0 نظر
112 بازدید

بخت خفته گردشگری روستایی در چهارمحال و بختیاری

double-quot تهران - جارپرس - بخت گردشگری روستایی در چهارمحال و بختیاری خفته است و باید منتظر بمانیم تا ناجی سوار بر اسب سفید از دوردست‌ها به حرکت دربیاید و این بخت خفته را بیدار کند، شاید اگر همت مسئولان حوزه گردشگری استان مضاعف شود، این روز خیلی دور نباشد.
کد خبر : 99620
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 17:41
بخت خفته گردشگری روستایی در چهارمحال و بختیاری

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، گردشگری روستایی، یکی از صنعت‌های پردرآمد در جهان محسوب می‌شود که متاسفانه باوجود ظرفیت‌های فراوان در چهارمحال و بختیاری این مهم مورد غفلت واقع شده است، قطعا همه بر این امر واقف هستیم که گردشگری روستایی در ایجاد مراکز بوم‌گردی در روستاها خلاصه نمی‌شود و باید زیرساخت‌های دیگری نیز برای رونق گردشگری در روستاها فراهم شود.

اشتغالزایی مهم‌ترین مزیت توسعه گردشگری در روستاهای پُر بیکار چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، این مسئله بر توسعه اقتصاد بومی نیز تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت، بنابراین باید این مهم به‌عنوان یک صنعت پاک و سالم در دستور کار مسئولان حوزه گردشگری قرار بگیرد.

بارها و بارها در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مطبوعاتی مسئولان شاهد تاکید ویژه و بایدها در رونق گردشگری در چهارمحال و بختیاری، به‌ویژه در حوزه روستایی و عشایری بوده‌ایم، اما باید دید مخاطب این بایدها کیست و چه کسی باید آستین همت را برای رونق و توسعه گردشگری در استان بردارد.

شیوع بیماری کرونا، صنعت نیمه‌جان گردشگری در چهارمحال و بختیاری را تا نزدیکی مرگ کامل بدرقه کرد، اما با فروکش کردن بیماری کرونا و آغاز سفرهای نوروز و تابستانه تا حدودی شاهد جنب و جوش در حوزه گردشگری استان بودیم، اما با قطعیت می‌توان گفت نتوانستیم از ظرفیت حضور گردشگران در مناطق توریستی استان نهایت استفاده را ببریم.

بایدها و نبایدهای توسعه گردشگری روستایی

علیرضا جیلان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت توسعه گردشگری روستایی، اظهار کرد: ضروری است که برای توسعه گردشگری روستایی از سابقه روستاهای متعدد در استان نهایت استفاده را ببریم، در برخی مواقع و در برخی مناطق استان شاهد پیک ورود گردشگر و مسافر هستیم، اما در ارائه خدمات مناسب به این افراد دچار مشکل بوده‌ایم.

وی افزود: این مسئله یک واقعیت غیرقابل انکار است که تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت حضور گردشگران و مسافران بهره کافی را در درآمدزایی داشته باشیم، می‌توان ظرفیت خوبی در مراکز بوم‌گردی روستایی برای اسکان مسافران ایجاد کرد، همچنین سایر نیازهای او از جمله غذا، خرید سوغات و لوازم مورد نیاز در این محل فراهم شود، این موضوع به تجارت روستا نیز کمک خواهد کرد.

جیلان با تاکید بر اینکه گردشگری روستایی تنها به مراکز بوم‌گردی خلاصه نمی‌شود، گفت: درصدد هستیم در روستاها موزه‌هایی را ایجاد کنیم، برای این‌کار لوازم قدیمی موجود در خانه‌های روستایی در مکانی نگهداری شود تا علاوه بر حفظ این آثار تاریخی، بتوانیم گردشگران نیز جذب کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری توسعه صنایع‌دستی را از دیگر ملزومات توسعه گردشگری روستایی عنوان و خاطرنشان کرد: از ۲۶۰ رسته صنایع‌دستی موجود در کشور، ۸۰ رسته در حال فعالیت است، در حالیکه امکان فعالیت در سایر رسته‌ها نیز وجود دارد، صنایع‌دستی باید با کیفیت بالا تولید شود.

وی ادامه داد: خواستگاه خاتم استان اصفهان است، اما امروز خاتم تولیدی در چهارمحال و بختیاری در حال پیشی گرفتن از سایر استان‌ها است، دست‌بافته‌های استان نیز بسیار منحصر بوده و بنابراین تقویت صنایع دستی در روستاها می‌تواند منجر به تولید آثار باکیفیت و رونق تجارت در روستا شود.

جیلان با اشاره به اینکه در بسیاری از روستاها میراث فرهنگی متعددی از جمله قلعه‌های تاریخی، حمام و … وجود دارد، بیان کرد: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های میراثی در کشور شناخته می‌شود، ۶۰۰ حمام قدیمی در روستاهای استان وجود دارد و بارها اعلام شده دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها این مکان‌ها را در اختیار بگیرند، حاضریم در مدت زمان طولانی و اخذ هزینه محدود این مکان‌‍‌ها را برای سفره‌خانه سنتی، موزه و … در اختیار بگذاریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران ساکن در روستاها برای توسعه گردشگری در دستور کار قرار دارد، روستائیان می‌توانند برای رونق گردشگری خود اقدام به کارهای کوچک مانند ترمیم دیوارهای کاهگلی، نظافت معابر روستا، لایروبی قنات‌ها، سنگ چین کردن معابر، مسیل‌ها و گل‌کاری در درب منازل کنند.

وی یادآور شد: اکثر هتل‌ها، مجتمع‌های گردشگری، هتل آپارتمان‌ها، اردوگاه‌های گردشگری در حال احداث در روستاها قرار دارند، قبلا کمتر شاهد این اتفاق بودیم، هتل الماس چغاخور در روستای خانی‌آباد است که یکی از منحصر به‌فردترین مراکز اقامتی استان محسوب می‌شود.

جیلان با بیان اینکه توسعه گردشگری روستایی این امکان را می‌دهد که گستره وسیع‌تری از خدمات را بتوانیم به گردشگران ارائه دهیم، تصریح کرد: نمی‌توان ارائه خدمات به گردشگران را به شهرها محدود کرد و همچنین می‌توانیم اشتغال خانگی در روستا را گسترش دهیم.

در بُعد تبلغیات گردشگری در چهارمحال و بختیاری فوق‌العاده ضعیف هستیم

نصیری- یکی از فعالان حوزه گردشگری و صاحبان اقامتگاه بوم‌گردی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشتر اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان با کمبود مسافر و گردشگر مواجه هستند، اظهار کرد: باتوجه به هزینه‌های مرمت، بازسازی، تبلیغات و خرید تجهیزات در حال حاضر احداث مراکز بوم‌گردی در استان مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: احداث مراکز بوم‌گردی روستایی و شهری نیازمند فراهم کردن زیرساخت و انجام تبلیغات گسترده است، باید این مراکز در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور پیدا کنند، در سایر استان‌ها صدا و سیما تبلیغاتی را برای این مراکز در نظر می‌گیرد، اما عملکرد سیمای استانی در این حوزه ضعیف است.

نصیری با اشاره به اینکه اکثر نقاط توریستی چهارمحال و بختیاری در کشور ناشناخته است، گفت: باتوجه به هزینه‌های بالای نگهداری مراکز بوم‌گردی، این مراکز از نظر اقتصادی به سمت منفی در حال حرکت هستند، همچنین بحث حضور گردشگران و مسافران در بسیاری از مناطق روستایی از نظر فرهنگی نهادینه نشده است و باید زیربنای بوم‌گردی در استان تعریف شود.

این فعال گردشگری روستایی ادامه داد: احداث مراکز بوم‌گردی و توسعه گردشگری روستایی به اقتصاد روستا، ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار کمک می‌کند، قطعا احداث مراکز بوم‌گردی بدون در نظر گرفتن زیربنای لازم، منجر به رکود اقتصادی در این حوزه خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه تبلغات برای مراکز بوم‌گردی بسیار بالا است، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند در استان‌های مختلف برای معرفی مراکز تفریحی و بوم‌گردی استان آگهی بدهد، متاسفانه در بُعد تبلغیات فوق‌العاده ضعیف هستیم و مدیران اقامتگاه‌ها توان پرداخت هزینه تبلیغات را ندارند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.