ایران تسلط خود را در خلیج فارس تثبیت کرده است

double-quot تهران - جارپرس - علیرضا تقوی گفت: جمهوری اسلامی ایران به چنان قدرتی دست پیدا کرده که شرکت‌های آمریکایی می‌ترسند که نفت او را سرقت و تخلیه کنند.
کد خبر : 130602
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 15:48
ایران تسلط خود را در خلیج فارس تثبیت کرده است

به گزارش جارپرس از ایسنا، در روزهای گذشته روزنامه آمریکایی وال استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های مطلع عنوان کرد که دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران نیستند.

نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده، اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند.

گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده، اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کار‌های مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند.

مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در هیوستون به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «شرکت‌هایی که به هر طریقی در خلیج فارس حضور دارند به معنای واقعی کلمه، می‌ترسند چنین کاری انجام دهند.» او گفت نگرانی این شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایرانی‌ها واقع شوند.

منابع مطلع می‌گویند نفتکش سوئز راجان بعد از گزارش‌های یک شرکت خصوصی ضد ایرانی در آمریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار گرفت.

عبور حدود یک‌چهارم انرژی جهان از تنگه هرمز و تسلط ایران بر این تنگه راهبردی به همراه افزایش توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه طی سال‌های گذشته، امکان اجرای راهبرد «تهدید در برابر تهدید» و انجام عملیات مقابله به مثل در قبال توقیف شناور‌های ایرانی و نفتکش‌های حامل نفت کشورمان را بیش از پیش فراهم کرده است.

علیرضا تقوی کارشناس مسائل بین الملل در این باره  و در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت:ایران هشدار داده و عنوان کرده هر شرکت نفتی و یا هر پالایشگاهی که محموله نفت کشتی مورد بحث را بخرد و یا تخلیه کند واکنش متقابل نشان می‌دهیم. به دلیل آن که توقیف نفتکش سوئز راجان که در استخدام ایران بوده غیر قانونی است و ایران واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود:ایران در واکنش به این اتفاق  کشتی که به مقصد هیوستون تگزاس در حرکت بود را توقیف کرد و اکنون این کشتی در بندر  عباس است و محموله آن هم کاملا تحت کنترل ایران هست و ما هم اعلام کردیم تا زمانی که محموله ایران آزاد نشود این کشتی نیز آزاد نمی‌شود و همچنین هر کس نفت کشتی تحت استخدام ایران را بخرد ایران واکنش نشان می‌دهد و توقیف می‌کند. در نتیجه هنوز هیچ شرکتی این نفت را نخریده با وجود حکم دادگاه آمریکا آن‌ها قادر به تخلیه محموله آن نیستند و هیچ شرکت آمریکایی حاضر  به این اقدام نیست.

تقوی افزود:این اتفاق به این معنی است که جمهوری اسلامی ایران به چنان قدرتی دست پیدا کرده که شرکت‌های آمریکایی می‌ترسند که نفت او را بدزدند و تخلیه کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر جمهوری اسلامی اراده کند می‌تواند محموله‌های آن‌ها را توقیف کند و دولت آمریکا نیز کاری از نمی‌تواند انجام دهد و شرکت‌های آمریکایی اگر از قدرت بازدارندگی دولت مردان خود در خلیج فارس اطمینان داشتند و مطمئن بودند که ایران در مقابل آمریکال کاری از دستش بر نمی‌آید به راحتی نفت را تخلیه می‌کردند، اما اکنون حاضر به انجام این کار نیستند. چون می‌دانند که ایران به چنان تسلطی در خلیج فارس دست پیدا کرده که اگر نفت او را توقیف کنند می‌تواند هر محموله نفتی را توقیف کند و دولت و ارتش آمریکا نیز کاری نمی‌توانند انجام دهد.

وی تاکید کرد:این موضوع پیغامی برای آمریکای‌ها دارد که ایران تسلط خود را در خلیج فارس تثبیت کرده و برای خودمان نیز نشان دهنده آن است که مسیری که در خلیج فارس طی کردیم مسیر درستی بوده و هم در راهبرد و هم در تاکتیک در خلیج فارس مقابل آمریکایی‌ها چیره شده ایم و آمریکایی باید آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: دلایلی دیگری درباره تسلط ایران در خلیج فارس وجود دارد. یکی از آن‌ها ذاتی است به عنوان مثال سواحل و جزایر متعددی که ایران دارد و دلیل دیگر جمعیت زیاد کشور ما است و جمعیت زیاد نیز اصولا یکی اتز مولفه‌های قدرت است می‌توان با تکیه بر همین نیرو‌های شناور‌های بیشتر و نیرو‌های نظامی بیشتری داشت و نکته دیگر آن است به شکل تاریخی ایرانی‌ها خلیج فارس را متعلق به خودشان می‌دانند و در خانه خودشان درگیری‌ها را مدیریت می‌کنند و درگیری و تنش در خانه خود به راحتی مدیریت می‌شود تا به عنوان مثال هزاران کیلومتر دورتر باشد این آمریکایی هستند که هزاران کیلومتر دورتر به اینجا آمده و با توجه به راهبرد‌های نامتقارن سپاه پاسداران و استفاده  روزانه از صد‌ها شناور تندرو در خلیج فارس که همه آن‌ها موشک انداز هستند.

وی افزود:کشور ما توانسته تسلط مطلقی از خود بر خلیج فارس نشان دهد و همین امر باعث شده که کشور‌های عربی هم سعی می‌کنند که با ایران ائتلاف دریایی ایجاد کنند، چون متوجه شدند که ایران قدرت مطلق در خلیج فارس شده است  و معتقد هستم که آمریکا با این اقدام تلاش می‌کند که این پیام را مخابره کند که ایران قدرت مسلطی بر خلیج فارس نیست و  اعتقاد دارم افزایش نیرو‌های آمریکا در خلیج فارس تاثیر خاصی بر کشور ما نخواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.