بحران دیپلماتیک اسپانیا و رژیم صهیونیستی؛ احضار متقابل سفرا

double-quot تهران-جارپرس-وزیر امور خارجه اسپانیا در پاسخ به اتهام «غیر قابل قبول»، «حمایت از تروریسم» از سوی رژیم صهیونیستی علیه نخست وزیر اسپانیا و احضار سفیر این کشور در سرزمین‌های اشغالی، در پاسخی متقابل، سفیر اسرائیل را برای ارائه توضیحات فراخواند.
کد خبر : 136258
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 11:37
بحران دیپلماتیک اسپانیا و رژیم صهیونیستی؛ احضار متقابل سفرا

به گزارش  جارپرس ازایرنا به نقل از تارنمای لا وانگواردیا، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا روز گذشته به سفر خود به خاورمیانه پایان داد و از اراده این کشور برای به رسمیت شناختن فلسطین خبر داد؛ سانچز هشدار داد که چنانچه اتحادیه اروپا در این مورد اقدام نکند، اسپانیا «تصمیمات خود را اتخاذ خواهد کرد».

سانچز در یک نشست مطبوعاتی از محل گذرگاه رفح، دروازه جنوبی نوار غزه تاکید کرد «کشتار بی‌رویه غیر نظامیان بی‌گناه از جمله هزاران کودک کاملا غیر قابل قبول است».

اظهارات سانچز باعث بروز بحران دیپلماتیک میان این کشور و رژیم صهیونیستی شد تا جایی که وزرای خارجه دو طرف، سفرای مربوطه خود را برای رایزنی فراخواندند.

الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک نیز در این سفر همراه سانچز بود و وی نیز به رویکرد سانچز در انتقاد از رژیم صهیونیستی پیوست. الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل با ادعای اینکه سخنان نخست وزیران دو کشور «حمایت از تروریسم» است، سفرای اسپانیا و بلژیک را فراخواند.

به همین ترتیب، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهارات سانچز و دی کرو را به شدت محکوم کرد و مدعی شد که این دو مقام «مسئولیت کامل جنایات علیه بشریت، قتل عام اسرائیلی‌ها و استفاده از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی را به حماس نسبت نداده‌اند».

خوسه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اسپانیا در پاسخ به اتهام‌های «غیر قابل قبول» رژیم صهیونیستی، سفیر اسرائیل را احضار کرد.

تا پیش از این، سانچز به رسمیت شناختن یکجانبه دولت فلسطین از سوی اسپانیا را رد می‌کرد و همیشه آن را مشروط به تصمیم مشترک با دیگر شرکای اروپایی می‌دانست. اما نخست وزیر اسپانیا دیروز جمعه، یک گام فراتر رفت و از آمادگی برای به رسمیت شناختن یکجانبه فلسطین در صورت به تعویق انداختن اینتصمیم از سوی جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خبر داد.

پدرو سانچز بسیار آگاه است که روند سیاسی در جستجوی راه حل دو دولتی، اسرائیل و فلسطین، بسیار پیچیده خواهد بود. اما به نظر می‌رسد سیاستمدار اسپانیایی در رویکرد خود مصمم است. سانچز یکی از سران بین‌المللی است که قتل عام غیرنظامیان بی‌گناه غزه را به شدت محکوم می‌کند.

سانچز با همراهی نخست وزیر بلژیک، در سفر به سرزمین‌های اشغالی به طور جداگانه با اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسپانیا از جمله کشورهای جهان است که از نخستین روزهای تشدید این منازعه، نه فقط فریاد حمایت از فلسطین در شهرهای مختلف آن بلند شد، بلکه برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، بسیاری از سران و سیاستمداران این کشور اروپایی در انتخابی جالب توجه، در کنار فلسطین و ساکنان غزه، این بزرگ‌ترین زندان روباز جهان ایستادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.