ایران چند طرح تحقیقاتی درباره کرونا داشته است؟

double-quot تهران - جارپرس - بر اساس اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاکنون ۵۹۱۹ طرح پژوهشی مرتبط با کووید-۱۹ در سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور به ثبت رسیده است.
کد خبر : 50660
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 11:25
ایران چند طرح تحقیقاتی درباره کرونا داشته است؟

به گزارش جارپرس از ایسنا، از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، محققان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها طرح‌های مطالعاتی‌ را در دستور کار خود قرار دادند تا تاثیر داروهای مختلف و رویکردهای گوناگون درمانی بر این بیماری بررسی شود.

فروردین ماه سال جاری بود که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۸۳۰ طرح پژوهشی با موضوع ویروس کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی موفق به کسب مجوز اخلاق شده‌اند و میزان حمایت مالی وزارت بهداشت از طرح‌های پژوهشی ۱۳ میلیارد تومان بوده است. ۹ ماه پس از این گزارش اولیه، از سوی وزارت بهداشت سامانه‌ای در دسترس عموم قرار گرفت که جزئیات تمام طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور در آن قابل مشاهده است.

بر اساس آن چه در سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور اعلام شده است، تا ساعت دوازده و ۱۹ دقیقه‌ی ظهر روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه، ۵۹۱۹ طرح پژوهشی مرتبط با کووید-۱۹ در این سامانه به ثبت رسیده است.

برخی از این طرح‌های پژوهشی، با قید “مصوب منتظر اجرا”، گروهی دیگر تحت عنوان “در حال نظارت” و تعدادی هم با عبارت “خاتمه یافته” ثبت شده‌اند.

در اطلاعات ارائه شده از سوی این سامانه می‌توان علاوه بر عنوان مطالعه، اسامی پژوهشگران هر طرح، کد اخلاق طرح، محل اجرای پژوهش، تاریخ ارسال و تصویب و همچنین چکیده‌ی مطالعه را مشاهده کرد.

آخرین طرح خاتمه‌ یافته‌ی قابل مشاهده در این سامانه، در روز ۱۷ اسفند به ثبت رسیده است و عنوان آن “مروری بر کووید-۱۹ و اثرات آن بر روی کبد” است که محققان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آن را به پایان رسانده‌اند.

هر چند که راه‌اندازی این سامانه و به‌روز شدن منظم آن رخداد قابل توجهی است اما می‌توان با اعلام جزئیات بودجه‌های تخصیص یافته به هر کدام از مطالعات و ذکر خلاصه‌ای از نتایج آن‌ها به شفافیت بیشتر مطالعات علوم پزشکی که هر از چندگاهی مورد انتقاد محققان و مسئولان قرار می‌گیرد، کمک کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.