بازگشت بیش از ۱۵۰۰ متخصص به کشور/معرفی کشورهای دانشجو فِرِست به ایران

double-quot تهران - جارپرس - بر اساس آمارها تعداد متخصصان ایرانی بازگشتی از اسفند ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۹ به ۱۵۶۰ نفر رسیده و از زمان آغاز اجرای رسمی طرح همکاری با متخصصان ایرانی، به طور متوسط روزانه بیش از یک متخصص ایرانی به کشور بازگشته است، ضمن آنکه ۸۶ درصد از جمعیت دانشجویان بین المللی در ایران را سه کشور افغانستان، عراق و لبنان تشکیل می‌دهند.
کد خبر : 44339
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 23:59
بازگشت بیش از ۱۵۰۰ متخصص به کشور/معرفی کشورهای دانشجو فِرِست به ایران

به گزارش جارپرس از ایسنا، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور امروز در مراسم رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی که به صورت آنلاین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون هیچ آمار دقیق و مشخصی از میزان بازگشت ایرانیان خارج از کشور تهیه نشده و برنامه‌ای برای بازگرداندن این افراد برای خدمت به کشور اجرایی نشده است، افزود: تنها اقدامی که در این راستا شکل گرفته، طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم است که به منظور تسهیل شرایط ایرانیان بازگشتی ایجاد شد.

وی اظهار کرد: طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم، به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط مؤثر دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و هدف اصلی این طرح ایجاد سازوکاری جهت بهره مندی از دانش و تجارب ارزشمند دانشمندان ومتخصصان ایرانی غیرمقیم در قالب برنامه‌هایی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، فعالیت‌های فناورانه و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی با تأکید بر مدل چرخش نخبگان تعریف شده است.

کرمی، ارائه تسهیلات به بیش از هزار و ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان بازگشتی را از جمله دستاوردهای این طرح نام برد و یادآور شد: تعداد متخصصان ایرانی بازگشتی از اسفند ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۹ به ۱۵۶۰ نفر رسیده و از زمان آغاز اجرای رسمی طرح همکاری با متخصصان ایرانی، به طور متوسط روزانه بیش از یک متخصص ایرانی به کشور بازگشته است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اضافه کرد: بر اساس نتایج پیمایش سنجش میل به مهاجرت دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی توسط رصدخانه مهاجرت ایران در سال ۱۳۹۷ شمسی، ۱۶ درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند، می‌خواهند دوباره برای زندگی به ایران بازگردند و ۳۴ درصد نیز تمایلی برای بازگشت به کشور ندارند، علاوه بر آن حدود ۵۰ درصد از افرادی که می‌خواهند مهاجرت کنند، هنوز تصمیم قطعی برای ماندن در خارج از کشور و یا بازگشت به وطنشان نگرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین این افراد به طور بالقوه قابلیت بازگشت به کشور را دارند و در صورت فراهم شدن بستر مناسب برای بازگشت دانشجویان خارج به کشور و فراهم شدن امکانات در جهت اصلاح و پیشرفت کشور، تصمیم این افراد می‌تواند در راستای بازگشت به کشور تغییر کند.

کرمی با اشاره به عوامل مؤثر بر خروج و بازگشت ایرانیان مهاجر که طی پرسشنامه‌ای تهیه شده است، گفت: حدود نیمی از افراد گفتند که از این برنامه‌ها بهره‌مند نشده‌اند و حدود ۳۴ درصد نیز نسبت به برنامه‌های حمایتی دولت اطلاعی ندارند که در صورت افزایش آگاهی بخشی در این زمینه، میل به بازگشت و جمعیت دانشجویان و متخصصان ایرانی خارج از وطن می‌تواند افزایش یابد.

کرمی با بیان اینکه زنان تمایل کمتری به تحصیل در ایران دارند، اظهار کرد: این در حالی است که هم اکنون ۵۵ درصد دانشجویان بین المللی در ایران مرد و ۴۵ درصد زن هستند.

به گفته وی دانشجویان بین المللی در ایران بیشتر مشغول به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند، اما باید توجه کرد که تقاضا برای ورود به رشته‌های پزشکی در ایران رو به افزایش است که این امر ناشی از برنامه‌های وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۹۴، تمامی برنامه‌های آموزشی را به زبان انگلیسی بر روی وب سایت دانشگاه‌ها قرار داد و برای دانشجویان بین المللی قابل استفاده کرده است.

وی با اشار ه به سه حوزه برتر دانشجویان بین المللی در ایران، گفت: در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۴۷، ۲۳ و ۱۶ درصد سه حوزه برتر دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ایران بوده است. رشته‌های مرتبط با علوم پایه، هنر و کشاورزی و دامپزشکی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی حوزه‌های علاقه دانشجویان برای تحصیل در ایران بوده است.

کرمی با بیان اینکه عمده جمعیت دانشجویان بین المللی در ایران را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند، افزود: تنها در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، مقطع تحصیلی لیسانس با ۶۴ درصد بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را به خود اختصاص داده است. دوره تحصیلی کارشناسی ارشد با ۱۸ درصد، دکترای عمومی با ۹ درصد، دکترای تخصصی با ۶ درصد و کاردانی با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی قرار گرفته‌اند.

مشاور معاون علمی رییس‌جمهور با بیان اینکه مهمترین کشورهای دانشجو فِرِست به ایران، کشورهای آسیایی هستند، گفت: کشور افغانستان با اعزام حدود ۱۳ هزار و ۸۵۱ دانشجو به ایران در جایگاه اول و پس از آن کشور عراق با ارسال ۲ هزار و ۸۱۰ دانشجوی بین المللی و لبنان با ارسال هزار و ۳۶۸ دانشجوی بین المللی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند و این اعداد نشان می‌دهد که مهمترین کشورهای دانشجو فِرِست به ایران کشورهای آسیایی هستند.

کرمی افزود: این سه کشور در مجموع ۸۶ درصد از جمعیت دانشجویان بین‌المللی در ایران را تشکیل می‌دهند که بیانگر تمرکز ایران بر جذب دانشجویان خارجی از کشورهای منطقه است. پس از این سه کشور، کشورهای سوریه، چین و پاکستان به ترتیب در رده‌های بعدی دانشجوفِرِستی به ایران قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.