0 نظر
130 بازدید

بازتاب نشست سوچی در رسانه های سوریه

double-quot

دمشق-جارپرس-با آغاز گفت وگوهای ملی سوریه در شهر ‘سوچی’ در روسیه، گمانه زنی ها درباره این رویداد مهم سیاسی و اهداف و نتایج آن با وجود عدم حضور معارضان وابسته به ریاض، در رسانه های سوریه شدت گرفته است.

کد خبر : 24544
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1396 - 13:25
بازتاب نشست سوچی در رسانه های سوریه

 

به گزارش جارپرس از ایرنا، روزنامه های سوریه که از مدتها قبل اخبار مربوط به برنامه ریزی ها برای گفت و گوهای سوری – سوری در سوچی را منعکس می کنند، همزمان با روز نخست این نشست، سرمقاله ها و تحلیل های خود را به نتایج و پیامدهای احتمالی آن اختصاص دادند.
روزنامه ‘الوطن’ در صفحه نخست شماره امروز خود نوشت: تنها چند ساعت تا آغاز گفت و گوهای ملی سوریه در سوچی باقیمانده و هیات های شرکت کننده یکی پس از دیگری به سمت مکان برگزاری نشست در کرانه دریای سیاه پرواز می کنند.
حدود ۱۶۰۰ نفر که ۳۵۰ نفر از آنها از خارج سوریه هستند، در نشست سوچی حضور خواهند یافت . خبرهایی درباره بیانیه پایانی این نشست که در رسانه ها منتشر شده، پیشاپیش تصویری اولیه از نتایج مثبت این نشست ترسیم کرده است.
الوطن به نقل از منابع دیپلماتیک عربی افزود: ‘سرگئی لاوروف’ وزیر خارجه روسیه و ‘استفان دی میستورا’ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه، دو سخنران نشست آغازین خواهند بود.
به نوشته الوطن، شرکت کنندگان در نشست نمایندگان قشرها، گروه ها، سازمان ها و احزاب مختلف مردمی هستند که در قالب چهار کمیته ریاست، پیگیری ها، بحث درباره قانون اساسی، سازماندهی و رسیدگی به ایرادهای برنامه ها، نشست را دنبال خواهند کرد.
روزنامه ‘الثوره’ نیز با اختصاص سرمقاله شماره امروز خود به این موضوع نوشت: با مشارکت ۱۶۰۰ نفر در نشست سوچی، قطار گفت وگوها روی ریل صحیح قرار می گیرد.
این روزنامه افزود: مردم سوریه امیدوارند مذاکرات سوچی آغازگر گفت و گوهای جدی سوری – سوری و راه حل سیاسی بدون دخالت طرف های خارجی باشد.
به نوشته الثوره، عدم حضور معارضان وابسته به ریاض، هیچ تاثیری در روند کار نشست و اهدافی که از آن دنبال می شود، نخواهد داشت و صرفا نشان دهنده وابستگی مطلق آنها به خط دهندگان خارجی شان است.
الثوره افزود: در این نشست که روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه (نهم و دهم بهمن ) برگزار می شود ۵۱۰ خبرنگار، ۱۲۵ روزنامه خارجی و ۵۲ روزنامه محلی از ۲۷ کشور آن را پوشش می دهند.
علاوه بر این ۷۸ شبکه تلویزیونی، ۳۸ خبرگزاری، ۲۱ سایت خبری و هشت شبکه رادیویی نیز اقدام به پوشش مستقیم خبری این رویداد خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، کنگره گفت و گوهای ملی سوریه از امروز در سوچی آغاز بکار می کند و فردا نیز ادامه خواهد داشت.
وزارت خارجه روسیه از حدود یکهزار و ۶۰۰ نفر از اقشار مختلف سوریه از جمله هیات دولت و معارضان سوری برای شرکت در نشست سوچی، دعوت کرده است.
توافق در خصوص برگزاری کنگره گفت و گوی ملی سوریه در سوچی، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه که نوامبر سال ۲۰۱۷ (آذرماه) در این شهر برگزار شد، به دست آمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.