.
*مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اعلام کرد که اعضای این جمعیت روز جمعه به سه هزار و ۳۴۸ نفر که به دلیل بارش برف و برودت هوا دچار حادثه شده بودند، امداد رسانی کردند.
امیریان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۵۰ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر در ۱۴ محور اصلی مواصلاتی استان حضوری پررنگ داشتند و به در راه ماندگان کمک کردند.
*فرمانده منطقه عملیاتی ارتش در غرب کشور اعلام کرد که نفربرها و خودروهای سنگین ارتش برای امدادرسانی به افرادی که به دلیل بارش برف در جاده ها آسیب دیده اند، اعزام شدند.
امیر سرتیپ منوچهر کاظمی روز شنبه به ایرنا گفت: اکنون نیروی زمینی ارتش در محورهای کرمانشاه به اسلام آبادغرب در محدوده گردنه حسن آباد، دالاهو، اسدآباد در استان همدان و بخش های هلشی و سرفیروزآباد در حال انجام کمک به مردم هستند.
* رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به آماده باش نیروهای مرکز فوریت های پزشکی استان خبر داد و گفت: از بامداد جمعه و همزمان با بارش برف سنگین تاکنون اکیپ های مرکز فوریت های پزشکی ۱۵۰ ماموریت شهری و روستایی در سطح استان انجام داده اند.
دکتر حسین کریم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ماموریت هفت مورد مربوط به نجات مادران باردار بود که با تلاش اکیپ های فوریت ها تمام مادران در کمال امنیت و آرامش به بیمارستان های مراکز شهرستان ها و مرکز استان منتقل شدند.
* فرمانده پلیس راه های استان کرمانشاه هم با اشاره به برفی بودن اغلب محورها و راه های استان، گفت: تردد در این محورها تنها با زنجیرچرخ امکان پذیر است.
سرهنگ فضل الله شیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون در گردنه حسن آباد در محور اسلام آبادغرب به کرمانشاه، گردنه مله ماس در سنقروکلیایی و محور اسلام آبادغرب – قلاجه، محور روانسر به پاوه و محورهای جوانرود، شاهد بارش برف هستیم لذا تردد در میرهای یاد شده فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
* مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: تمام پروازهای دیروز(جمعه) و امروز(شنبه) تا این لحظه در فرودگاه کرمانشاه انجام شده و مشکل خاصی نداریم.
فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه روز شنبه در نشست مدیریت بحران شهرستان کرمانشاه که در فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در پی بارش های باران و برف در تمام نقاط استان، خسارت هایی به زیرساخت های شهرستان کرمانشاه نیز وارد آمد.
به گفته وی بارش شدید برف راه های ارتباطی برخی از مناطق روستایی را قطع کرده است که بیشتر مربوط به بخش فیروزآباد است و با کمک نیروهای راهداری و همچنین ارتش مسیرهای مسدود شده در حال بازگشایی است که امیدوارم این کار هرچه سریعتر انجام گیرد.

** لرستان
از نیمه های شب پنجشنبه بارش برف در اکثر نقاط لرستان آغاز شده است و منجر به مسدود شدن راه های بیش از ۵۰۰ روستا شده است.
* سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان گفت: به دلیل تداوم بارش برف، سرما و بسته شدن راههای ارتباطی بسیاری از مناطق شهری و روستایی مدارس برخی مناطق آموزشی در این استان روز یکشنبه تعطیل است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان، خدانظر دریکوند افزود: کلیه مدارس ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه نوبت صبح و عصر شهرستان های بروجرد ، دلفان و منطقه بیرانشهر امروز تعطیل است.
وی اضافه کرد: فعالیت مدارس روستایی شهرستان سلسله نیز با یک ساعت تاخیر از ساعت ۹ صبح آغاز می شود.
روز گذشته نیز مدارس شهرستانهای خرم آباد ، یروجرد ، سلسله و دلفان به دلیل بارش برف تعطیل شده بود.
بارش شدید برف که از جمعه گذشته در برخی شهرستان های لرستان آغاز شده بود راه ارتباطی ۸۰۰ روستا و برخی محورهای اصلی را برای ساعاتی بست.
* رییس جمعیت هلال احمر پلدختر گفت: با تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر پلدختر، عروس و داماد گرفتار در برف و کولاک در این شهرستان از مرگ حتمی نجات یافتند.
علی کیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی تماس تلفنی به فوریت های امدادی شهرستان پلدختر مبنی بر گرفتار شدن عروس و داماد در برف و کولاک در محور آزادراه پل زال – خرم آباد بلافاصله نیروهای امداد و نجات پایگاه کوهستانی جمعیت هلال احمر پلدختر مستقر در این محور به محل اعزام شدند.
وی گفت: امدادگران هلال احمر توانستند با تلاش یک ساعته عروس و داماد گرفتار در برف و کولاک را در منطقه قلعه نصیر واقع در محور آزادراه پل زال – خرم آباد از مرگ حتمی نجات دهند.
به گزارش ایرنا از نیمه های شب پنجشنبه بارش برف در اکثر نقاط لرستان آغاز و منجر به مسدود شدن راه های بیش از ۵۰۰ روستا و همچنین آزادراه خرم آباد – پل زال شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.