برتری هوایی، برگ برنده روسیه در شکست ضدحمله اوکراین

double-quot تهران - جارپرس - رسانه آمریکایی می‌نویسد هنگامی که اوکراین ضدحمله بزرگ خود را در فصل بهار آغاز کرد، مقامات نظامی غربی می‌دانستند که کی‌یف تمام آموزش‌ها و تسلیحات مورد نیاز را جهت شکست نیروهای روس دریافت نکرده اما امیدوار بودند که شاید اوکراین با "شجاعت" این ضدحمله را به سرانجام برساند اما آن‌ها شکست خوردند.
کد خبر : 129048
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 10:56
برتری هوایی، برگ برنده روسیه در شکست ضدحمله اوکراین

به گزارش جارپرس از ایسنا، دنیل مایکلز، روزنامه‌نگار وال استریت ژورنال و خبرنگار مستقر در بروکسل در تحلیلی برای این روزنامه نوشت: «میدان‌های عمیق و مرگبار مین، استحکامات گسترده و قدرت هوایی روسیه به طرز چشمگیری جلوی پیشروی‌های اوکراین را گرفته است.

همزمان با اینکه احتمال هرگونه پیشرفت در مقیاس بزرگ توسط اوکراینی‌ها در سال جاری میلادی کم‌رنگ می‌شود، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای را برای واشنگتن و متحدانش درباره یک جنگ طولانی‌تر ایجاد می‌کند؛ جنگی که ارسال زیاد تسلیحات پیشرفته و آموزش‌های بیشتر را برای افزایش شانس کی‌یف جهت پیروزی می‌طلبد.

این در حالی است که آمریکا و غرب پس از تصویب‌ چندین بسته کمک‌های نظامی به ارزش میلیاردها دلار، تجهیزات زیادی را روانه اوکراین کرده‌اند.

وال استریت ژورنال می‌گوید حساب و کتاب سیاسی برای دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیچیده شده است. او در پاییز ۲۰۲۴ انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را دارد و اکثرا در واشنگتن معتقدند که نگرانی‌ها در کاخ سفید درباره تاثیر جنگ اوکراین بر کارزار بایدن موجب می‌شود که احتیاط بیشتری را در میزان حمایت از کی‌یف به خرج دهد.

شک و شبهات آمریکایی‌ها با دیدگاه اروپایی‌ها در تضاد است. بیشتر رهبران اروپایی طی ماه‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که اوکراین باید در این درگیری پیروز شود و روسیه شکست بخورد تا بدین ترتیب امنیت قاره اروپا تضمین شود. اما از طرفی هم اروپایی‌ها با کمبود منابع و مهمات جهت ارسال به اوکراین مواجه هستند. همچنین دیپلمات‌های غربی می‌گویند، اگر رهبران اروپایی عدم اشتیاق آمریکایی‌ها را احساس کنند، بعید است بخواهند حمایت چشمگیری به کی‌یف ارسال کنند.

همین مسائل باعث ایجاد تنش‌هایی میان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و مقامات آمریکایی شده که نمونه آن در اجلاس سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی مشاهده شد. ناتوانی کی‌یف درخصوص پیشروی علیه نیروهای روسیه بسیاری از ناظران نظامی غربی را متقاعد کرده که نیروهای اوکراینی به آموزش‌های بیشتری در مانورها و استفاده از سیستم‌های دفاع هوایی نیاز دارند.

رسانه آمریکایی می‌نویسد: ارتش روسیه هم به دلیل خستگی، تجهیزات ضعیف و کشمکش میان مقامات روسی با روحیه ضعیفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ظاهرا روسیه هم در تحقق اهدافش و حمله به مواضع اوکراینی ناتوان بوده اما نیروهایش به اندازه کافی قدرتمند هستند.

وضعیت امسال با سال گذشته تفاوت بزرگی دارد. به اعتقاد مایکلز، سال گذشته اوکراین عملکرد خوبی در مقابل نیروهای روسیه داشت. مسکو استفاده محدودی از نیروهای هوایی‌اش داشت و برتری هوایی خود را از دست داد و همین باعث شد تا نیروهای اوکراینی به سمت نیروهای روس و تجهیزات آن‌ها بتازند.

اما اکنون اوکراین در مقابل مواضع روسیه قرار گرفته که نیروهایش ماه‌ها دفاع گسترده‌ای را ساخته است. سیاست نظامی غرب بر این باور است که جهت حمله به یک “دشمن” جان‌سخت، یک نیروی “مهاجم” باید دست کم سه برابر اندازه دشمن باشد و بتواند از ترکیب هماهنگ نیروهای هوایی و زمینی استفاده کند؛ اما نیروهای کی‌یف زیاد نیستند و منابع و آموزش‌های لازم را هم دریافت نکرده‌اند.

جان ناگل، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده که اکنون دانشیار دانشکده جنگ ارتش آمریکاست، گفته است: آمریکا هرگز تلاش نخواهد کرد که یک دفاع آماده را بدون برتری هوایی شکست دهد، اما آن‌ها (اوکراینی‌ها) برتری هوایی ندارند. نمی‌توان اغراق کرد که برتری هوایی چقدر برای مبارزه مهم و حیاتی است.

سران اوکراین بارها ارسال جنگنده به این کشور را در لیست درخواست‌های خود از غرب قرار داده اند با این حال، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به بحث زمان و بودجه مورد نیاز جهت ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، گفته واشنگتن قادر نیست تعداد کافی از این جنگنده‌ها را جهت کمک به ضد حمله اوکراین ارسال کند.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا طی یک جلسه توجیهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اوکراین جنگنده‌های آمریکایی را دریافت نکرده است، گفت: از آنجایی که دسترسی به اف‌-۱۶ها در آینده‌ای نزدیک مقدور نخواهد بود، باید در عوض روی توپ و سیستم‌های دفاع هوایی متمرکز شویم.

ولودیمیر زلنسکی هم طی مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال در ماه مه ضمن اذعان نسبت به برتری هوایی روسیه، گفت: نیروهای اوکراینی فاقد محافظت لازم هستند و این یعنی تعداد زیادی از سربازان ما در جنگ کشته خواهند شد.»

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.