0 نظر
72 بازدید

انتشار ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق آغاز می شود

double-quot تهران - جارپرس - رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق زمان پیش بینی شده ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق را منتشر خواهیم کرد.
کد خبر : 130834
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 18:20
انتشار ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق آغاز می شود

به گزارش جارپرس از باشگاه خبرنگاران، آقای داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست مشترک رسانه ای مسئولان اقتصادی دولت در خصوص عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت:  تلاش کردیم انضباط پولی آسیب نبیند و با در اختیار داشتن  قانون  و با استفاده از  ظرفیت و ابزارهای  تامین مالی دولت  از  انتشار اوراق مالی و تامین مالی هزینه های جاری استفاده نکنیم.

او گفت: اخیرا طبق زمان بندی انتشار اوراق ۱۸۶ هزار میلیارد پیش بینی شده است که برای اجرای هرچه بهتر و تسریع و تکمیل طرح های عمرانی آغاز کرده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در جهت انضباط مالی باید  تمامی تعهدات را به موقع پرداخت کنیم و اوراق انتشار یافته در سال های گذشته  را  ارائه دهیم.

منظور گفت: تمام مصوبات سفر های استانی  به صورت کامل  برای امسال  پرداخت شده است و طرح و پروژه آثار و منابع مالی را تعیین کرده ایم.همچنین در دو سال گذشته ۴۰ طرح به بهره برداری رسید که یکی از این طرح ها پاتاوه_  دهدشت بود و  راه آهن میانه _  اردبیل یکی دیگر از این پروژه ها بوده است و   ما پروژه زیر ساختی  مهم در همه حوزه ها از جمله بیمارستانی، فاضلاب، طرح های نیروگاهی پالایشگاهی با سرعت تکمیل کرده ایم.

او ادامه داد: امسال ۵۱ درصد در ۴ ماهه اول رشد درآمدهای دولتی را از تمامی منابع داریم به نحوی که علی رغم شرایط سخت تحریم، درآمدهای نفتی  و هم منابع درآمدهای مالیاتی و گمرکی ما بیشتر شده است.

منظور افزود: ضمن اینکه درآمد حاصل از مولدسازی دارایی ها، بهره مالکانه دولت در معادن و درآمد دولت از حوزه تنظیم گری ارتباطات بالا رفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: تلاش داریم برای اینکه انضباط پولی آسیب نبیند، متعرض منابع بانک مرکزی در تامین مالی دولت نشویم.

او ادامه داد: دولت اختیار داشت که حسب قانون از تنخواه گردان بانک مرکزی برای ماه های اول سال که درآمد پایین است استفاده کند. اما از این ظرفیت و ابزار تسهیل کننده استفاده نکرد و تلاش شد با سایر روش ها، تامین مالی دولت را انجام دهیم.

تزریق ۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار عمرانی طی روزهای آتی

منظور با اشاره بر لزوم استفاده از اوراق بدهی در طرح‌های عمرانی گفت: تلاش می کنیم از انتشار اوراق مالی برای انجام امور جاری دولت و تامین مالی هزینه های جاری استفاده نکنیم.

او افزود: اوراق منتشر شده در سال های گذشته زمان بندی پرداخت دارد که به صورت میانگین ماهانه بابت اصل اوراق منتشر شده گذشته و سود آن ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت صورت می دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تامین مالی طر‌ح‌های عمرانی کشور گفت: مجموعه اقدامات در سازمان برنامه باید به این سمت باشد که اولا بانک مرکزی بتواند سیاست کنترل نقدینگی و پایه پولی را به خوبی انجام دهد و از سوی دیگر، بتوانیم به تکمیل هر چه سریعتر طرح های عمرانی نیمه تمام کمک کنیم.ق

او افزود: در دو سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ طرح و پروژه مصوبات سفرهای رئیس جمهور بود که به بهره برداری رسید و تمام مصوبات سفری که در دو سال گذشته از سوی سازمان برنامه بودجه باید تامین مالی می شد، تامین مالی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اقدامات دولت در جهت انضباط بخشی مالی به دولت گفت: دو اقدام بزرگ را با جدیت دنبال می‌کنیم. ابتدا حساب واحد خزانه برای تمامی دستگاه های  کامل اجرا بشود و به عنوان دولت بتوانیم تمام منابع موجودی و مصارف دستگاهها را کنترل کنیم.

او گفت: تعدد حساب ها در بانک های مختلف و عدم تجمیع آن ها در حساب واحد خزانه اشراف دولت را در نظارت بر منابع خود کاهش می دهد. این اقدامی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان برنامه با هم در حال اجرایی آن هستند.

منظور افزود: اقدام دیگر، پرداخت به ذی نفع نهایی است که تلاش داریم به تدریج پرداخت های بودجه ای را به سمت پرداخت مستقیم به ذی نفع نهایی صورت گیرد.

او تاکید کرد: در حال حاضر دستگاه های اجرایی ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص های طرح های تملک را از سال گذشته در حساب های خود موجود نگاه داشته اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما این فرصت را ایجاد می کنیم که این ۴۰ هزار میلیارد تومان بتواند زمانی که به نقطه مصرف می رسد، تخصیص یابد و رسوبی در کار نباشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.