روزنامه پاکستانی نوشت:

اهمیت بریکس برای دولت آتی پاکستان و ضرورت جذب حمایت ایران، روسیه و چین

double-quot تهران- جارپرس- روزنامه پاکستانی «داون» خطاب به دولت آتی این کشور نوشت: پاکستان عضویت در سازمان بریکس را در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهد و برای این هدف صرف نظر از جبهه‌گیری غرب باید به دنبال جذب حمایت جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین باشد.
کد خبر : 138930
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 15:19
اهمیت بریکس برای دولت آتی پاکستان و ضرورت جذب حمایت ایران، روسیه و چین

به گزارش روز چهارشنبه جارپرس از ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان داون در سرمقاله‌ای با عنوان عضویت برای بریکس نوشت: در عصری که با ناهماهنگی‌های ژئوپلیتیکی درگیر است، دولت‌ها باید روابط خارجی خود را پرورش دهند تا بتوانند در برابر بادهای مخالف و وضعیت متزلزل نظم بین الملل، مقاومت کنند.

در این سرمقاله آمده است: پاکستان سال گذشته درخواست رسمی خود برای پیوستن به بریکس را ارائه کرد. این روند باید ایجاد روابط قوی با کشورهای منطقه و حمایت از گروه‌های چندملیتی را شامل شود که اقتصادها را یکپارچه کرده و احتمال درگیری را کاهش دهند. از این نظر، پاکستان پیش تر به سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین ملحق شده است و اکنون نگاه رو به جلو به حضور در بریکس دارد.

روزنامه داون پاکستان تاکید کرد: دولت آتی اسلام‌آباد باید برای پیوستن به بریکس برای جذب حمایت‌های مسکو، تهران و پکن تلاش کند. هرچند حضور هند و سابقه قدیمی رقابت میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو ممکن است مسیر عضویت پاکستان را دشوار سازد، اما پاکستان باید حساسیت ناشی از دوری از بریکس را درک ‌کند.

در این‌ گزارش آمده است: به رغم رویکرد منفی احتمالی جبهه غرب در بحث تمایل جدی اسلام‌آباد به بریکس و روابط نزدیک آن با پکن و مسکو، برای اینکه پاکستان با موفقیت به بریکس بپیوندد یا در عرصه های دیگر در سطح بین المللی رقابت کند، بی ثباتی سیاسی در داخل باید برطرف شود. پیوستن به بریکس از نظر اقتصادی و دیپلماتیک سود زیادی برای پاکستان خواهد داشت.

اوایل آذرماه امسال سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اقدام این کشور برای ثبت درخواست پیوستن به گروه بریکس را تایید کرد و افزود: بریکس یک مجمع چندجانبه‌گرایی مهم برای کشورهای درحال توسعه است.

پاکستان همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران است و ۲ همسایه مسلمان و از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای محسوب می‌شوند و حضور در بریکس قادر به ایجاد فضایی گسترده تر در راستای همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه به ویژه تجارت منهای دلار است. از آنجایی که اعضای کلیدی سازمان بریکس مصمم به دلارزدایی در تعاملات کلان تجاری میان یکدیگر هستند پاکستانی‌ها نیز با توجه به تحولات ژئوپلیتیک و دگرگونی‌های اقتصادی در منطقه و جهان درپی راهی برای کاهش فشار دلار و بکارگیری ارزهای محلی در تجارت خارجی هستند.

رئیس کمیسیون امور دفاع مجلس سنای پاکستان در جریان سفر اخیر خود به روسیه با معاون شورای امنیت ملی و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و گفت: اسلام‌آباد عزم جدی برای همکاری‌های نامحدود با مسکو دارد و روی حمایت روس‌ها برای عضویت در بریکس حساب ویژه باز کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.