اولویت‌های روسیه در زمان ریاستش بر شورای امنیت

double-quot تهران - جارپرس - یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل و تشدید تنش در مواضع و سخنرانی‌ها در این نهاد سازمان ملل گفت: هر چقدر هم فضا در شورای امنیت پرتنش شود اما نهایتا به تغییر ملموسی در سطح قطعنامه‌ها کشیده نخواهد شد.
کد خبر : 120729
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1402 - 13:08
اولویت‌های روسیه در زمان ریاستش بر شورای امنیت

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، صباح زنگنه افزود: رییس شورای امنیت از اختیارات محدودی برخوردار است و این‌گونه نیست که بتواند به طور موثر در روند کار شورا اعمال نفوذ کند. فقط می‌تواند در تغییر دستور کار اعمال نفوذ کند و نقش ایفا کند و با لابی کردن با کشورهای مختلف برای‌ آن موضوع حامی پیدا کند.

وی ادامه داد: اختلافات میان کشورها عاملی در تغییر روند کار شورای امنیت به طور کیفی و کمی نیست، فقط کمک می‌کند که موضوعاتی در اولویت قرار گیرد یا در اولویت قرار نگیرد، وگرنه اختلافات به تعطیل شدن یک موضوع یا نشدن آن مربوط نیست.

زنگنه اظهار کرد: با توجه به مسایلی که الان میان روسیه و آمریکا بسیار جدی مطرح است، بعید است فضاهای سیاسی بین المللی در تلطیف این فضا موثر باشند مگر اینکه یکی از طرف ها در حال شکست در معادلات میدانی باشد و باید راه‌حلی را بیابد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پاسخ به اینکه روسیه می تواند علیه آمریکا یا متحدانش فضا را در شورای امنیت تشدید کند، گفت: در یک ماه آینده که ریاست شورای امنیت در اختیار روسیه است باید دید چه اولویت‌هایی برای روسیه وجود خواهد داشت به عنوان مثال اقداماتی که اسراییل علیه روسیه به نفع اوکراین انجام می دهد، می تواند موجب شود برخی قطعنامه ها مخالف اسراییل اولویت پیدا کند.

وی تصریح کرد که احتمالا در یک ماه آینده با توجه به اختلاف مواضع روسیه و آمریکا بر سر اوکراین شورای امنیت فضای پرتنشی را شاهد خواهد بود به ویژه که در سطح میدان در اوکراین اتفاقات عجیبی در حال روی دادن است. در عین حال معتقدم هر چقدر هم فضا در شورای امنیت پرتنش شود اما نهایتا به تغییر ملموسی در سطح قطعنامه‌ها کشیده نخواهد شد. ممکن است صدور یک قطعنامه را جلو بیندازد یا با تاخیر مواجه کند اما به طور محتوایی بعید است اتفاق خاصی را شاهد باشیم.

زنگنه اظهار کرد: در سطح شورای امنیت معمولا کشورها حرمت هم را نگه می دارند، باید شاهد باشیم بببینم روسیه طرح جدیدی ارایه می‌کند برای نظم نوین جهانی یا نه. بسیاری اعتقاد دارند که مواضع روسیه در انتقاد از نقش آمریکا در سازمان ملل بیشتر برای کسب امتیاز است. روسیه به دنبال این است که با این مواضع علیه آمریکا فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی انجام دهد و امتیاز کسب کند. باید دید دیپلمات‌های روسیه تا چه اندازه در این زمینه موفق خواهند بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.