اولین رفع فیلتر از راه می‌رسد

double-quot تهران - جارپرس - بر خلاف روزهای ابتدایی هفته قبل که اقتصاد کشور تحت تاثیر موج سرما و بارش‌های گسترده قرار گرفت و محدودیت‌هایی در برخی فعالیت‌ها برای مدیریت مصرف انرژی انجام گرفت، در هفته جاری اقتصاد کشور فعالیت خود را به شکل عادی شروع کرد، هرچند معضل آلودگی کلان‌شهرها همچنان ادامه دارد.
کد خبر : 113003
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 23:40
اولین رفع فیلتر از راه می‌رسد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در هفته‌ای که گذشت، بورس کالا و عرضه خودرو و ربع سکه در آن، سهم مهمی از خبرهای اقتصادی را به خود اختصاص داده بود و در خبرهای شنبه نیز این موضوع در ابعادی دیگر ادامه پیدا کرد، با این وجود مهم‌ترین خبر روز نه از صنعت و اقتصاد کلان که از وزارت ارتباطات به گوش رسید.

چهره روز: کلاب هاوس

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات که در هفته‌های گذشته تحت تاثیر فیلترینگ و دشواری در دسترسی به اینترنت در فشار شدیدی قرار گرفته بود، امروز سرانجام با یک خبر خوب آمد، خبری که هر چند احتمالا تنها بخش محدودی از جامعه را در بر می‌گیرد اما می‌تواند این امید را به وجود بیاورد که در هفته‌های آینده، خبرهای بهتری نیز از این حوزه مخابره شود.

او امروز گفت: من قبلاً اعلام کرده‌ام که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، متولی فیلترینگ است و حدود ۱۳عضو دارد که دولت یکی از اعضای آن است. تلاشمان این است محدودیت‌هایی که قابلیت برطرف شدن دارند، برداریم و ان‌شاالله طی دو روز آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید. البته دو پلت‌فرم اینستاگرام و واتس اپ که با مصوبه نهادهای امنیتی مسدود شدند، فعلا مشمول این اتفاق نیستند و در این زمینه نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند اما سرویس ها و خدماتی هستند که از نظر ما قابلیت بازنگری دارند و اکنون مسیری را دنبال می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد. مشخصا کلاب هاوس طی روزهای آینده رفع فیلتر می شود.

شکست خورده روز: نقدینگی

تورم دو رقمی و پرفشاری که در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران به وجود آمده، عوامل مختلفی دارد و در میان آنها، یکی از اصلی ترین مسائلی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز در رابطه با آن اتفاق نظر دارند، سهم پررنگ رشد نقدینگی در بالا بودن تورم ایران است.

مقامات دولت در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که نسبت به کاهش نقدینگی اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند و حالا جدیدترین خبر از این حکایت دارد که سرانجام سرعت رشد نقدینگی کاهش یافته است. رشد نقدینگی براساس آمارهای بانک مرکزی در مهرماه سال گذشته ۴۰.۱ درصد بود که در پایان آذرماه امسال به پایین‌ترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته از دولت سیزدهم یعنی ۳۳.۴ درصد رسیده است که کاهش حدود هفت درصدی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بانک مرکزی تلاش خود برای کاهش نرخ ارز را نیز ادامه داده و در جدیدترین خبر اعلام شده که  پس از مذاکرات پولی و بانکی موفق با مقامات بانکی عراق، گشایش های ارزی جدیدی جهت عرضه ارز در سامانه نیما صورت گرفت؛ به طوری که بعد از یک وقفه یک ساله امروز ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع بانک مرکزی کشورمان در عراق در سامانه نیما عرضه و کل آن بلافاصله به فروش رفت و این فرایند طی روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت.

بازار روز: خودرو

در روزهای گذشته با آغاز رسمی عرضه خودرو در بورس کالا، این بازار شرایط متفاوتی را تجربه کرده و البته با نوسانات نرخ ارز، این تغییرات همچنان ادامه دارد. در جدیدترین تحلیل انجام شده از بازار خودرو، به نظر می‌رسد که قیمت برخی ماشین‌ها در بازار داخلی در پایان دی ماه نزولی شده است. بررسی بازار خودرو در یک ماهه دی ماه نشان می‌دهد که قیمت برخی از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و تنها خودروی شاهین سایپا در آخرین روز دی ماه ( ۲۸ دی ماه) نسبت به نیمه‌های دی ماه، کاهش را تجربه‌ کرده‌اند؛ روند صعودی قیمت‌ها در بازار که از آذر ماه آغاز شد تا نیمه دی ماه آن چنان تند شد که در پایان دی که قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کرده، همچنان بالاتر از قیمت‌ها در ابتدای دی ماه است.

ایسنا همچنین امروز در گزارشی، چگونگی خرید خودرو از بورس کالا را در اینجا  تشریح کرده است.

البته در شرایطی که قرعه کشی خودرو باید به سمت گام‌های نهایی خود حرکت کند، شرطی جدید درباره نحوه ثبت نام در این حوزه نیز مطرح شده است. با تصمیم جدید از این پس تنها کسانی می توانند ثبت‌نام کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود باشد و از طریق بانک مسدود شود؛ این محدودیت در حالی قرار است اعمال شود که دوره قرعه‌کشی‌ها به پایان خود (طبق وعده وزارت صمت) نزدیک می‌شود.

جدا از خودرو، ربع سکه نیز دیگر کالایی است که همچنان برنامه عرضه آن در بورس کالا ادامه دارد و در جدیدترین خبرها، درباره نحوه پرداخت مالیات این سکه‌ها توضیحی جدید ارائه شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در زمان دریافت ربع بهار آزادی عرضه شده در بورس نیازی به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست.

پرمصرف‌های روز: نیاورانی‌ها

پس از روزهای پر خبر انرژی در هفته گذشته، آرامشی نسبی در این حوزه حاکم شده و آنطور که رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفته درحال حاضر ۳۰ درصد جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل و با محدودیت مواجه هستند اما قرار شده تا دو روز آینده این محدودیت‌ها کاهش یابد.

البته سخنگوی شرکت ملی گاز نیز در حالی از نبود افت فشار و قطع گاز سخن گفته که پیش بینی کرده است در روزهای آینده باز هم مصرف گاز در کشور افزایش پیدا کند.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز گزارشی از وضعیت مصرف آب در پایتخت منتشر کرده که بر اساس آن، ناحیه نیاوران با ۱۸ هزار و ۲۰۰ مشترک بدمصرف بیش‌ترین تعداد بدمصرف را در خود جای داده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.