انجام نشاء در ۱۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

double-quot تهران - جارپرس - رئیس جهاد کشاورزی گیلان، از انجام نشاء در ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی داخل شبکه سد سفیدرود خبر داد و گفت: امسال ۱۷۵۰ تن بذر گواهی شده را تولید کردیم که ۵۰ تن بیشتر از سال گذشته است.
کد خبر : 122432
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 16:35
انجام نشاء در ۱۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، صالح محمدی امروز در جمع خبرنگاران، جهاد کشاورزی را متولی تامین امنیت و اقتدار غذایی دانست و اظهار کرد: گیلان در حوزه امنیت غذایی جزو ۱۰ استان برتر کشور بوده و بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در این استان قابلیت کشت دارد و در ۲۰ محصول حائز رتبه های اول هستیم.

وی برنج را محصول مهم و راهبردی گیلان دانست و افزود: سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج سفید و یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک در گیلان تولید می شود که تامین کننده غذای ۲۰ میلیون ایرانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رتبه اول استان در تولید چای و زراعت چوب، تصریح کرد: از نظر سطح زیر کشت کیوی و تولید گل گاوبان و زیتون و مرکبات و کشت های گلخانه ای و آبزی پروری نیز رتبه اول کشور را داریم.

محمدی گیلان را دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دانست و اضافه کرد: در ۸۵ درصد این اراضی ارقام کیفی بومی کشت می شود که نسبت به ارقام پر پتانسیل، عملکرد کمتری دارد و لذا گیلان در حوزه تولید برنج، رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد.

وی زراعت برنج را یک کشاورزی پر آب دانست و یادآور شد: نیاز آبی گیاه برنج در هر هکتار شالیزار ۸۰۰۰ تا ۱۲ هزار مترمکعب بوده و لذا باید به سمت رقم های زودرس و کم آب بر برویم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان یکی از پیامدهای تغییر اقلیم را کاهش نزولات جوی و کمبود آورد رودخانه ها دانست و متذکر شد: شاهد کاهش عمق تالاب ها و آب بندان ها هستیم که ناشی از کاهش بارش باران در پاییز و زمستان است.

محمدی با بیان اینکه گرمایش جهانی در کشور ما دو درجه بیشتر است، عنوان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت را دنبال می کنیم تا با گسترش پوشش گیاهی از پیامدهای تغییر اقلیم و تبخیر سریع آب های سطحی جلوگیری کنیم.

وی ۵۰ درصد اقتصاد و ۳۰ درصد اشتغال استان را وابسته به کشاورزی دانست و ادامه داد: برای صیانت از تولید باید با برنامه عمل کنیم و لذا در حوزه زراعت محصول برنج، معرفی ارقام اصلاح و گواهی شده را در دستور کار داریم و هم اکنون هفت شرکت تولیدکننده بذرهای کیفی را تولید می کنند که بسیار نزدیک به ارقام بومی است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان ارقام اصلاح و گواهی شده را عاری از بذر علف های هرز و بیماری های بذرزاد و آفات دانست و گفت: اگر گیاهچه سالم نداشته باشیم در مقابل تنش های محیطی همچون خشکی و سرما مقاومت وجود ندارد و خسارت ایجاد می شود لذا امسال ۱۷۵۰ تن بذر گواهی شده را تولید کردیم که ۵۰ تن بیشتر از سال گذشته است.

وی استفاده از ارقام اصلاح و گواهی شده را موجب افزایش تولید و جلوگیری از واردات برنج دانست و خاطرنشان کرد: آنام، رش، گیلار، گیلانه، تیسا، ستایش و کیان از جمله این ارقام هستند که مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است؛ این ارقام به ویژه کیان در ۳۰ روز پایانی زراعت به آب زیادی نیاز ندارند.

محمدی با تاکید بر لزوم هماهنگی کشاورزان با تقویم زراعی به ویژه در دو مرحله استقرار گیاهچه و خوشه زنی، یادآور شد: رعایت تقویم زراعی و آب و هوای مناسب موجب شد سال گذشته ۱۰۰ هکتار کشت دوم داشته باشیم.

وی استفاده از کودهای فسفاته و پتاسه را موجب مقاومت محصول در برابر تنش های محیطی دانست و یادآور شد: کشاورزان در سال زراعی گذشته از کودهای پایه استفاده مناسب کردند و لذا با وجود کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب، افزایش بیش از ۱۰ درصدی تولید داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان از انجام تغذیه برگی ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و مبارزه با علف های هزر به وسیله پهپاد خبر داد و متذکر شد: کلیه ایستگاه های پمپاژ جهاد کشاورزی استان در مدار بوده و شش حلقه چاه در حال حفر داریم و ۱۳ سردهنه را احداث کردیم. انتقال آب با لوله نیز در دستور کار بوده که از هدررفت آب جلوگیری می کند.

محمدی، کشاورزی مبتنی بر علم و دانش را موجب پایداری تولید دانست و عنوان کرد: در حال انجام مراحل تحقیقاتی کشت مستقیم برنج هستیم؛ این در حالی است که سال گذشته در ماسال و امسال در صومعه سرا این کشت انجام شده است.

وی از انجام نشاء در ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی داخل شبکه سد سفیدرود خبر داد و بیان کرد: آب بندان ها به عنوان یکی از منابع مهم آبی بخش کشاورزی استان بوده و در همین راستا لایروبی و بهسازی و تخلیه رسوبات قریب به ۲۰۰۰ هکتار از مجموع حدود ۸۵۰۰ هکتار از آب بندان های استان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.