ایران-پاکستان؛ دو همسایه با دشمنان و تهدیدات مشترک

double-quot اسلام‌آباد- ایرنا - جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با سابقه تاریخی دوستی، در گذر سال‌ها، دشمنی‌ها و تهدیدات امنیتی مشترکی را همچون تروریسم و حامیان خارجی این پدیده، تجربه کرده‌اند.
کد خبر : 138048
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 16:34
ایران-پاکستان؛ دو همسایه با دشمنان و تهدیدات مشترک

به گزارش روز شنبه جارپرس ازایرنا، دو کشور همسایه در کنار دوستان و ظرفیت‌های بی‌شمار همکاری، دشمنان مشترک بیشماری در منطقه و جهان دارند که سرآمد آنان که همیشه و همه جا به دنبال بی ثباتی در دوسوی مرزهای مشترک بین ایران و پاکستان هستند رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارند. اما تاریخ معاصر به ویژه در دهه‌های اخیر این امر را به اثبات رسانده که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در کنار هم لنگرگاه برقراری امنیت و ثبات در منطقه بوده‌اند.

روز گذشته پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و پاکستان، نخست وزیر پاکستان پایان تنش میان دو کشور همسایه را اعلام کرد که به این ترتیب برگ دیگری از دفتر روابط دو کشور ورق خورد.

تهران و اسلام‌آباد به دلیل مواضع روشن خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و همچنین در راستای ریشه کن کردن تروریسم تکفیری در منطقه، همیشه جزو اهداف اصلی خرابکارانه تل آویو، واشنگتن و دیگر متحدان آن ها بوده اند و همیشه و همه جا تلاش شده است تا با ناامن کردن دو کشور و هدف قراردادن ناجوانمردانه غیرنظامیان، نیروهای نظامی و انتظامی در جای جای خاک ایران و پاکستان، ثبات و امنیت این دو کشور و به تبع آن در منطقه جنوب آسیا و خاورمیانه هدف قرار گیرد.

این در حالی است که دو کشور علاوه بر همکاری های عمیق استراتژیک در حوزه برقراری امنیت و گسترش ثبات در منطقه به لحاظ جغرافیایی نیز از مهمترین کشورهای دنیا به شمار می روند. قرار گرفتن دو کشور در مسیر اصلی جاده ابریشم، دسترسی ویژه به آب های آزاد، قرار گرفتن در گذرگاه های مهم دریایی و زمینی، وجود منابع غنی انرژی و معدنی، وجود زمین های حاصلخیز و توانایی دو کشور در تولید مواد غذایی و موارد دیگر اهمیت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در منطقه و جهان را چندین برابر می کند و به همان اندازه نیز دو کشور و دو ملت را هدف حملات خرابکارانه و فشارهای بین المللی قرار می دهد.

دشمنان تهران و اسلام‌آباد به خوبی درک کرده اند که بهترین و اثرگذارترین راه برای از بین بردن امنیت و ثبات در منطقه، خدشه وارد کردن به روابط دو همسایه است. همین مساله دو کشور را با تهدید مشترک «تروریسم» مواجه کرده است؛ ابزاری که با هدف قراردادن امنیت و ثبات در دو سوی مرزها، راه را بر سیطره مجدد قدرت‌هایی باز می کند که دستشان از منابع دو کشور کوتاه مانده است.

در مرداد ماه امسال حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر به پاکستان از اراده مشترک دو کشور برای تبدیل مرزهای امنیتی به اقتصادی خبر داد. وی همچنین اعلام کرده بود: ما معتقدیم مردم پاکستان و ایران یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستند. ما امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم.

در رویداد اخیر، جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اجازه نخواهد داد از خاک کشور همسایه مورد تهدید قرار بگیرد و تروریسم را تهدید هم‌زمان خود و همسایه می‌داند. اقدام ایران در هدف قرار دادن مقر گروه تروریستی «جیش العدل» در حالی صورت گرفت که شمشاد احمد خان دیپلمات برجسته پاکستانی دیروز در اظهاراتی با تاکید بر مشروعیت نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد تهدید تروریسم در مرزهای مشترک، اظهار داشت که گروه «جیش العدل» از سوی آمریکا حمایت می‌شود.

مقامات سیاسی و نظامی ایران و پاکستان در رویداد اخیر با تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم و تاکید هم‌زمان بر دوستی دیرینه دوجانبه، توطئه دشمنان مشترک را ناکام گذاشته اند. دیپلماسی فعال در دوسوی مرزهای مشترک به ویژه ارتباطات نزدیک مقامات ارشد وزارتخانه‌های خارجه ایران و پاکستان بعلاوه تماس‌های نزدیک مسوولان بلندپایه نظامی دو کشور با مدیریت اختلاف پیش آمده و تاکید بر ویژگی های مشترک تهران و اسلام آباد توانست از گسترش اختلاف، تنش و دوری دو همسایه از یکدیگر جلوگیری کند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان طی سالیان متمادی در سطوح عالی سیاسی و نظامی همیشه در حال پیشبرد اهداف مشترک، گسترش همکاری های دو جانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی، نظامی و امنیتی هستند و ارتباطات مکرر و دائم و ملاقات های همیشگی سران سیاسی و نظامی ایران و پاکستان بهترین گواه بر این مدعا به شمار می رود.

همچنین مواضع کاملا همسو و هماهنگ میان تهران و اسلام‌آباد در دو مساله اساسی جهان اسلام یعنی مساله فلسطین و مبارزه با تروریسم تکفیری نیز به خودی خود نشان دهنده عمق همکاری و همسویی میان دو کشور است. حمایت قوی جمهوری اسلامی ایران از مسائل منطقه‌ای مرتبط با پاکستان به ویژه مواضع مشفقانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام سید علی خامنه‌ای در بحث «مردم شریف کشمیر» همواره زبانزد رهبران سیاسی و نظامی پاکستان بوده و آنان نسبت به این حمایت‌های مقام معظم رهبری ابراز ارادت می‌کنند.

پاکستان و ایران در تاریخ معاصر خود به خوبی نشان داده اند که بهترین دوست برای دیگری در زمان نیاز طرف مقابل به کمک و یاری هستند. مصادیق این امر نیز در حمایت های سیاسی دو طرف از یکدیگر، همکاری های نظامی دو جانبه، حجم مبادلات اقتصادی و گسترش روزافزون آن و حتی در وقایع و بلایای طبیعی به خوبی قابل مشاهده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر اهمیت گسترش روابط میان دو کشور تاکید داشته و در مسائل حساس همچون مساله کشمیر صراحتا از موضع اسلام آباد در قبال این مساله حمایت فرموده اند.

همچنین در وقایع و بلایای طبیعی همچون سیل ویرانگر پاکستان ایشان شخصا بر حمایت و کمک رسانی به مردم پاکستان تاکید کرده و با سخنان دلنشین خود از ملت و دولت جمهوری اسلامی برای کمک به ملت پاکستان دعوت به عمل آوردند.

خواجه محمد آصف وزیر سابق دفاع پاکستان، روز پنجشنبه تروریسم را چالش مشترک در منطقه از جمله میان تهران و اسلام‌آباد دانست و با تاکید بر لزوم حفاظت از روابط تاریخی با ایران گفت: ما باید به یاد داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران هموراه پشتیبان پاکستان در شرایط دشوار بوده است.

هرچند که پاکستان نیز در مقابل تلاش کرده است امنیت و آسایش مردم شریف ایران را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود تعریف کند اما جمهوری اسلامی ایران از کشور پاکستان اقدامات جدی تر و به موقع علیه دشمنان امنیت در مرزهای مشترک به ویژه لانه‌های تروریست‌ها در خاک این کشور همسایه را انتظار دارد، همچنان که نشان داد در مبارزه با تروریسم اراده‌ای جدی دارد.

در حالی که رژیم صهیونیستی به جنایات بی شرمانه خود در فلسطین ادامه می دهد و از سوی دیگر نیز حامیان و بانیان این رژیم نامشروع یعنی ایالات متحده آمریکا و انگلیس در حمایت آشکار از این رژیم و جنایات سربازان آن حملات هوایی و موشکی متعددی را علیه مردم مظلوم یمن که به دادخواهی و یاری مظلومان فلسطینی ایستاده اند به انجام می رساند، ایران و پاکستان اجازه بهره‌برداری از اختلافات را به دشمنان مشترک نمی‌دهند. مقامات بلندپایه سیاسی دو کشور ضمن فعال ساختن کانال های دیپلماسی دوجانبه و ارائه بیانیه ها و مواضع سازنده ضمن جلوگیری از گسترش اختلافات، در حال از میان برداشتن چالش‌های موجود بوده و تمامی تلاش خود برای آغاز مجدد روابط دیپلماتیک در عالی ترین سطح ممکن و ادامه همکاری های همه جانبه به کار بسته اند.

تماس تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور و همچنین پیام سید رسول موسوی، دستیار وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل جنوب آسیا مبنی بر اظهار رضایت از روند حل اختلافات و امیدواری برای بازگشت سفرای دو کشور به محل ماموریت خود، نشان دهنده عزم جدی دو همسایه برادر برای از میان برداشتن اختلافات پیش آمده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.