0 نظر
150 بازدید

اوباما: تصمیم ترامپ یک اشتباه بسیار مهلک است

double-quot
تهران – جارپرس – باراک اوباما تاکید کرد که تصمیم امروز در به خطر انداختن برجام یک اشتباه بسیار مهلک است.
کد خبر : 25545
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 5:17
اوباما: تصمیم ترامپ یک اشتباه بسیار مهلک است

به گزارش جارپرس به نقل از ایسنا، باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین آمریکا که از زمان پایان ریاست‌جمهوری خود اظهارنظری در مورد برجام نکرده بود، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تهدیدهای مهم‌تری برای امنیت آمریکا را نمی توان یافت که از احتمال اشاعه تسلیحات هسته‌ای یا ایجاد یک جنگ ویرانگر در خاورمیانه خطرناک‌تر باشد.

وی افزود: واقعیت شفاف است. برجام نتیجه‌بخش بوده است و این دیدگاهی است که متحدان ما،‌ کارشناس مستقل و وزارت دفاع کنونی آمریکا نیز بر آن اتفاق نظر دارند. برجام در راستای منافع آمریکا بوده است و توانسته برنامه هسته‌ای ایران را تا حدود زیادی محدود کند. برجام الگویی است که نشان می‌دهد دیپلماسی می‌تواند به چه چیزهایی دست یابد. رژیم‌های بازرسی و راستی آزمایی دقیقا چیزهایی است که آمریکا باید آنها را در قبال کره شمالی نیز به کار گیرد. در واقع زمانی که ما همه به دنبال استفاده از دیپلماسی برای موفقیت در برابر کره شمالی هستیم، خروج از برجام دستیابی به یک توافق با کره شمالی را نیز تهدید می‌کند به همین دلیل بیانیه امروز در مورد برجام بسیار گمراه‌کننده بود.

خروج از توافق هسته‌ای با ایران در واقع پشت کردن آمریکا به نزدیک‌ترین شرکای ما است، توافقی که دیپلمات‌ها،‌ دانشمندان و کارشناسان اطلاعاتی ارشد ما برای آن مذاکره کردند. در یک نظام دموکراتیک همواره تغییراتی در سیاست‌ها و اولویت‌های دولت کنونی و دولت بعد وجود دارد اما نقض توافقی که کشور ما یکی از اعضای آن است باعث تضعیف اعتبار آمریکا می‌شود و نیز ما را در برابر قدرت‌های جهانی دیگر قرار می‌دهد.

مهم است که چند واقعیت را در مورد برجام به خاطر داشته باشیم نخست اینکه برجام یک توافق تنها میان دولت من و دولت ایران نبوده است. پس از سال‌ها ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی که توانست تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه ایران اعمال کند ما همراه با انگلیس، فرانسه، ‌آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه و چین به چنین توافقی دست یافتیم. این یک توافق کنترل تسلیحاتی چندجانبه است که به تایید همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل رسیده است.

نکته بعدی آن است که برجام در راستای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است برای چند دهه ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داد و به نقطه‌ای رسیده بودند که می‌توانستند سوخت‌های شکاف‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب را تولید کنند. برجام در واقع زمان لازم برای ساخت بمب را افزایش داد. از زمان عملی شدن توافق هسته‌ای با ایران، این کشور هسته راکتوری که می‌توانست پلوتونیوم مناسب برای ساخت سلاح هسته‌ای را تولید کند را از بین برد و همچنین دو سوم از سانتریفیوژهای خود (۱۳ هزار عدد) را برچید و آنها را تحت نظارت بازرسان بین‌المللی قرار داد. ایران همچنین ۹۷ درصد از انباشت اورانیوم غنی شده خود را از بین برد که در واقع از مواد ضروری برای ساخت بمب هسته‌ای است بنابراین تحت هر شرایطی برجام توانسته محدودیت‌های سرسختانه‌ای را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند.

همچنین توافق هسته‌ای با ایران نه بر اساس اعتماد، بلکه بر پایه بازرسی‌های همه‌جانبه و سرسختانه‌ترین رژیم راستی آزمایی در طول تاریخ استوار است. بازرسان بین‌المللی همچنین بر همه زنجیره هسته‌ای ایران نظارت دارند بنابراین این کشور نمی‌تواند در توافق تقلب کند. بدون برجام بازرسی‌ها از بین خواهد رفت.

نکته چهارم پایبند بودن ایران به برجام است. این تنها دیدگاه دولت من نبود. جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز تایید کرد که ایران به تعهدات خود در توافق عمل کرده است و این موضوع را چندین بار به کنگره نیز گزارش داد. همچنین نزدیک‌ترین متحدان ما و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است نیز این موضوع را تایید کرده است.

از طرفی نباید فراموش کرد که برجام تاریخ انقضا ندارد. ممنوعیت ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای همواره ادامه خواهد داشت. بخش‌های بسیار مهمی از برجام از محدودیت‌های برجام همیشگی خواهد بود. با وجود آنکه برخی از مفاد برجام در طول زمان نرم‌تر می‌شوند این موضوع تا ۱۵ یا ۲۰ سال آینده رخ نخواهد داد.

در نهایت برجام هرگز قرار نبود همه مشکلات ما با ایران را حل کند. ما با دید باز می‌دانستیم که ایران به فعالیت‌های ثبات‌زدای خود از جمله حمایت از تروریسم، تهدید علیه اسرائیل و همسایگان خود ادامه می‌دهد اما دقیقا به همین دلیل بود که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است. هر منظر از رفتارهای ایران می‌تواند در صورت وجود سلاح هسته‌ای بسیار خطرناک‌تر نیز شود. توانایی ما برای مقابله با رفتارهای ایران و نیز ایجاد یک اتحاد برای مقابله با این کشور با برجام تقویت شده است و بدون آن تضعیف می‌شود.

به همین دلایل من معتقدم این تصمیم که برجام را با مخاطره روبرو کرده است آن هم بدون بروز هرگونه نقض توافق از سوی ایران یک اشتباه مهلک است. بدون این توافق آمریکا در نهایت باید میان ایران هسته‌ای یا یک جنگ دیگر در خاورمیانه یکی را انتخاب کند. ما همه خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را متوجه هستیم.

اظهارات اوباما درباره دستیابی ایران به بمب هسته ای در حالی عنوان شده است که مقامات کشورمان همواره تاکید داشته‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.